Należący do francuskiego przewoźnika statek kontenerowy CMA CGM Iron wykonał swoje historyczne, pierwsze zawinięcie do portu, wchodząc do CMA Terminals Khalifa Port, mieszczącym się w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratów Arabskich. To także pierwszy w historii firmy statek wyposażony w dwupaliwowy napęd wykorzystujący przyjazny środowisku metanol.
Firma podkreśla, że to ważny moment w jej polityce dekarbonizacji żeglugi i transportu kontenerowego, celem zmniejszenia emisji CO2 w trakcie działalności. Ma to także stanowić o jej zaangażowaniu w tworzenie ofert dla klientów świadomych zmian środowiskowych, podkreślając wdrażanie do swojej floty statków nisko- i zeroemisyjnych.
Terminal mieszczący się w Abu Zabi został zaprojektowany z myślą o przyjmowaniu i obsłudze największych i zarazem najbardziej zaawansowanych statków na świecie. W zamierzeniu stanowi to element globalnej polityki CMA CGM w napędzaniu globalnego handlu morskiego, celem także pozytywnego wpływu na rozwój branży portowej w Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
– Przybycie dwupaliwowego kontenerowca CMA CGM Iron jest znakiem rzeczy, które nadejdą w globalnym przemyśle morskim, gdzie AD Ports Group, pod mądrym kierownictwem naszego kierownictwa ZEA, jest liderem w rozwoju infrastruktury dla zrównoważonej przyszłości, takiej jak magazynowanie i dystrybucja biopaliw. Jesteśmy zaangażowani w zapewnienie rentownej komercyjnej infrastruktury biopaliw w porcie Khalifa, nie tylko dla naszych klientów żeglugowych, ale także dla klientów w naszych miastach gospodarczych KEZAD, z których wielu coraz częściej wprowadza biopaliwa do swoich własnych operacji – powiedział Saif Al Mazrouei, CEO Ports Cluster, AD Ports.
– Przybycie pierwszego statku z podwójnym paliwem metanolowym do portu Khalifa stanowi znaczący kamień milowy w naszej podróży w kierunku zerowej emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Podkreśla to wspólną ambicję CMA CGM Group i AD Ports Group, aby pozycjonować CMA Terminals Khalifa Port jako zrównoważoną, najnowocześniejszą infrastrukturę, zapewniającą optymalną obsługę i wzmacniającą jej rolę jako kluczowego węzła łączącego Azję, Afrykę, Europę, Morze Śródziemne, Bliski Wschód, Zatokę Perską i subkontynent indyjski – przekazała Christine Cabau Woehrel, wiceprezes wykonawczy ds. aktywów i operacji, CMA CGM.
AD Ports jest strategicznym partnerem dla CMA CGM. W grudniu ub. r. zainaugurowano w nim działalność CMA Terminals Khalifa Port. To spółką joint venture pomiędzy CMA Terminals (70%) i AD Ports (30%). Ma stać się kluczowym węzłem łączącym Azję, Afrykę, Europę, Morze Śródziemne, Bliski Wschód, Zatokę Arabską i subkontynent indyjski. Początkowa roczna zdolność przeładunkowa terminalu wynosiła 1,8 miliona TEU, acz Francuskiej firmie udało się zwiększyć jego przepustowość o 23%.
Dzięki dwóm nabrzeżom o łącznej długości 800 metrów i głębokości 18,5 metra, terminal jest przystosowany do przyjmowania i obsługi największych kontenerowców na świecie. Został wyposażony m.in. w osiem suwnic nowej generacji typu statek-brzeg i 20 elektrycznych RTG, a także łączność z siecią Etihad Rail. Infrastruktura obejmuje również budynek administracyjny zasilany energią odnawialną, w tym panele słoneczne, który został wyróżniony nagrodą MENA Green Building Awards w 2022 roku. 90-hektarowy plac kontenerowy uzupełnia obiekt, zapewniając wydajne i płynne operacje portowe.
Obecnie CMA CGM wraz z zarządem portu rozwijają kolejny wielofunkcyjny terminal, tym razem w Pointe Noire w Republice Konga w Afryce.
Przybyły kontenerowiec zawinął do Abu Zabi w ramach usługi CIMEX1, która łączy Azję z regionem Zatoki Perskiej na Bliskim Wschodzie. CMA CGM Iron (IMO: 9996678) to kontenerowiec pływający pod maltańską banderą, zbudowany w 2024 roku. Ma 335 metrów długości i 51 metra szerokości. Jego pojemność to 13 000 TEU. Jest pierwszym z 12 nowych statków z napędem dwupaliwowym, zbudowanym przez Statek CMA CGM zbudowany przez południowokoreańską stocznię Hyundai Samho Heavy Industries. Może być zasilany zarówno paliwami konwencjonalnymi, jak i alternatywnymi, takimi jak bio-metanol i e-metanol. Co istotne, w przyszłości firma planuje wprowadzić w przyszłości na szerokie wody statki z napędami także na inne, nisko- i zeroemisyjne napędy.
W 2024 roku francuska firma wcieliła do swojej floty szereg jednostek
posiadających rozwiązania mające zapewnić ograniczenie emisji CO2 i
zapewnić tym samym, że operacje morskie będą maksymalnie przyjazne
środowisku. Ponadto rozpoczęła strategiczne partnerstwo z Google w celu
wdrożenia sztucznej inteligencji we wszystkich działaniach związanych z
wysyłką, logistyką i mediami. Ma to na celu zwiększenie wydajności we
wszystkich dziedzinach działalności, przyspieszając tym samym wdrażanie
nowych technologii w ramach swoich operacji prowadzonych na całym
świecie.
Budowa statków z napędem na LNG wpisuje się w politykę firmy
względem ograniczania emisji CO2. W latach 2005–2015 firma zmniejszyła
emisję CO2 o 50% i przyjęła ambitny plan dalszej redukcji emisji CO2 o
kolejne 30% w latach 2015–2025. W lutym tego roku firma odebrała CMA CGM
Mermaid, pierwszy kontenerowiec z serii 10 o nośności 2000 TEU
zasilanych skroplonym gazem ziemnym LNG. Są one stopniowo wdrażane w
regionie Morza Śródziemnego i Bałtyku.
W najbliższych latach
CMA CGM zamierza wprowadzić do swojej floty kolejne statki, w tym sześć
mających pojemność 15 000 TEU, tyle samo 13 000 TEU i 8 000 TEU. W
planach są również trzy statki 7 900 TEU oraz po 10 statków o pojemności
7 300 TEU, 2 000 TEU oraz 5 500 TEU. Te ostatnie będą zasilane
niskosiarkowym paliwem VLSFO. Z takim samym zasilaniem zamówiono również
sześć statków 5 900 TEU. Silniki używane w nowych statkach mają już
techniczną możliwość pracy na e-metanie (zamiast LNG). Flota „gotowa na
e-metan” ma, zgodne z planem ustalonym na 2025 rok, liczyć 61 statków.
Oprócz tego w latach 2028-2029 chińska stocznia Jiangnan Shipyard,
należąca do konglomeratu China State Shipbuilding Corporation (CSSC), ma
dostarczyć 12 kontenerowców o pojemności 18 000 TEU. Co istotne, już w
2021 roku francuska firma podpisała umowę z CSSC na 22 kontenerowce.
Wszystkie powstawały w trzech należących do konglomeratu zakładu
stoczniowych, Jiangnan Shipyard, Hudong-Zhonghua Shipbuilding i Qingdao
Beihai Shipbuilding Heavy Industry. Wartość zamówienia wynosiła 2,3
miliarda dolarów.
Wprowadzając
na szerokie wody kontenerowiec z napędem na metanol CMA CGM dołącza do
innych przewoźników, którzy wykorzystują to paliwo na swoich statkach
transportowych. W tej kwestii pionierem był Maersk, którego Laura Maersk
rozpoczęła regularną żeglugę w 2023 roku. W tym samym roku duńska firma
zamówiła 25 większych kontenerowców z napędem na metanol,
zapewniających około 350 000 TEU pojemności, które są w trakcie budowy i
dostarczania. Aktualny portfel zamówień obejmuje nawet 60 statków
dwupaliwowych, zarówno własnych, jak i czarterowanych, o łącznej
pojemności 800 000 TEU. Około 300 000 TEU będzie własnością firmy,
podczas gdy pozostałe 500 000 TEU jest planowane w ramach umów czarteru
na czas.
Także hongkoński przewoźnik COSCO Shipping Lines,
który otrzymał w lutym tego roku swój pierwszy statek z napędem na
metanol, notabene pierwszy tego rodzaju zbudowany w chińskiej stoczni,
COSCO SHIPPING Heavy Industry. W planach, obok budowy kolejnych statków z
napędem metanolowym, chińskie podmioty mają zrealizować przedsięwzięcia
w ramach przyszłego, pierwszego bunkrowania paliwa metanolowego. W tym
celu COSCO SHIPPING Heavy Industry współpracuje z PetroChina w ramach
projektu pn. „Schemat projektowego bunkrowania metanolu dużych
kontenerowców za pomocą terminalowej cysterny”, uzyskując też certyfikat
wydany przez Chińskie Towarzystwo Klasyfikacyjne.
Przykład
nowego nabytku CMA CGM pokazuje, że metanol jako alternatywne paliwo
dla statków zyskuje na popularności, będąc aktualnie drugim wybieranym
rozwiązaniem dwupaliwowym zaraz po LNG. Jak wynika z raportu
opublikowanego w styczniu przez DNV, w 2024 roku nawet 69% wszystkich
zamówień na kontenerowce dotyczyło statków zasilanych paliwami
alternatywnymi. Wynika to zarówno z chęci przedsiębiorstw do wejścia w
rynek żeglugi przyjaznej środowisku, jak i spełnienie oczekiwań
konsumentów i klientów wymagających od firm na bardziej zrównoważonych
praktyk. W tym przypadku w ub. r. zamówiono 166 statków napędzanych
metanolowym paliwem, z czego 85 to kontenerowce.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland