• <

Pierwszy kontenerowiec CMA CGM napędzany metanolem z historycznym zawinięciem do portu

18.03.2025 15:36 Źródło: CMA CGM
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Pierwszy kontenerowiec CMA CGM napędzany metanolem z historycznym zawinięciem do portu
Fot. CMA CGM

Należący do francuskiego przewoźnika statek kontenerowy CMA CGM Iron wykonał swoje historyczne, pierwsze zawinięcie do portu, wchodząc do CMA Terminals Khalifa Port, mieszczącym się w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratów Arabskich. To także pierwszy w historii firmy statek wyposażony w dwupaliwowy napęd wykorzystujący przyjazny środowisku metanol.

Firma podkreśla, że to ważny moment w jej polityce dekarbonizacji żeglugi i transportu kontenerowego, celem zmniejszenia emisji CO2 w trakcie działalności. Ma to także stanowić o jej zaangażowaniu w tworzenie ofert dla klientów świadomych zmian środowiskowych, podkreślając wdrażanie do swojej floty statków nisko- i zeroemisyjnych.

Międzynarodowa ekspansja CMA CGM


Terminal mieszczący się w Abu Zabi został zaprojektowany z myślą o przyjmowaniu i obsłudze największych i zarazem najbardziej zaawansowanych statków na świecie. W zamierzeniu stanowi to element globalnej polityki CMA CGM w napędzaniu globalnego handlu morskiego, celem także pozytywnego wpływu na rozwój branży portowej w Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

– Przybycie dwupaliwowego kontenerowca CMA CGM Iron jest znakiem rzeczy, które nadejdą w globalnym przemyśle morskim, gdzie AD Ports Group, pod mądrym kierownictwem naszego kierownictwa ZEA, jest liderem w rozwoju infrastruktury dla zrównoważonej przyszłości, takiej jak magazynowanie i dystrybucja biopaliw. Jesteśmy zaangażowani w zapewnienie rentownej komercyjnej infrastruktury biopaliw w porcie Khalifa, nie tylko dla naszych klientów żeglugowych, ale także dla klientów w naszych miastach gospodarczych KEZAD, z których wielu coraz częściej wprowadza biopaliwa do swoich własnych operacji – powiedział Saif Al Mazrouei, CEO Ports Cluster, AD Ports.

– Przybycie pierwszego statku z podwójnym paliwem metanolowym do portu Khalifa stanowi znaczący kamień milowy w naszej podróży w kierunku zerowej emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Podkreśla to wspólną ambicję CMA CGM Group i AD Ports Group, aby pozycjonować CMA Terminals Khalifa Port jako zrównoważoną, najnowocześniejszą infrastrukturę, zapewniającą optymalną obsługę i wzmacniającą jej rolę jako kluczowego węzła łączącego Azję, Afrykę, Europę, Morze Śródziemne, Bliski Wschód, Zatokę Perską i subkontynent indyjski – przekazała Christine Cabau Woehrel, wiceprezes wykonawczy ds. aktywów i operacji, CMA CGM.

AD Ports jest strategicznym partnerem dla CMA CGM. W grudniu ub. r. zainaugurowano w nim działalność CMA Terminals Khalifa Port. To spółką joint venture pomiędzy CMA Terminals (70%) i AD Ports (30%). Ma stać się kluczowym węzłem łączącym Azję, Afrykę, Europę, Morze Śródziemne, Bliski Wschód, Zatokę Arabską i subkontynent indyjski. Początkowa roczna zdolność przeładunkowa terminalu wynosiła 1,8 miliona TEU, acz Francuskiej firmie udało się zwiększyć jego przepustowość o 23%.

Dzięki dwóm nabrzeżom o łącznej długości 800 metrów i głębokości 18,5 metra, terminal jest przystosowany do przyjmowania i obsługi największych kontenerowców na świecie. Został wyposażony m.in. w osiem suwnic nowej generacji typu statek-brzeg i 20 elektrycznych RTG, a także łączność z siecią Etihad Rail. Infrastruktura obejmuje również budynek administracyjny zasilany energią odnawialną, w tym panele słoneczne, który został wyróżniony nagrodą MENA Green Building Awards w 2022 roku. 90-hektarowy plac kontenerowy uzupełnia obiekt, zapewniając wydajne i płynne operacje portowe.

Obecnie CMA CGM wraz z zarządem portu rozwijają kolejny wielofunkcyjny terminal, tym razem w Pointe Noire w Republice Konga w Afryce.

Cel – ograniczyć emisję CO2 w transporcie morskim


Przybyły kontenerowiec zawinął do Abu Zabi w ramach usługi CIMEX1, która łączy Azję z regionem Zatoki Perskiej na Bliskim Wschodzie. CMA CGM Iron (IMO: 9996678) to kontenerowiec pływający pod maltańską banderą, zbudowany w 2024 roku. Ma 335 metrów długości i 51 metra szerokości. Jego pojemność to 13 000 TEU. Jest pierwszym z 12 nowych statków z napędem dwupaliwowym, zbudowanym przez Statek CMA CGM zbudowany przez południowokoreańską stocznię Hyundai Samho Heavy Industries. Może być zasilany zarówno paliwami konwencjonalnymi, jak i alternatywnymi, takimi jak bio-metanol i e-metanol. Co istotne, w przyszłości firma planuje wprowadzić w przyszłości na szerokie wody statki z napędami także na inne, nisko- i zeroemisyjne napędy.

Fot. CMA CGM


W 2024 roku francuska firma wcieliła do swojej floty szereg jednostek posiadających rozwiązania mające zapewnić ograniczenie emisji CO2 i zapewnić tym samym, że operacje morskie będą maksymalnie przyjazne środowisku. Ponadto rozpoczęła strategiczne partnerstwo z Google w celu wdrożenia sztucznej inteligencji we wszystkich działaniach związanych z wysyłką, logistyką i mediami. Ma to na celu zwiększenie wydajności we wszystkich dziedzinach działalności, przyspieszając tym samym wdrażanie nowych technologii w ramach swoich operacji prowadzonych na całym świecie.

Budowa statków z napędem na LNG wpisuje się w politykę firmy względem ograniczania emisji CO2. W latach 2005–2015 firma zmniejszyła emisję CO2 o 50% i przyjęła ambitny plan dalszej redukcji emisji CO2 o kolejne 30% w latach 2015–2025. W lutym tego roku firma odebrała CMA CGM Mermaid, pierwszy kontenerowiec z serii 10 o nośności 2000 TEU zasilanych skroplonym gazem ziemnym LNG. Są one stopniowo wdrażane w regionie Morza Śródziemnego i Bałtyku.

W najbliższych latach CMA CGM zamierza wprowadzić do swojej floty kolejne statki, w tym sześć mających pojemność 15 000 TEU, tyle samo 13 000 TEU i 8 000 TEU. W planach są również trzy statki 7 900 TEU oraz po 10 statków o pojemności 7 300 TEU, 2 000 TEU oraz 5 500 TEU. Te ostatnie będą zasilane niskosiarkowym paliwem VLSFO. Z takim samym zasilaniem zamówiono również sześć statków 5 900 TEU. Silniki używane w nowych statkach mają już techniczną możliwość pracy na e-metanie (zamiast LNG). Flota „gotowa na e-metan” ma, zgodne z planem ustalonym na 2025 rok, liczyć 61 statków. Oprócz tego w latach 2028-2029 chińska stocznia Jiangnan Shipyard, należąca do konglomeratu China State Shipbuilding Corporation (CSSC), ma dostarczyć 12 kontenerowców o pojemności 18 000 TEU. Co istotne, już w 2021 roku francuska firma podpisała umowę z CSSC na 22 kontenerowce. Wszystkie powstawały w trzech należących do konglomeratu zakładu stoczniowych, Jiangnan Shipyard, Hudong-Zhonghua Shipbuilding i Qingdao Beihai Shipbuilding Heavy Industry. Wartość zamówienia wynosiła 2,3 miliarda dolarów.

Metanol zyskuje na popularności


Wprowadzając na szerokie wody kontenerowiec z napędem na metanol CMA CGM dołącza do innych przewoźników, którzy wykorzystują to paliwo na swoich statkach transportowych. W tej kwestii pionierem był Maersk, którego Laura Maersk rozpoczęła regularną żeglugę w 2023 roku. W tym samym roku duńska firma zamówiła 25 większych kontenerowców z napędem na metanol, zapewniających około 350 000 TEU pojemności, które są w trakcie budowy i dostarczania. Aktualny portfel zamówień obejmuje nawet 60 statków dwupaliwowych, zarówno własnych, jak i czarterowanych, o łącznej pojemności 800 000 TEU. Około 300 000 TEU będzie własnością firmy, podczas gdy pozostałe 500 000 TEU jest planowane w ramach umów czarteru na czas.

Także hongkoński przewoźnik COSCO Shipping Lines, który otrzymał w lutym tego roku swój pierwszy statek z napędem na metanol, notabene pierwszy tego rodzaju zbudowany w chińskiej stoczni, COSCO SHIPPING Heavy Industry. W planach, obok budowy kolejnych statków z napędem metanolowym, chińskie podmioty mają zrealizować przedsięwzięcia w ramach przyszłego, pierwszego bunkrowania paliwa metanolowego. W tym celu COSCO SHIPPING Heavy Industry współpracuje z PetroChina w ramach projektu pn. „Schemat projektowego bunkrowania metanolu dużych kontenerowców za pomocą terminalowej cysterny”, uzyskując też certyfikat wydany przez Chińskie Towarzystwo Klasyfikacyjne.

Podsumowanie


Przykład nowego nabytku CMA CGM pokazuje, że metanol jako alternatywne paliwo dla statków zyskuje na popularności, będąc aktualnie drugim wybieranym rozwiązaniem dwupaliwowym zaraz po LNG. Jak wynika z raportu opublikowanego w styczniu przez DNV, w 2024 roku nawet 69% wszystkich zamówień na kontenerowce dotyczyło statków zasilanych paliwami alternatywnymi. Wynika to zarówno z chęci przedsiębiorstw do wejścia w rynek żeglugi przyjaznej środowisku, jak i spełnienie oczekiwań konsumentów i klientów wymagających od firm na bardziej zrównoważonych praktyk. W tym przypadku w ub. r. zamówiono 166 statków napędzanych metanolowym paliwem, z czego 85 to kontenerowce.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.