• <
nauta_2024

Ocean Network Express powiększa flotę kontenerowców napędzanych metanolem. Dołącza do niej ONE Singapore

17.06.2025 11:52 Źródło: Ocean Network Express
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Ocean Network Express powiększa flotę kontenerowców napędzanych metanolem. Dołącza do niej ONE Singapore
Fot. Imabari Shipbuilding

W japońskiej stoczni Hiroshima Shipbuilding odbyła się 17 czerwca wyjątkowa uroczystość chrztu nowego statku w barwach Ocean Network Express. Wynikało to z faktu, że w skład floty wszedł statek nazwany na cześć nie tylko portu, do którego zawijają kontenerowce przewoźnika, ale też głównej siedziby firmy.

Wydarzenie wpisuje się w program firmy odnośnie odnowy i rozbudowy jej floty, z myślą o dekarbonizacji branży morskiej. Istotne znaczenie ma także budowa statku w japońskiej stoczni, a nie tak jak wielu podobnych w chińskiej lub południowokoreańskiej. Koszt każdego z nich to ok. 200 mln dolarów. Ma to wzmacniać krajową branżę morską i stanowić o zaangażowaniu ONE w jej rozwój, zwłaszcza jeśli chodzi o więzi, gdyż firma obok głównej siedziby w Singapurze (stanowiącej „centrum dowodzenia” dla globalnych operacji morskich) firma ma też swoje kluczowe biuro w Tokio. Powstała w 2017 roku jako spółka joint venture japońskich przewoźników Nippon Yusen Kaisha, Mitsui OSK Lines i K Line, przejmując od nich działalność w zakresie transportu kontenerowego.

– Dzisiejsze nadanie nazwy ONE Singapore oznacza dalszy postęp w naszej strategii rozbudowy floty. Ten statek, noszący nazwę naszego globalnego miasta siedziby głównej, symbolizuje nasze silne powiązanie z tętniącym życiem ekosystemem morskim Singapuru. Wprowadzając ten statek do służby, kontynuujemy budowanie silnego zaangażowania ONE w Singapur, w jego czołowej pozycji wiodącego globalnego międzynarodowego centrum morskiego – powiedział Jeremy Nixon, prezes ONE.

ONE Singapore (IMO: 9976173) jest szóstym z 20 zaplanowanych kontenerowców wyposażonych w nowe rozwiązania technologiczne, w tym przede wszystkim napęd umożliwiający wykorzystanie metanolu i amoniaku, co pozwoli na ograniczenie emisji w trakcie każdego rejsu. Oprócz tego zainstalowane wyposażenia i projekt kadłuba wiązały się z celem ograniczenia zużycia paliwa i energii, co ma zapewnić zarówno oszczędność pod kątem emisji, jak i finansową. Kontenerowiec ma 336 metrów długości i 51 metrów szerokości. Pływa pod singapurską banderą. Jego pojemność to 13 900 TEU. Poprzednim statkiem tej serii jest ONE Sparkle, który w skład floty firmy wszedł w lutym tego roku.

Obecnie ONE jest siódmym co do wielkości przewoźnikiem kontenerowym na świecie, z flotą liczącą ok. 260 statków. Celem firmy jest jej zwiększenie do 290, przy czym procentowo ma wzrastać w niej udział własnych jednostek w miejsce dotąd czarterowanych, a także posiadających dwupaliwowe napędy oraz innowacje technologiczne i projektowe, umożliwiające zmniejszenie emisji, a także zużycia energii i paliwa w trakcie każdego rejsu. Aktualny portfel zamówień liczy blisko 50 statków, zarówno dużych kontenerowców jak i mniejszych jednostek. Jeszcze w 2923 roku przewoźnik zamówił 12 statków zasilanych metanolem, o pojemności do 13 000 TEU, budowanych w chińskich stoczniach Jiangnan Shipyard i Yangzijiang Shipbuilding. Ich dostawy będą realizowane w latach 2026-2027.

Metanol jest obecnie drugim, po LNG, najpopularniejszym paliwem dla statków z dwupaliwowym napędem, zapewniającym ograniczenie emisji CO2. Zgodnie z danymi z raportu DNV, w 2024 roku zamówiono 166 statków zasilanych tych surowcem, w tym 85 kontenerowców. Aby sprostać zapotrzebowaniu na metanol, wiele firm inwestuje w zakłady odpowiedzialne za jego produkcję. Do tego dochodzi współpraca z portami i terminalami morskimi, które wdrażają bunkrowanie statków posiadających taki napęd.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.