Na przestrzeni kilku dni odbyły się ceremonie chrztu i przekazania nowych statków kontenerowych do floty francuskiego przewoźnika. Wszystkie mają wykorzystywać niskoemisyjne napędy i rozwiązania technologiczne, wpisujące się w politykę dekarbonizacji żeglugi i obniżanie emisji CO2 w ramach transportu morskiego. Obie jednostki należą do serii budowanych w południowokoreańskich stoczniach i już wyszły w pierwsze rejsy.
Każda z uroczystości chrztu wiązała się z wizytą przedstawicieli przewoźnika, wykonawcy, władz Korei Południowej i Francuskich, a także lokalnych. Odbyły się odpowiednio 2 i 5 lipca tego roku.
Pierwszy z wspomnianych statków, CMA CGM Platinum (IMO: 9996707), został zbudowany w południowokoreańskim Mokpo, a za budowę statku odpowiadała stocznia HD Hyundai Samho Heavy Industries, należąca do koncernu HD Hyundai. Notabene odpowiada za budowę m.in. gazowców czarterowanych przez Orlen i wykorzystywane do transportu LNG dla Polski. Oddany tam do użytku najnowszy kontenerowiec ma 335 metrów długości i 51 metrów szerokości, a jego pojemność to 13 000 TEU. Pływa pod maltańską banderą. W swój pierwszy rejs wyruszył w ramach serwisu BEX2, łączącego Azję z Morzem Śródziemnym. Obecnie jest w drodze do Chin, a następnie zawija do Singapuru, największego na świecie węzła przeładunkowego, w celu załadunku ładunku zmierzającego do śródziemnomorskich portów.

Jednostka należy do nowej serii, dostarczanej w latach 2025-2026, w której każdy kolejny kontenerowiec otrzymuje nazwę na cześć pierwiastka z tablicy Mendelejewa. Pierwszym z tej serii był CMA CGM Iron (IMO: 9996678), który już od marca prowadzi działalność. Kolejne to Argon, Kobalt, Platinum, Mercury, Helium, Krypton, Thorium, Osmium, Silver, Copper i Gold.
Drugi, przekazany w ostatnim czasie statek, to CMA CGM Palmyre (IMO: 9977737), nieco mniejszy od swojego poprzednika. Ma on 272 metrów długości i 43 metry szerokości i znajduje się pod francuską banderą. Jego pojemność to 8 000 TEU. Wszystkie kontenerowce z tej serii są przeznaczone do operowania na trasie CBX między Azją a wschodnim wybrzeżem USA. Nazwa każdego z nich nawiązuje do słynnych, starożytnych miast (a także ich portów) jego basenu, które już tysiące lat temu miały istotne znaczenie dla żeglugi. Swoją działalność prowadzą już CMA CGM Byblos, CMA CGM Petra i CMA CGM Baalbeck. Wciąż trwają prace nad kolejnymi jednostkami, które otrzymają nazwy na cześć Taorminy i Syrakuz. Także i one powstają w stoczni HD Hyundai Samho Heavy Industries w Mokpo.


Wszystkie nowe kontenerowce mają stanowić, zdaniem francuskiego przewoźnika, „znaczący krok naprzód w dążeniu do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 roku”. Firma podkreśla, że odzwierciedla to jej ambicje związane z ograniczaniem CO2 w transporcie morskim. Wspomniane statki otrzymują napędy dwupaliwowe, umożliwiające pływanie na metanolu i/lub LNG, a także są wzbogacane w rozwiązania wpływające na ograniczenie zużycia paliwa oraz energii w trakcie każdego rejsu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii