Norweska firma zaprezentowała najnowszy statek CSOV (Commissioning Service Operation Vessel) nazwany Norwind Helm dla Norwind Offshore. Ceremonia chrztu i przekazania jednostki zamawiającemu odbyła się 15 listopada w Ålesund.
To już piąty statek, mający numer budowy 952, który stocznia dostarcza rodzimej firmie Norwind Offshore, oferującej usługi w zakresie użycia specjalistycznych statków zaprojektowanych do zaawansowanych operacji dotyczących rozwoju i obsługi morskiego sektora energetyki wiatrowej. Matką chrzestną została Esther Volstad. Tradycyjnie odbyła się uroczystość rozbicia butelki szampana o kadłub nowej jednostki, nadając jej nazwę i życząc pomyślności jej jak i załodze.


Kadłub Norwind Helm został zbudowany w stoczni Vard Shipyards Romania w miejscowości Braila. Następnie wyposażony i wykończony w Vard Brattvaag w Norwegii. Co podkreśla firma, statek został dostarczony dwa tygodnie przed umowną datą dostawy. W latach 2022-2024 zostały przekazane cztery podobne jednostki CSOV, Norwind Breeze (2022), Norwind Gale (2023), Norwind Hurricane (2024) i Norwind Storm (2024).
- Norwind Offshore jest bardzo zadowolony z dostawy nowego statku 952, Norwind Helm od VARD, który również został dostarczony przed terminem. Oznacza to zakończenie programu budowy, który rozpoczęliśmy trzy lata temu, a obecnie odebraliśmy dostawę pięciu statków od VARD. Nasze doświadczenia były bardzo dobre i jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości i niezawodności statków. Dzięki tym statkom nasza firma stała się poważnym graczem na rynku morskiej energetyki wiatrowej i z niecierpliwością czekamy na kontynuację dobrej pracy - podkreślił Svein Leon Aure, dyrektor generalny Norwind Offshore.
- Jestem dumna z pracy, jaką wykonujemy w Vard Group wraz z naszymi dostawcami, aby stale dostarczać naszym klientom statki, których potrzebują. To już trzeci statek dostarczony przez Vard do Norwind Offshore w 2024 roku i jest to prawdziwie norweska dostawa z lokalnymi dostawcami, takimi jak Kongsberg, Ekornes, Jets Group, Maritime Partners, Ulmatec Pyro i wielu innych. Klaster morski na północno-zachodnim wybrzeżu Norwegii po raz kolejny dostarczył statek światowej klasy – zaznaczyła Cathrine Kristiseter Marti, prezes VARD.
Norwind Helm ma długość 85 metrów,19,5 metra szerokości i jest wyposażony w trap z regulacją wysokości i kompensacją ruchu 3D z systemem windy, autonomiczny dźwig oraz system obsługi podnoszenia i wodowania łodzi z regulacją wysokości. Ma zainstalowane rozwiązania akumulatorowe do operacji hybrydowych. CSOV może pomieścić na pokładzie 87 osób, członków załogi oraz pracowników morskich farm wiatrowych.
- Szczególnie miło jest widzieć, że Norwind Helm od razu rozpoczyna pracę na zlecenie jednego z głównych dostawców turbin wiatrowych już jutro. Dziękujemy wszystkim zaangażowanym za ich poświęcenie i wysiłek. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację naszej dobrej współpracy – dodał Svein Leon Aure.
Statki CSOV zaprojektowane i zbudowane dla Norwind Offshore mają być dostosowane do realizacji usług w zakresie wsparcia i konserwacji morskich farm wiatrowych na całym świecie. Są oparte na projekcie VARD 4 19, opracowanym przez biuro projektowe Vard Design w Ålesund w Norwegii i ma być to wysoce wszechstronna platforma przeznaczona do wszystkich operacji wsparcia branży offshore wind, koncentrując się na logistyce pokładowej, bezpieczeństwie, komforcie i funkcjonalności. Statki są przystosowane do świadczenia usług zarówno podczas budowy, eksploatacji, jak i konserwacji morskich farm wiatrowych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów