• <
CSL_790x140_2025

W Danii został otwarty pierwszy na świecie duży komercyjny zakład produkujący e-metanol

rk

14.05.2025 13:53 Źródło: Maersk
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas W Danii został otwarty pierwszy na świecie duży komercyjny zakład produkujący e-metanol
Fot. European Energy

W duńskim Kassø 13 maja odbyło się otwarcie pierwszego komercyjnego zakładu przeznaczonego do komercyjnej produkcji e-metanolu. European Energy informuje, że jest on gotowy do dostarczania odbiorcom tego surowca.

Zakład w Kassø jest pierwszym tego typu obiektem na świecie, który produkuje e-metanol na skalę komercyjną. Zakład ma roczną zdolność produkcyjną 42 000 ton i co istotne, działa wyłącznie w oparciu o odnawialne źródła energii. Odpowiada za to położona obok największa elektrownia solarna w kraju jak i tej części Europy, dostarczająca 304 MW Kassø Solar Park. Za opracowanie jego koncepcji odpowiada European Energ, ponadto jest obsługiwany we współpracy z Mitsui & Co, będąc też jest własnością Solar Park Kassø w ramach Kassø MidCo ApS, przy czym European Energy posiada 51% udziałów, a Mitsui & Co. 49%.

– Rozpoczęcie działalności w Kassø oznacza duży krok naprzód w zakresie wprowadzania technologii Power-to-X do użytku w świecie rzeczywistym. To odnawialna energia w działaniu, zmieniająca sposób, w jaki wykorzystujemy energię elektryczną – powiedział Knud Erik Andersen, dyrektor generalny European Energy

– Jesteśmy zaszczyceni, że możemy odegrać kluczową rolę w realizacji tego pionierskiego projektu, który promuje zintegrowane podejścia w łańcuchach wartości produktów jako część naszej strategii Global Energy Transition. Kassø jest przykładem znaczenia międzynarodowej współpracy w skalowaniu rozwiązań niskoemisyjnych – przekazał Takashi Furutani, starszy dyrektor zarządzający w Mitsui & Co.

– Jesteśmy podekscytowani otrzymaniem pierwszego e-metanolu z zakładu w Kassø, co stanowi ważny kamień milowy w naszych globalnych wysiłkach na rzecz pozyskiwania paliw alternatywnych dla naszej floty statków. Przyszłość żeglugi musi obejmować wiele rodzajów paliw działających równolegle, przy czym metanol odgrywa kluczową rolę w ambicjach branży w zakresie zerowej emisji netto – podkreślił Rabab Raafat Boulos, wiceprezes wykonawczy, dyrektor operacyjny w A.P. Moller – Maersk.

– Pozyskiwanie odnawialnego e-metanolu jest częścią naszych ambicji, aby produkty LEGO® były bardziej zrównoważone i ograniczały emisję dwutlenku węgla. W tym roku wykorzystamy ten materiał do produkcji wybranych elementów LEGO — takich jak osie poprzeczne i łączniki — przy jednoczesnym zachowaniu naszych wysokich standardów bezpieczeństwa, trwałości i jakości. To partnerstwo jest potężnym przykładem tego, jak współpraca i innowacja w różnych branżach może przyspieszyć znaczący postęp – zaznaczył Carsten Rasmussen, dyrektor operacyjny LEGO Group.

– To partnerstwo umożliwia nam podejmowanie praktycznych kroków w celu dekarbonizacji naszego łańcucha dostaw i zmniejszenia wpływu naszych produktów na środowisko – dodała Dorethe Nielsen, wiceprezes ds. strategii środowiskowej w firmie Novo Nordisk.


Projekt ma na celu wsparcie bezpośredniej dekarbonizacji sektorów, które w przeciwnym razie trudno zelektryfikować. A.P. Moller – Maersk wykorzysta e-metanol wyprodukowany w Kassø do zasilania kontenerowca Laura Mærsk, pierwszego na świecie statku kontenerowego zdolnego do pływania na tym surowcu, aktywnego na Bałtyku od września 2023 roku. E-metanol będzie również wykorzystywany w procesach przemysłowych, w których tradycyjnie standardem był metanol na bazie paliw kopalnych. Jednym z takich zastosowań są tworzywa sztuczne, w których producenci dążą do przyjęcia bardziej zrównoważonych materiałów przy jednoczesnym zachowaniu standardów bezpieczeństwa i jakości. Grupa LEGO i Novo Nordisk są również odbiorcami e-metanolu z Kassø, wykorzystując go do zastąpienia kopalnego metanolu w produkcji wybranych produktów.

Nowo otwarty zakład integruje wytwarzanie energii odnawialnej na dużą skalę z wychwytywaniem i wykorzystaniem dwutlenku węgla. Łącząc biogeniczny CO2 z zielonym wodorem produkowanym na miejscu, produkuje e-metanol, którego ślad węglowy jest nawet o 97% mniejszy w porównaniu z produktami na bazie paliw kopalnych.

Współpraca między European Energy i Mitsui, który wniósł strategiczne doświadczenie i globalny zasięg aby wesprzeć długoterminowy rozwój i działanie zakładu, ma odzwierciedlać wspólną ambicję przyspieszenia komercyjnych ścieżek dla technologii Power-to-X, a także rozszerzenia wykorzystania niskoemisyjnych alternatyw w trudnych do ograniczenia sektorach na całym świecie. Dotyczy to także branży morskiej, która w myśl dyrektyw IMO dąży do ograniczenia emisji CO2, do czego mają przyczynić się także „zielone paliwa”. W związku z tym z roku na rok rośnie liczba zamówień na statki różnych typu i klas, które będą wyposażone w napędy zdolne do ich użytkowania. Tylko w 2024 roku zamówiono 166 statków napędzanych metanolem, wśród nich 85 kontenerowców, jak wynikało z rocznego raportu DNV. Przypomnijmy, że portfel zamówień wspomnianego wcześniej Maersk obejmuje nawet 60 statków dwupaliwowych, zarówno własnych, jak i czarterowanych, o łącznej pojemności 800 000 TEU ( 300 000 TEU będzie własnością firmy, pozostałe 500 000 TEU jest planowane w ramach umów czarteru na czas).

Laura Maersk w GCT w Porcie Gdynia, fot. GospodarkaMorska.pl
MEWO_2024
PSEW_OWP_2025_390X150

Dziękujemy za wysłane grafiki.