• <
CSL_790x140_2025

Van Oord świętuje dostawę morskiego statku instalacyjnego Boreas. To największa jednostka tego rodzaju

rk

10.01.2025 11:43 Źródło: Van Oord
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Van Oord świętuje dostawę morskiego statku instalacyjnego Boreas. To największa jednostka tego rodzaju
Fot. Van Oord

Holenderska Van Oord firma oficjalnie przejęła, 8 stycznia br. nowy statek instalacyjny Boreas. Wydarzenie odbyło się w chińskiej stoczni stoczni Yantai CIMC Raffles Offshore, która odpowiadała za budowę jednostki, największej wśród, przeznaczonych do budowy morskich farm wiatrowych.

Zamówienie na tę jednostkę miało miejsce w październiku 2021 roku. Jego celem było wzmocnienie pozycji firmy na rynku morskiej energetyki wiatrowej. Pierwotnie oczekiwano, że działalność rozpocznie jeszcze w 2024 roku. Projekt opracowało duńskie biuro projektowo-konsultingowe Knud E Hansen.

– Dostawa statku Boreas stanowi kamień milowy dla Van Oord. Cieszę się, że mogę to świętować razem ze wszystkimi, którzy przyczynili się do budowy statku w Chinach. Z niecierpliwością czekamy na przyjęcie tego pięknego statku do naszej floty – wskazał Harold Linssen, Dyrektor Działu Zarządzania Statkami w Van Oord: „

– Cieszymy się, że możemy współpracować z Van Oord i dostarczyć najnowocześniejszy statek Boreas. Niewątpliwie Boreas jest punktem odniesienia dla całej branży morskiej energetyki wiatrowej na wiele lat i odegra znaczącą rolę w transporcie i instalacji nowej generacji fundamentów i morskich turbin wiatrowych o mocy do 20 MW na morzu. Jestem wdzięczny Van Oord oraz wszystkim stronom i osobom, które pracowały nad tym projektem. Wspólnie osiągnęliśmy ten wielki kamień milowy – przekazał Zhao Hui, wiceprezes CIMC Raffles Group.


Boreas to statek instalacyjny typu jack-up, up (samopodnośny, HLJV). Został nazwany na cześć greckiego boga północnych wiatrów, jest przeznaczony do transportu i instalacji nowej generacji fundamentów i turbin na morskich farmach wiatrowych. Jest to największy tego rodzaju statek, mający 175 metrów długości. Posiada 155-metrowy dźwig Huisman, który może unieść ponad 3000 ton, a także cztery ogromne podpory mierzące 126 metrów każda. Pozwolą one na pracę na wodach o głębokości do 70 metrów. Pozwoli to Boreas na instalację turbin wiatrowych o mocy do 20 MW.

Jak wskazuje Van Oord, statek powstawał także z myślą o ograniczaniu emisji CO2 w trakcie prac morskich, dzięki czemu budowa farm wiatrowych na morzu również ma być niskoemisyjna. Dwupaliwowy napęd Boreas uwzględnia pracę na przyjaznym środowisku metanolu, zmniejszając emisję o nawet 78%, czyniąc go przyjaznym środowisku. Jednostka posiada również zaawansowaną technologię katalizatorową, która ma pozwolić zredukować emisję NOx do minimum, a także została wyposażona w pakiet akumulatorów o pojemności 5 000 kWh.

Aktualnie Boreas jest przygotowany do wypłynięcia do Holandii, gdzie odbędą się końcowe prace doposażeniowe. Obejmuje to instalację sprzętu do przechowywania i obsługi fundamentów turbin wiatrowych. Tam też statek zostanie ochrzczony i oficjalnie rozpocznie działalność w ramach floty Van Oord. Firma zapowiada, że jej nowy nabytek rozpocznie działalność komercyjną w III kwartale 2025 roku.

MEWO_2024
PSEW_OWP_2025_390X150

Dziękujemy za wysłane grafiki.