AD Ports współpracuje z CMA CGM w celu rozwoju i obsługi nowego wielofunkcyjnego terminalu East Mole w Pointe Noire w Republice Konga. Francuska firma transportowa za pośrednictwem swojej spółki zależnej CMA Terminals podpisała umowę na jego rozwój, zarządzanie i obsługę. Ponadto Grupa AD Ports otrzymała wcześniej 30-letnią koncesję z możliwością przedłużenia.
W momencie uzyskania koncesji, AD Ports Group poinformowała, że spodziewa się zainwestować około 220 milionów dolarów w budowę 400-metrowego nabrzeża o głębokości 16 metrów oraz 10-hektarowego obszaru logistycznego w pierwszej fazie projektu. Terminal będzie obsługiwany jako „obiekt dla wielu użytkowników”, firma zachowa większościowy pakiet kontrolny w zarządzaniu i obsłudze terminalu, w związku z czym operacje będą nadal w pełni skonsolidowane. Już teraz terminal wielofunkcyjny East Mole w porcie Pointe Noire złożył zamówienie na trzy suwnice Super Post-Panamax Ship-to-Shore (STS), które reprezentują najnowszą generację wysokowydajnego sprzętu portowego.
Wraz z podpisaniem koncesji, AD Ports Group i CMA CGM utworzyły spółkę joint venture, której większościowym udziałowcem jest pierwszy z podmiotów, w celu rozwoju, zarządzania i obsługi terminalu wielofunkcyjnego New East Mole w porcie Pointe Noire, który będzie obsługiwał kontenery, ładunki drobnicowe, drobnicowe i inne rodzaje ładunków w największym porcie atlantyckim w środkowo-zachodniej Afryce.
W Republice Konga linia żeglugowa CMA CGM zajmuje wiodącą pozycję w eksporcie i drugie miejsce w imporcie i przeładunkach, z historycznie ogólnym udziałem w rynku kontenerowym w kraju wynoszącym około 35%.
– Decyzja naszej Grupy o zainwestowaniu wraz z CMA CGM Group w rozwój Fazy 1 wielofunkcyjnego terminalu New East Mole w porcie Pointe Noire w Kongo-Brazzaville jest kolejnym przykładem silnego, opartego na współpracy podejścia AD Ports Group do partnerstwa z rządami i przedsiębiorstwami w Afryce.Wielofunkcyjny terminal ma stać się centrum handlu i handlu w regionie, zwiększając tworzenie miejsc pracy, zapewniając transfer wiedzy i łącząc Kongo-Brazzaville z globalnymi rynkami – wskazał Mohamed Eidha Al Menhali, regionalny dyrektor generalny AD Ports.
– Nasza inwestycja z AD Ports Group w porcie Pointe Noire jest nowym kamieniem milowym naszej strategicznej współpracy między CMA T i ADP, ponieważ umożliwiamy nowoczesne, zrównoważone porty i infrastrukturę morską dla następnej fali globalnego handlu. Z niecierpliwością czekamy na korzyści operacyjne i ekonomiczne płynące z tego wspólnego, zrównoważonego podejścia dla Republiki Konga oraz jej importerów i eksporterów – wskazała Christine Cabau Woehrel, wiceprezes wykonawczy ds. aktywów i operacji, CMA CGM.
Oprócz wspomnianych wcześniej suwnic STS, do portu Pointe Noire trafi dziewięć hybrydowych suwnic bramowych (RTG) i innych powiązanych urządzeń przeładunkowych. Mają one oferować znaczące korzyści dla środowiska, zmniejszając zużycie oleju napędowego nawet o 60%, co odpowiada oszczędności miliona litrów oleju napędowego rocznie i zmniejszeniu emisji CO2 o około 5 000 ton, zmniejszając ślad węglowy i promując cele zrównoważonego rozwoju w Kongo.
Jak informuje CMA CGM, przedstawiciele firmy mieli pomyślnie ukończyć ocenę wpływu na środowisko i społeczeństwo (Environmental and Social Impact Assessment, ESIA) dla terminalu New East Mole, która była zgodna z kongijskimi przepisami i najlepszymi praktykami międzynarodowymi, w tym standardami Międzynarodowej Korporacji Finansowej (International Finance Corporation, IFC). ESIA dostarczyła kluczowych zaleceń mających na celu poprawę wyników społecznych, społecznych i środowiskowych projektu zarówno na etapie budowy, jak i na etapie operacyjnym.
Jako globalny gracz w łańcuchu portowym i logistycznym, Grupa CMA CGM obsługuje 60 terminali portowych w 30 krajach. Wspiera łańcuchy dostaw w Afryce Środkowej i Zachodniej dzięki nowoczesnej flocie i infrastrukturze terminali, takich jak port głębinowy Lekki w Nigerii czy terminal kontenerowy Kribi w Kamerunie. Rozwija też swoją flotę statków posiadających napędy i technologie umożliwiające ograniczenie emisji CO2. Przykładem W ciągu najbliższych lat zamierza wprowadzić sześć kontenerowców mających pojemność 15 000 TEU, tyle samo 13 000 TEU i 8 000 TEU. W planach są również trzy statki 7 900 TEU oraz po 10 statków o pojemności 7 300 TEU, 2 000 TEU oraz 5 500 TEU. Te ostatnie będą zasilane niskosiarkowym paliwem VLSFO. Z takim samym zasilaniem zamówiono również sześć statków 5 900 TEU. Silniki używane w nowych statkach mają już techniczną możliwość pracy na e-metanie (zamiast LNG). Flota „gotowa na e-metan” ma, zgodne z planem ustalonym na 2025 rok, liczyć 61 statków.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland