W porcie Rotterdam odbyła się uroczystość chrztu kolejnego statku duńskiego przewoźnika, którego dwupaliwowy napęd umożliwia pływanie na metanolu, zapewniającym ograniczenie emisji CO2. Statek jest już od pewnego czasu aktywny w ramach serwisów Maersk.
Ceremonia chrztu statku miała miejsce w terminalu Maasvlakte II, należącym do grupy APM Terminals, w holenderskim porcie w Rotterdamie, z udziałem przedstawicieli firmy oraz władz portu. Matką chrzestną została Stephanie Pullings Hart, wiceprezes wykonawczy i dyrektor operacyjny w Nestlé.
– Statki dwupaliwowe pokazują, że technologia transformacji energetycznej przemysłu żeglugowego jest już dostępna. Kluczowe znaczenie mają teraz decyzje, które państwa członkowskie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) podejmą w Londynie w przyszłym miesiącu. Pilnie potrzebujemy regulacji wspierających wprowadzenie paliw, które znacznie ograniczają emisję gazów cieplarnianych. Jednocześnie potrzebujemy ambitnych klientów, takich jak Nestlé, jako naszych bliskich partnerów w ekologicznej transformacji żeglugi i logistyki, której nie moglibyśmy osiągnąć bez ich wsparcia – powiedziała Karsten Kildahl, dyrektor handlowa w Maersk.
– W Nestlé uznajemy zmiany klimatyczne za jedno z najpilniejszych wyzwań naszych czasów. Jako globalny lider w branży spożywczej zobowiązaliśmy się do podjęcia odważnych działań w celu rozwiązania tego problemu. Osiągając 20% redukcję emisji gazów cieplarnianych do 2024 r., wyprzedzając nasz cel na 2025 r. i dążąc do zera netto do 2050 r., demonstrujemy nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój. Nasze wysiłki w zakresie zielonej logistyki, w tym partnerstwo z Maersk, pokazują nasze zaangażowanie w redukcję emisji i promowanie zrównoważonej przyszłości – przekazała Stephanie Pullings Hart.
Nestlé jest jednym z kluczowych klientów Maersk, wysyłającym od 2023 roku 100% swoich ładunków oceanicznych Maersk w ramach usługi ECO Delivery Ocean, który wykorzystuje paliwa alternatywne w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych (GHG), zmniejszając ich emisję o ponad 80% w porównaniu z wykorzystaniem statków z napędami konwencjonalnymi. Koncern w ten sposób chce podkreślać także swoje zaangażowanie w walkę z ociepleniem klimatu i prowadzoną przyszłościową politykę.
Choć oficjalny chrzest odbył się dopiero 27 marca, Adrian Maersk już aktywnie działa, prowadząc żeglugę na trasie Azja-Europa. Był też jednym z ostatnich statków oceanicznych duńskiego przewoźnika, który wszedł do terminalu Baltic Hub w Porcie Gdańsk w ramach wygaszanego serwisu AE10, co było szeroko komentowane.
Czytaj więcej: Do Baltic Hub wpłynął statek napędzany zielonym metanolem, Adrian Maersk
Adrian Maersk (IMO: 9948815) to statek zbudowany w 2025 roku. Ma 351
metrów długości, 54 metry szerokości i pojemność 16 000 TEU. W ramach
swojego dwupaliwowego napędu jest wyposażony w silniki umożliwiające
wykorzystanie zielonego metanolu, co ma pozwolić na realne ograniczenie
emisji gazów cieplarnianych i stanowić zarazem odpowiedź na rosnące
oczekiwania klientów w zakresie zrównoważonych łańcuchów dostaw. Jak
informuje Maersk, będzie teraz obsługiwał szlak handlowy Azja-Morze
Śródziemne, jako część nowego nowego serwisu Gemini Cooperation,
obejmującego porty leżące w Azji i Europie. Linia ta jest efektem
zawiązania współpracy z niemieckim Hapag-Loyd, a celem jest zapewnienie
niezawodności harmonogramu powyżej 90%. Start serwisu miał miejsce 1
lutego tego roku, a do czerwca roku wszystkie statki będą działać
zgodnie z nowym harmonogramem.Terminale węzłowe Maersk, takie jak APM
Terminals Maasvlakte II w Rotterdamie, mają odgrywać istotną rolę w
osiągnięciu tego celu.
Czytaj więcej: Maersk i Hapag-Lloyd uruchamiają nową linię oceaniczną. Start Gemini Cooperation
Statki
dwupaliwowe mają kluczowe znaczenie dla planów dekarbonizacji usług w
zakresie transportu morskiego prowadzonego przez Maersk. Bio- i
e-metanol mają zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 65% do 90% w
porównaniu z konwencjonalnymi paliwami, w zależności od surowca i
procesu produkcyjnego. Duński gigant wdraży również dwupaliwowe statki
na skroplony metan, dążąc do jak najszybszego wykorzystania bio- lub
e-metanu. Biorąc pod uwagę globalne zapotrzebowanie na paliwo,
połączenie kilku alternatywnych niskoemisyjnych technologii paliwowych
jest zdaniem firmy niezbędne do osiągnięcia celu w postaci
dekarbonizacji przemysłu żeglugowego.
Aktualny portfel
zamówień Maersk obejmuje nawet 60 statków dwupaliwowych, zarówno
własnych, jak i czarterowanych, o łącznej pojemności 800 000 TEU. Około
300 000 TEU będzie własnością firmy, podczas gdy pozostałe 500 000 TEU
jest planowane w ramach umów czarteru na czas. Dokładny podział
technologii napędowych zostanie ustalony z uwzględnieniem przyszłych ram
regulacyjnych i dostaw ekologicznych paliw. Maersk rozpoczął także
prace nad zabezpieczeniem umów odbioru skroplonego bio-metanu (bio-LNG),
aby zapewnić, że nowe statki z napędem dwupaliwowym zapewnią redukcję
emisji gazów cieplarnianych w tej dekadzie.
W 2024 roku przewoźnik zamówił 2 statki o pojemności 9 000 TEU w Yangzijiang Shipbuilding w Chinach, 12 statków o pojemności 15 000 TEU (6 w Hanwha Ocean w Korei Południowej i 6 w New Times Shipbuilding w Chinach), a także 6 statków o pojemności 17 000 TEU w stoczni Yangzijiang Shipbuilding w Chinach. Wszystkie zostaną wyposażone w dwupaliwowe układy napędowe pozwalające na użycie jako paliwa LNG, co pozwoli ograniczyć emisję CO2. Kontenerowce te mają zostać dostarczone w latach 2028-2030.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania