W Chinach zbudowano pierwszy na świecie tankowiec Aframax z napędem wspomaganym wiatrem. Brands Hatch ma być innowacyjnym statkiem, posiadającym najnowsze rozwiązania technologiczne z myślą o oszczędności energii i paliwa. W zamierzeniu będzie wykorzystywany do krótko- i średniodystansowego transportu ropy naftowej.
Brands Hatch (IMO: 9999967) ma 200 metrów długości i 38 metrów szerokości. Jego nośność sięga 80 000-120 000 ton. Zbudowany przez stocznię Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding statek jest wyposażony w trzy żagle z włókna szklanego (pokryte powłoką ochronną od AkzoNobel), które mają zmniejszyć zużycie paliwa o około 12% rocznie i obniżyć roczną emisję dwutlenku węgla o 5000 ton w normalnych warunkach eksploatacji. Zostały opracowane przez BAR Technologies wyprodukowane przez CM Energy Tech (CMET).
Tankowiec powstał na zamówienie brytyjskiego właściciela i operatora tankowców Union Maritime (UML), jako pierwszy z serii czternastu tankowców wyposażonych w układy napędowe wspomagane wiatrem (WAPS) opracowane przez BAR Technologies i wyprodukowane przez CM Energy Tech (CMET). Oprócz tego spodnia, zanurzona część kadłuba, została wzbogacona o Intercept 8500 LPP, tj. zaawansowaną powłokę zapewniającą jego stałą ochronę przed zanieczyszczeniami, jednocześnie także przyczyniając się do oszczędności paliwa i redukcji emisji CO2.
Today, we celebrated the naming ceremony of the BRANDS HATCH – the world's first wind-assisted LR2 built for UML. This pioneering vessel redefines sustainable shipping by merging wind power with cutting-edge technology, proving that green energy integration the future. pic.twitter.com/QN4BiKWUer
— CSSC_SWS (@CSSC_SWS) June 11, 2025
– Dostawa Brands Hatch to dobitny przykład tego, jak Union Maritime reaguje na zmieniające się regulacje prawne, wdrażając inteligentne i zrównoważone technologie. Jako nasz pierwszy statek z systemem WindWings, a wiele kolejnych w przyszłości, oznacza on początek nowej ery dla Union Maritime i globalnej branży żeglugowej, ponieważ łączymy nasze bogate doświadczenie w branży morskiej z najnowocześniejszymi innowacjami, aby dążyć do bardziej wydajnej i zrównoważonej przyszłości – powiedział Laurent Cadji, dyrektor zarządzający Union Maritime.
– Ta współpraca z Union Maritime reprezentuje dokładnie taki rodzaj przywództwa branżowego, jakiego potrzebujemy, aby wprowadzić realne zmiany. Brands Hatch to nie tylko nowy statek; to deklaracja intencji. Wraz z naszym partnerem produkcyjnym, CMET, połączyliśmy światowej klasy brytyjskie wzornictwo i chiński potencjał przemysłowy, aby dostarczać systemy WindWings na skalę komercyjną. To napęd wspomagany wiatrem, taki, jaki być powinien, tj. skalowalny, sprawny i gotowy do sprostania najtrudniejszym wyzwaniom w zakresie zrównoważonego rozwoju, z jakimi boryka się obecnie branża – zaznaczył John Cooper, dyrektor generalny BAR Technologies.
Nowy statek ma zapewnić pełną zgodność z globalnymi standardami zrównoważonego rozwoju do 2030 roku, w tym osiągnięcie maksymalnego współczynnika zysku z energii wiatru (Water Reward Factor) na poziomie 5% zgodnie z rozporządzeniem FuelEU Maritime, eliminując potrzebę stosowania paliw alternatywnych. WindWings zostaną sklasyfikowane jako źródło energii o zerowej emisji gazów cieplarnianych, co zwiększy wskaźnik EEDI (Energy Efficiency Design Index) Brands Hatch i wesprze zgodność z nowo zatwierdzoną normą IMO dotyczącą intensywności emisji gazów cieplarnianych (GFI).
Poprzez wdrożenie żagli na Brands Hatch brytyjski operator dołącza do grona wielu podmiotów z całego świata, które w myśl polityki i promowania nisko- i zeroemisyjnych rozwiązań dla żeglugi chcą wykorzystywać wiatr. Choć nie oznacza to, że będzie on dosłownie napędem statków, jak przed wiekami, jego wykorzystanie ma pozwolić na ograniczenie zużycia paliwa i energii podczas każdego rejsu. Najbardziej znanym w Polsce przykładem tego rodzaju innowacji był masowiec firmy Cargill, Pyxis Ocean, który został wyposażony w ożaglowanie WindWings. W listopadzie 2023 roku można go było zobaczyć przy nabrzeżu terminalu HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów