Pływający pod francuską banderą kontenerowiec Eco Ponente pojawił się z krótką wizytą w terminalu GCT w Porcie Gdynia. To kolejny statek zasilany metanolem, jaki pojawił się w Gdyni.
148-metrowy feeder Eco Ponente przypłynął do Gdynia Container Terminalu w ramach serwisu PLS, którego operatorem jest Ocean Network Express. Statek już wcześniej zawijał do gdyńskiego terminalu kontenerowego.
Kontenerowiec został przekazany do eksploatacji w 2024 roku w ramach pierwszej dostawy 14 statków zamówionych przez X-Press Feeders w chińskiej stoczni Jiangsu Yangzijiang Shipbuilding. Razem z nim armator odebrał siostrzane jednostki Eco Maestro, Eco Levant i Eco Zephyr. Już od początku wiadomo było, że statki te będą pływać na europejskich liniach obsługiwanych przez X-Press Feeders, w ten sposób tworząc pierwszą na kontynencie sieć połączeń realizowanych za pomocą statków, które mogą być zasilane zielonym metanolem.
Eco Ponente mierzy 148 metrów długości, ponad 27 metrów szerokości, zanurzenie 8,1 metra. Może pochwalić się nośnością wynoszącą 13 675 ton i tonażem brutto 16 242. Na pokład może zabrać do 1 260 TEU.
W maszynowni statku pracuje dwupaliwowy silnik główny MAN 5S50ME, który poza standardowym paliwem żeglugowym może wykorzystywać także metanol. Dzięki niemu kontenerowiec może rozwinąć prędkość sięgającą 14 węzłów. Do przechowywania paliwa metanolowego służą dwa zbiorniki. Według wyliczeń, wykorzystanie napędu metanolowego pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa w przeliczeniu na tonomile morską nawet o 50% w porównaniu do konwencjonalnego bunkru, co dodatkowo redukuje emisję zanieczyszczeń.
X-Press Feeders do zasilania swoich statków metanolem wykorzystuje paliwo dostarczane przez OCI Global. Według informacji przekazanych przez przewoźnika w 2024 roku po wprowadzeniu pierwszych statków serii do eksploatacji, umieszczenie ich na trasach w północnej Europie było spowodowane największą otwartością kluczowych klientów z tej części kontynentu. Bazą sieci feederowej zasilanej zielonym metanolem został Rotterdam – największy port w Europie, a zarazem przygotowany do bunkrowania metanolu.
Warto zaznaczyć, że na światowych trasach pływa coraz więcej różnej wielkości kontenerowców zasilanych metanolem. Pierwszy taki statek – feeder Laura Maersk – zawinął po raz pierwszy do Polski, również do GCT w Porcie Gdynia, jeszcze w październiku 2023 roku. Od tego czasu jednak linie żeglugowe wprowadziły na trasy kilkadziesiąt kolejnych jednostek na metanol, również większych. Pojawiają się one również w terminalach kontenerowych w Polsce. Zaledwie w zeszłym tygodniu w gdańskim Baltic Hubie obsługiwany był 351-metrowy Adrian Maersk.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów