• <

Chrzest kolejnego kontenerowca Maersk napędzanego metanolem. Adrian Maersk już działa

28.03.2025 13:03 Źródło: Maersk
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Chrzest kolejnego kontenerowca Maersk napędzanego metanolem. Adrian Maersk już działa
Fot. Maersk

W porcie Rotterdam odbyła się uroczystość chrztu kolejnego statku duńskiego przewoźnika, którego dwupaliwowy napęd umożliwia pływanie na metanolu, zapewniającym ograniczenie emisji CO2. Statek jest już od pewnego czasu aktywny w ramach serwisów Maersk.

Ceremonia chrztu statku miała miejsce w terminalu Maasvlakte II, należącym do grupy APM Terminals, w holenderskim porcie w Rotterdamie, z udziałem przedstawicieli firmy oraz władz portu. Matką chrzestną została Stephanie Pullings Hart, wiceprezes wykonawczy i dyrektor operacyjny w Nestlé.

– Statki dwupaliwowe pokazują, że technologia transformacji energetycznej przemysłu żeglugowego jest już dostępna. Kluczowe znaczenie mają teraz decyzje, które państwa członkowskie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) podejmą w Londynie w przyszłym miesiącu. Pilnie potrzebujemy regulacji wspierających wprowadzenie paliw, które znacznie ograniczają emisję gazów cieplarnianych. Jednocześnie potrzebujemy ambitnych klientów, takich jak Nestlé, jako naszych bliskich partnerów w ekologicznej transformacji żeglugi i logistyki, której nie moglibyśmy osiągnąć bez ich wsparcia – powiedziała Karsten Kildahl, dyrektor handlowa w Maersk.

– W Nestlé uznajemy zmiany klimatyczne za jedno z najpilniejszych wyzwań naszych czasów. Jako globalny lider w branży spożywczej zobowiązaliśmy się do podjęcia odważnych działań w celu rozwiązania tego problemu. Osiągając 20% redukcję emisji gazów cieplarnianych do 2024 r., wyprzedzając nasz cel na 2025 r. i dążąc do zera netto do 2050 r., demonstrujemy nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój. Nasze wysiłki w zakresie zielonej logistyki, w tym partnerstwo z Maersk, pokazują nasze zaangażowanie w redukcję emisji i promowanie zrównoważonej przyszłości – przekazała Stephanie Pullings Hart.


Nestlé jest jednym z kluczowych klientów Maersk, wysyłającym od 2023 roku 100% swoich ładunków oceanicznych Maersk w ramach usługi ECO Delivery Ocean, który wykorzystuje paliwa alternatywne w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych (GHG), zmniejszając ich emisję o ponad 80% w porównaniu z wykorzystaniem statków z napędami konwencjonalnymi. Koncern w ten sposób chce podkreślać także swoje zaangażowanie w walkę z ociepleniem klimatu i prowadzoną przyszłościową politykę.

Choć oficjalny chrzest odbył się dopiero 27 marca, Adrian Maersk już aktywnie działa, prowadząc żeglugę na trasie Azja-Europa. Był też jednym z ostatnich statków oceanicznych duńskiego przewoźnika, który wszedł do terminalu Baltic Hub w Porcie Gdańsk w ramach wygaszanego serwisu AE10, co było szeroko komentowane.

Czytaj więcej: Do Baltic Hub wpłynął statek napędzany zielonym metanolem, Adrian Maersk

Adrian Maersk w Baltic Hub, fot. GospodarkaMorska.pl


Adrian Maersk (IMO: 9948815) to statek zbudowany w 2025 roku. Ma 351 metrów długości, 54 metry szerokości i pojemność 16 000 TEU. W ramach swojego dwupaliwowego napędu jest wyposażony w silniki umożliwiające wykorzystanie zielonego metanolu, co ma pozwolić na realne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i stanowić zarazem odpowiedź na rosnące oczekiwania klientów w zakresie zrównoważonych łańcuchów dostaw. Jak informuje Maersk, będzie teraz obsługiwał szlak handlowy Azja-Morze Śródziemne, jako część nowego nowego serwisu Gemini Cooperation, obejmującego porty leżące w Azji i Europie. Linia ta jest efektem zawiązania współpracy z niemieckim Hapag-Loyd, a celem jest zapewnienie niezawodności harmonogramu powyżej 90%. Start serwisu miał miejsce 1 lutego tego roku, a do czerwca roku wszystkie statki będą działać zgodnie z nowym harmonogramem.Terminale węzłowe Maersk, takie jak APM Terminals Maasvlakte II w Rotterdamie, mają odgrywać istotną rolę w osiągnięciu tego celu.

Czytaj więcej: Maersk i Hapag-Lloyd uruchamiają nową linię oceaniczną. Start Gemini Cooperation

Statki dwupaliwowe mają kluczowe znaczenie dla planów dekarbonizacji usług w zakresie transportu morskiego prowadzonego przez Maersk. Bio- i e-metanol mają zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 65% do 90% w porównaniu z konwencjonalnymi paliwami, w zależności od surowca i procesu produkcyjnego. Duński gigant wdraży również dwupaliwowe statki na skroplony metan, dążąc do jak najszybszego wykorzystania bio- lub e-metanu. Biorąc pod uwagę globalne zapotrzebowanie na paliwo, połączenie kilku alternatywnych niskoemisyjnych technologii paliwowych jest zdaniem firmy niezbędne do osiągnięcia celu w postaci dekarbonizacji przemysłu żeglugowego.

Aktualny portfel zamówień Maersk obejmuje nawet 60 statków dwupaliwowych, zarówno własnych, jak i czarterowanych, o łącznej pojemności 800 000 TEU. Około 300 000 TEU będzie własnością firmy, podczas gdy pozostałe 500 000 TEU jest planowane w ramach umów czarteru na czas. Dokładny podział technologii napędowych zostanie ustalony z uwzględnieniem przyszłych ram regulacyjnych i dostaw ekologicznych paliw. Maersk rozpoczął także prace nad zabezpieczeniem umów odbioru skroplonego bio-metanu (bio-LNG), aby zapewnić, że nowe statki z napędem dwupaliwowym zapewnią redukcję emisji gazów cieplarnianych w tej dekadzie.

W 2024 roku przewoźnik zamówił 2 statki o pojemności 9 000 TEU w Yangzijiang Shipbuilding w Chinach, 12 statków o pojemności 15 000 TEU (6 w Hanwha Ocean w Korei Południowej i 6 w New Times Shipbuilding w Chinach), a także 6 statków o pojemności 17 000 TEU w stoczni Yangzijiang Shipbuilding w Chinach. Wszystkie zostaną wyposażone w dwupaliwowe układy napędowe pozwalające na użycie jako paliwa LNG, co pozwoli ograniczyć emisję CO2. Kontenerowce te mają zostać dostarczone w latach 2028-2030.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.