W japońskiej stoczni Hiroshima Shipbuilding odbyła się 17 czerwca wyjątkowa uroczystość chrztu nowego statku w barwach Ocean Network Express. Wynikało to z faktu, że w skład floty wszedł statek nazwany na cześć nie tylko portu, do którego zawijają kontenerowce przewoźnika, ale też głównej siedziby firmy.
Wydarzenie wpisuje się w program firmy odnośnie odnowy i rozbudowy jej floty, z myślą o dekarbonizacji branży morskiej. Istotne znaczenie ma także budowa statku w japońskiej stoczni, a nie tak jak wielu podobnych w chińskiej lub południowokoreańskiej. Koszt każdego z nich to ok. 200 mln dolarów. Ma to wzmacniać krajową branżę morską i stanowić o zaangażowaniu ONE w jej rozwój, zwłaszcza jeśli chodzi o więzi, gdyż firma obok głównej siedziby w Singapurze (stanowiącej „centrum dowodzenia” dla globalnych operacji morskich) firma ma też swoje kluczowe biuro w Tokio. Powstała w 2017 roku jako spółka joint venture japońskich przewoźników Nippon Yusen Kaisha, Mitsui OSK Lines i K Line, przejmując od nich działalność w zakresie transportu kontenerowego.
– Dzisiejsze nadanie nazwy ONE Singapore oznacza dalszy postęp w naszej strategii rozbudowy floty. Ten statek, noszący nazwę naszego globalnego miasta siedziby głównej, symbolizuje nasze silne powiązanie z tętniącym życiem ekosystemem morskim Singapuru. Wprowadzając ten statek do służby, kontynuujemy budowanie silnego zaangażowania ONE w Singapur, w jego czołowej pozycji wiodącego globalnego międzynarodowego centrum morskiego – powiedział Jeremy Nixon, prezes ONE.
ONE Singapore (IMO: 9976173) jest szóstym z 20 zaplanowanych kontenerowców wyposażonych w nowe rozwiązania technologiczne, w tym przede wszystkim napęd umożliwiający wykorzystanie metanolu i amoniaku, co pozwoli na ograniczenie emisji w trakcie każdego rejsu. Oprócz tego zainstalowane wyposażenia i projekt kadłuba wiązały się z celem ograniczenia zużycia paliwa i energii, co ma zapewnić zarówno oszczędność pod kątem emisji, jak i finansową. Kontenerowiec ma 336 metrów długości i 51 metrów szerokości. Pływa pod singapurską banderą. Jego pojemność to 13 900 TEU. Poprzednim statkiem tej serii jest ONE Sparkle, który w skład floty firmy wszedł w lutym tego roku.
Obecnie ONE jest siódmym co do wielkości przewoźnikiem kontenerowym na świecie, z flotą liczącą ok. 260 statków. Celem firmy jest jej zwiększenie do 290, przy czym procentowo ma wzrastać w niej udział własnych jednostek w miejsce dotąd czarterowanych, a także posiadających dwupaliwowe napędy oraz innowacje technologiczne i projektowe, umożliwiające zmniejszenie emisji, a także zużycia energii i paliwa w trakcie każdego rejsu. Aktualny portfel zamówień liczy blisko 50 statków, zarówno dużych kontenerowców jak i mniejszych jednostek. Jeszcze w 2923 roku przewoźnik zamówił 12 statków zasilanych metanolem, o pojemności do 13 000 TEU, budowanych w chińskich stoczniach Jiangnan Shipyard i Yangzijiang Shipbuilding. Ich dostawy będą realizowane w latach 2026-2027.
Metanol jest obecnie drugim, po LNG, najpopularniejszym paliwem dla statków z dwupaliwowym napędem, zapewniającym ograniczenie emisji CO2. Zgodnie z danymi z raportu DNV, w 2024 roku zamówiono 166 statków zasilanych tych surowcem, w tym 85 kontenerowców. Aby sprostać zapotrzebowaniu na metanol, wiele firm inwestuje w zakłady odpowiedzialne za jego produkcję. Do tego dochodzi współpraca z portami i terminalami morskimi, które wdrażają bunkrowanie statków posiadających taki napęd.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów