Norweska firma podpisała kontrakt z Navigare Capital Partners, we współpracy z Norwind Offshore, na zaprojektowanie i budowę dostosowanego do potrzeb klienta statku operacyjnego (CSOV).
Jest to szósty, nowy statek CSOV, który VARD dostarcza Norwind Offshore i partnerom od października 2021 roku, oprócz statku do budowy energii i konwersji statku dostawczego platformy (PSV) na statek serwisowy (SOV). Projekt jednostki oznaczonej jako VARD 4 19 został opracowany przez Vard Design w Ålesund w ścisłej współpracy z Navigare Capital Partners i Norwind Offshore.
– Cieszymy się, że Navigare Capital Partners i Norwind Offshore po raz kolejny okazali VARD zaufanie w zakresie budowy jednego z ich nowych statków dla ich nowoczesnej i rosnącej floty ukierunkowanej na rynek morskich odnawialnych źródeł energii. Z niecierpliwością czekamy na dalszą współpracę – zaznaczył wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Torgeir Haugan.
Zamówiony statek ma 85 metra długości i 19,5 metra szerokości. Zapewni zakwaterowanie dla 87 osób na pokładzie, tak załogi jak i pracowników sektora offshore. Projekt VARD 4 19 jest prezentowany jako wszechstronna platforma do operacji wsparcia morskich farm wiatrowych, kładąca nacisk na logistykę pokładową, bezpieczeństwo, komfort i doskonałą funkcjonalność. W wyposażeniu jednostki znajdzie się m.in. 30-metrowy trap ECMC z regulacją wysokości i kompensacją ruchu, do bezpiecznego przenoszenia personelu, system wind, a także dźwig pozwalający przenosić do 7 ton ładunku na raz. Do tego dochodzi system zakotwiczenia łodzi z regulacją wysokości. Dodatkowo statek będzie wyposażony w zaawansowane rozwiązania akumulatorowe, a także zintegrowany system mostka SeaQ firmy Vard Electro, wraz z intuicyjnym interfejsem użytkownika zaprojektowanym celem stworzenia bezpieczniejszego środowiska operacyjnego. Konstrukcja jak i rozwiązania projektowe mają kłaść nacisk na łatwość obsługi, bezpieczeństwo i ergonomię. Z kolei Vard Interiors dostarczy nowoczesne rozwiązania wewnętrzne oraz ekologiczne systemy HVAC-R i rurociągów, mające na celu stworzenie komfortowego środowiska życia i pracy na pokładzie statku. Zaangażowanie w to przedsięwzięcie innych podmiotów Vard ma zapewnić kompeksowe wsparcie projektu, jednocześnie utrzymując ciągłość zamówień i wsparcie dla krajowych podmiotów w zakresie utrzymania miejsc pracy w ramach łańcucha dostaw.
Vard podkreśla, że statek jest przygotowany do pełnego cyfrowego przeglądu za pośrednictwem oprogramowania SeaQ Green Pilot, umożliwiając właścicielowi kompleksowy wgląd w statystyki zużycia energii. W celu kontroli i monitorowania systemów nowa konstrukcja zostanie wyposażona w zintegrowany system alarmowy SeaQ (IAS), system zarządzania energią (PMS) i zarządzania energią (EMS) firmy Vard Electro, aby zapewnić pełną kontrolę nad systemem hybrydowym statku.
Kontrakt na jednostkę jest uprawomocnieniem deklaracji z pierwszej opcji związanej z umową podpisaną w marcu. Dostawa CSOV jest zaplanowana II kwartał 2027 roku. Statek zostanie zbudowany, uruchomiony i dostarczony z Vard Vung Tau w Wietnamie, niemniej w przedsięwzięcie zaangażowano, jak wspomnieliśmy wcześniej, znaczną ilość podmiotów norweskich, należących do grupy Vard. Oprócz tego kontraktu strony uzgodniły również dwie nowe opcje, z których pierwsza może zostać zadeklarowana jeszcze w tym roku, a druga w 2025 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów