Francuski przewoźnik poinformował o wdrożeniu logistycznego rozwiązania zapewniającego zerową emisję w ramach transportu rzecznego. CMA CGM określa to jako swój „flagowy projek”, odzwierciedlający ambicje w zakresie dekarbonizacji transportu nie tylko morskiego. W Wietnamie odbyło się uruchomienie pierwszej w pełni elektrycznej barki kontenerowej.
Firma podkreśla, że tworzy skalowalne i innowacyjne rozwiązanie łączności lądowej, które obejmuje rozwój e-barki, stacji ładowania i farmy słonecznej. Ten przyszłościowy model, zgodny z wietnamskimi ambicjami Net Zero do 2050 roku, ma być powielany w innych krajach. W ramach tej inicjatywy CMA CGM podpisała umowę ze swoim wieloletnim partnerem Gemadept, kluczowym operatorem logistycznym i portowym w Wietnamie, w celu utworzenia spółki joint venture o nazwie Green River Transportation, która będzie obsługiwać elektryczną barkę. Nowy podmiot będzie zarządzał usługami transportu rzecznego w delcie Mekongu, wzmacniając zaangażowanie obu partnerów w zrównoważoną logistykę.
W marcu 2024 roku CMA CGM i firma Nike podpisały umowę o współpracy, w ramach której od 1 lipca 2024 roku do 31 maja 2025 roku drugi z podmiotów będzie wykorzystywać zrównoważone biopaliwa do transportu 36% swojego wolumenu za pośrednictwem francuskiego przewoźnika. Dzięki temu działaniu Nike chce zmniejszyć emisję CO2 o 25 000 ton, stanowiąc ważny krok w kierunku bardziej ekologicznej działalności.
Jak wskazuje CMA CGM, to przedsięwzięcie ma być długoterminowe i zapewnić znaczne wsparcie dla gospodarki i zdrowia lokalnych społeczności. Jest wspierane przez budowę stacji ładowania zasilanej energią słoneczną w porcie Cai Mep, głównej bramie kontenerowej kraju w pobliżu Ho Chi Minh City.
Wdrożona barka to projekt zrealizowany przez zespoły New Build i R&D CMA CGM we współpracy z CATL w zakresie technologii akumulatorów, będzie ładowana w 100% certyfikowaną odnawialną energią elektryczną i będzie transportować ponad 50 000 TEU rocznie. Zasilanie zapewnić ma jej farma solarna znajdująca się w terminalu Gemalink, która ma produkować 1 GWH zielonej energii elektrycznej rocznie do ładowania wspomnianej jednostki nawodnej.
Wdrożenie jednostki rzecznej odbywa się niedługo po wizycie w Wietnamie prezydenta Francji, Emmanuela Macrona, którego celem było rozwijanie partnerstwa z tym dynamicznie rozwijającym się krajem Azji, biorąc tez pod uwagę wspólną, acz trudną historię czasów kolonializmu. Podczas poniedziałkowych rozmów podpisano 13 porozumień, w tym dotyczące energii jądrowej, transportu i satelitów. Wietnamskie władze podkreślają, ze partnerstwo obejmuje tak sferę gospodarczą, jak i obronną, w tym silniejszą kooperację w przemyśle obronnym, cyberbezpieczeństwie i walce z terroryzmem. Firmy z obu państw mają zyskać na współpracy i wymianie doświadczeń.
Grupa CMA CGM jest obecna w Wietnamie od 1989 roku. OIbecnie posiada pięć biur w Ho Chi Minh City, Hanoi, Haiphong, Danang i Quy Nhon, zatrudniając ponad 550 pracowników. Grupa obsługuje 29 cotygodniowych usług głównych w 7 portach w całym kraju, łącząc główne globalne miejsca docelowe z najnowocześniejszą siecią intermodalną za pośrednictwem CEVA Logistics.
Obok ograniczania emisji CO2, poprzez ulokowanie całości przedsięwzięcia w Wietnamie, zapewni to wiele miejsc pracy zarówno w związku z obsługą barki, jak i farmy solarnej, promując odpowiedzialny rozwój gospodarczy w regionie. Projekt ten przyczynić się ma także również do zwiększenia konkurencyjności Wietnamu w sektorach energii odnawialnej i zrównoważonej logistyki w Azji Południowo-Wschodniej.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął