Włoska firma zajmująca się instalacją infrastruktury podwodnej, w tym kabli światłowodowych, poinformowała o przejęciu najnowszego kablowca, który zapewni wydajniejszą działalność prowadzonych przedsięwzięć. Ze względu na ilość zleceń Monna Lisa będzie mieć wiele pracy, jak i możliwość zaprezentowania swoich możliwości.
Prysmian poinformował 6 lutego na portalu Linkedin, że statek stał się już częścią floty firmy i wkrótce rozpocznie swoją eksploatację zgodnie z przeznaczeniem. Za budowę jednostki odpowiadał Vard, norweski podmiot będący własnością włoskiego Fincantieri. W 2021 roku do użytku został oddany do użytku pierwszy z tej serii, Leonardo da Vinci. W grudniu 2023 roku Prysmian otrzymał zamówienie na trzeci statek.
Kablowiec Monna Lisa został zwodowany w czerwcu 2024 roku. Zamówienie zostało złożone pod koniec listopada 2022 roku. Prysmian zainwestował blisko 200 mln euro w tę jednostkę i dostosowanie jej sprzętu kablowego o wartości około 40 mln euro.
Jak informowała firma, Monna Lisa ma być statkiem nie tylko wydajnym w swojej pracy, charakteryzując się dużą prędkością nawigacyjną, ale też przyjaznym względem środowiska. Dzięki temu sam proces układania kabli ma być szybszy, umożliwiając tym samym ogólny spadek emisji CO2 i zmniejszenie zużycia paliwa o około 40% w porównaniu z tradycyjnym kablowcem. Ponadto oczekuje się, że wyposażenie nowej jednostki w ekologiczne silniki zmniejszą emisję tlenku azotu (NOX) nawet o 85%. Maksymalna prędkość przekracza 16 węzłów. Długość statku wynosi 171 metrów.
W skład wyposażenia wchodzi sprzęt do układania kabli, taki jak linia
do układania z zwijaczem kabli przystosowanym do instalacji na wodach o
głębokości do 3000 metrów, linia z silnikami kablowymi o zwiększonej
elastyczności operacyjnej, a także dwa bębny kablowe o nośności 7000 i
10 000 ton, które zapewniają zdolność załadunku kabli. Do tego dochodzą
najnowocześniejsze systemy dynamicznego pozycjonowania i nawigacji
morskiej DP3, umożliwiające utrzymywanie pozycji w tym samym miejscu i
obrót o 360 stopni. Statek posiada również lądowisko do obsługi
śmigłowców.
Wraz z nowym statkiem flota Prysmian liczy sześć jednostek, w tym 35-letniego Giulio Verne, wykorzystywanego głównie do instalacji kabli eksportowych morskich farm wiatrowych Cable Enterprise, barkę do instalacji kabli na płytkich wodach Ulisse, małą barkę przeznaczoną do operacji w bardzo płytkich wodach i strefach międzypływowych Barbarossa, oraz kablowiec Leonardo da Vinci.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej