Fińska firma Koppö Energia zamówiła FEED (Front End Engineering Design) od Thyssenkrupp Uhde, wybierając technologię zielonego metanolu od niemieckiej firmy. W związku z tym zaplanowano budowę fabryki e-metanolu, stanowiącej część projektu power-to-x (P2X) opracowanego przez Koppö Energia w Kristinestad w Finlandii. Celem jest dostarczania przyjaznego środowisku produktu, jednocześnie wspierając rynek paliwowy, w tym z myślą o statkach posiadających napęd na metanol.
Zakup i budowa zakładu produkcyjnego tego rodzaju surowca ma takie uzasadnienie, że „szary” metanol jest zwykle produkowany z gazu ziemnego, „zielony” metanol, często nazywany e-metanolem, powstaje bezpośrednio poprzez uwodornienie CO2. Wykorzystując technologię produkcji zielonego metanolu uhde i zielonego wodoru wytwarzanych z użyciem ponadto energii elektrycznej z odnawialnych źródeł, tworzony tak surowiec możliwy do wykorzystania jako paliwo zapewni zdecydowanie mniejszy ślad węglowy.
Niezbędny odnawialny wodór będzie produkowany przez zakład elektrolizy wody o mocy 200 MW. CO2 będzie wychwytywany w mieście Vaasa w Finlandii ze spalarni odpadów. Następnie jest skraplany i transportowany ciężarówkami do zakładów P2X. Przy planowanej wydajności 450 ton metrycznych dziennie (mtpd) e-metanolu w różnych gatunkach, różne gatunki produktu będą wspierać rynki paliw morskich i e-benzyny.
– Jesteśmy dumni, że nasza technologia i wiedza wdrożeniowa przyczynią się do tego pionierskiego projektu Koppö Energia Oy. Jest to doskonały dowód na współpracę międzybranżową w zakresie ustanowienia zielonego metanolu jako paliwa – przekazała Nadja Håkansson, prezes Thyssenkrupp Uhde
– Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z Thyssenkrupp Uhde w tym projekcie, ponieważ wnoszą oni odpowiednie technologie, a także umiejętności integracyjne, aby zapewnić płynne połączenie i realizację projektu – wskazał Thomas Zirngibl, dyrektor Koppö Energia.
Koppö Energia to wspólne przedsięwzięcie funduszy zarządzanych przez Prime Capital AG z siedzibą w Niemczech, renomowanego zarządzającego aktywami i dostawcę usług finansowych, specjalizującego się w alternatywnych projektach energetycznych, oraz CPC Finland, spółkę zależną dewelopera projektów i producenta zielonej energii CPC Germania.
Technologia zielonego metanolu uhde, ma zdaniem niemieckiej firmy, oferować wysoką wydajność węglową i wodorową, zwiększając tym samym przychody z przedsięwzięcia, a także jego wykonalność. Obecnie koszt i prędkość produkcji metanolu na użytek komercyjny jest największym wyzwaniem, przed jakim stoi rynek transportu, w tym morskiego. Stąd pojazdy i statki posiadają zwykle napędy dwupaliwowe, umożliwiające wykorzystanie także paliw konwencjonalnych.
Wielu krytyków zarzuca, nie bez przyczyny że ekologiczne, niskoemisyjne napędy, i paliwa pozostają wciąż droższe, przez co koszty usług transportowych, a przez to i innych gałęzi gospodarki, są wyższe niż „konkurencja” oparta na paliwach tradycyjnych, czy nawet LNG.
Co należy jednak zaznaczyć, metanol jako alternatywne paliwo dla statków zyskuje na popularności, będąc obecnie drugim wybieranym rozwiązaniem po LNG, w tym przez czołowych przewoźników w branży transportu morskiego. Jak wynika z raportu opublikowanego w styczniu przez DNV, w 2024 roku nawet 69% wszystkich zamówień na kontenerowce dotyczyło statków zasilanych paliwami alternatywnymi. W ub. r. zamówiono w sumie 166 statków napędzanych metanolowym paliwem, z czego 85 to właśnie kontenerowce. Takie zainteresowanie tym paliwem i technologią wynika zarówno z chęci przedsiębiorstw do wejścia w rynek transportu morskiego przyjaznego środowisku, jak i spełnienie oczekiwań konsumentów i klientów wymagających od firm prowadzenia polityki przyjaznej środowisku.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej