Z udziałem przedstawicieli kadry dowódczej Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale), władz oraz podmiotów z branży stoczniowej i zbrojeniowej, odbyła się ceremonia pierwszego podniesienia bandery na okręcie zaopatrzeniowym (bâtiment ravitailleur de forces, BRF), Jacques Stosskopf (A726). To także jeden z największych okrętów, jakie obecnie wchodzą w skład sił morskich państwa, mając stanowić też dowód zdolności produkcyjnych rodzimej branży stoczniowej.
Wydarzeniu towarzyszyła też ceremonia nadania nazwy, której przewodniczył kadm. Guillaume Arnoux, zastępca dowódcy Sił Działań Morskich. Wiązało się to z rozbiciem o pokład butelki szampana. Matką chrzestną została Claire Stosskopf, prawnuczka Jacques'a Stosskopfa (1898 – 1944), imiennika okrętu. Był on dyrektorem zakładu napraw okrętów w Lorient, który po kapitulacji Francji w 1940 roku został zmuszony do realizowania prac na rzecz sił morskich III Rzeszy. Jednocześnie współpracował z ruchem oporu i aliantami, informując m.in. o aktywności Kriegsmarine. Zadenuncjowany, został zatrzymany przez Gestapo, a po torturach zabity. Z racji na swoje poświęcenie stał się bohaterem narodowym, upamiętnionym w stoczni w Lorient.
⚓🇫🇷 Le 20 juin 2025, les différents acteurs de la construction du 2ème des 4 BRF du programme FLOTLOG, se sont réunis à bord du BRF Jacques Stosskopf pour célébrer la première levée des couleurs du navire, qui en fait officiellement un bâtiment militaire français. pic.twitter.com/jxlFlprfya
— Naval Group (@navalgroup) June 20, 2025
Nim został wcielony do służby, okręt przechodził intensywne próby morskie, których celem było przygotowanie go do wykonywania zadań zgodnie z przeznaczeniem. Z racji na funkcję zaopatrzeniową ma stanowić istotne ogniwo działania morskich zespołów okrętowych. Dołączy do już bliźniaczego, przekazanego w 2023 roku bliźniaczego FS Jacques Chevallier (A725). W sierpniu ub. r. we włoskiej stoczni Fincantieri położono stępkę pod trzecią jednostkę, przyszły Emil Bertin (A727). Niedawno pierwsze próby morskie zakończył włoski okręt z tej samej serii, przyszły ITS Atlante (A 5336). Od 2021 roku w służbie w Marynarce Wojennej Włoch (Marina Militare) jest ITS Vulcano (A 5335).
Francuski okręt ma 194 metry długości i pełną wyporność dochodzącą do 31 000 ton, co czyni go jednym z największych w siłach morskich Francji. Został zaprojektowany w celu zapewnienia długoterminowego wsparcia i posiadają większą pojemność ładunkową i paliwową niż ich poprzednicy, okręty typu Durance. Załoga okrętu wynosi 130 oficerów i marynarzy, ale w zależności od zadań jest możliwe zaokrętowanie 60 dodatkowych załogantów lub pasażerów. Dzięki swoim rozmiarom może dostarczyć na otwarte morze blisko 13 000 m3 paliwa, amunicji, części zamiennych i żywności. Osiąga prędkość do 20 węzłów, a zasięg działania przy 18 sięga 7 000 mil morskich. Napęd spalinowo-elektryczny składa się z czterech silników MAN Diesel SE 3. Są to dwa silniki MAN 12V32/44CR (2 × 7 200 kW) oraz dwa silniki MAN 8L32/44CR (2 × 4 800 kW).
Na pokładzie może wylądować wielozadaniowy samolot zdolny do pionowego startu Boeing-Bell V-22 Osprey, a znajdujący się na okręcie hangar może pomieścić śmigłowiec NH90 oraz bezzałogowy pojazd latający Choć jest przeznaczony do działania jako okręt zaopatrzeniowy, w swoim wyposażeniu Jacques Stosskopf posiada także uzbrojenie przeznaczone do obrony, w tym system Simbad-RC wystrzeliwujący pociski przeciwlotnicze Mistral Mk3 oraz dwa działa Thales/Nexter 40 mm RapidFire w wariancie morskim.
Jednostki BRF są przeznaczone do działań pomocniczych, takich jak transport paliwa i innych zapasów na okręty, w tym działającym w ramach lotniskowcowej grupy bojowej lub morskich grup zadaniowych. Dotyczy to choćby długotrwałych rejsów, w tym i patroli na morzu. Ich ważną funkcją jest zdolność do zaopatrywania i tankowania okrętów na pełnym morzu, wydłużając zdolność jednostek morskich do działania bez zawijania do portu. Dzięki swoim zdolnościom okręty te mają stanowić kluczowy element logistyki morskiej tak sił morskich Francji, jak i w ramach NATO.
W planach jest dostarczenie jeszcze dwóch kolejnych okrętów tej serii, przy czym trzeci, Émile Bertin, znajduje się w budowie od grudnia 2023 roku. Wszystkie są budowane w stoczni mieszczącej się we francuskim Saint Nazaire, należącej do Chantiers de l'Atlantique.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach