Francuski przewoźnik ogłosił 9 czerwca wcielenie do swojej floty najnowszego statku kontenerowego, którego napęd i wykorzystywane innowacje technologiczne mają sprzyjać ograniczaniu emisji CO2. W swój pierwszy rejs wychodzi CMA CGM Saint Germain.
Nowy kontenerowiec jest drugim z niedużej, bo liczącej zaledwie cztery jednostki, serii mającej wyróżniać się zoptymalizowaną konstrukcją. Rozwiązania projektowe i wdrożone technologie czynią jednak ten statek wyjątkowym z racji na wyposażenie w najnowsze innowacje technologiczne, aby jeszcze bardziej zmniejszyć swój wpływ na środowisko.
Uroczysty chrzest miał miejsce w Nieci, podczas Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Oceanów (United Nations Ocean Conference, UNOC). Z racji na poruszane w jej trakcie zagadnienia dotyczące dekarbonizacji żeglugi, walki z globalnym ociepleniem i ochrony środowiska, przewoźnik chce w ten sposób podkreślić swoje zaangażowanie w budowę bardziej zrównoważonej floty, gotowej do korzystania z napędów nisko- i zeroemisyjnych oraz spełnienia surowych norm środowiskowych IMO Tier III.


CMA CGM Saint Germain (IMO: 9987201) ma 399 metrów długości i 61 metrów szerokości, a jego pojemność wynosi 23 000 TEU. To czyni go jednym z największych statków wyposażonych w napęd dwupaliwowy, pozwalający na pływanie z użyciem LNG. Jest kolejnym po CMA CGM Seine (IMO: 9987196) statkiem w tej serii i podobnie jak poprzednik, powstał w chińskiej stoczni Hudong-Zhonghua Changxing Shipbuilding oraz pływa pod singapurską banderą. Konstrukcja pozwala na zmniejszenie emisji CO2 o 20%, a także niemal całkowite wyeliminowanie emisji tlenków siarki i cząstek stałych. Udoskonalono również systemy przeciwpożarowe, zapewniając wyższy poziom bezpieczeństwa podczas operacji ładunkowych.
CMA CGM intensywnie inwestuje w rozwój floty zasilanej paliwami niskoemisyjnymi. Aktualnie flota przewoźnika z Francji liczy około 670 jednostek, przy czym w budowie lub na liście zamówień znajduje się 100 kolejnych. W ubiegłym roku firma zwiększyła swój portfel zamówień w chińskich oraz południowokoreańskich stoczniach, oczekując na dostarczenie szeregu jednostek napędzanych metanolem i LNG, zdolnych do przewozu od kilku do kilkunastu tysięcy TEU. W 2024 roku odebrała 12 nowych statków LNG, a do 2029 roku planuje posiadać aż 153 jednostki zdolne do wykorzystania biogazu, biometanolu oraz paliw syntetycznych.
Nowy kontenerowiec zostanie wdrożony do działalności w ramach serwisu FAL, łączącego chińskie i europejskie porty, wspierającym bardziej zrównoważony, globalny transport morski. Oznacza to, że CMA CGM Saint Germain prawdopodobnie będzie zawijał również do Portu Gdańsk.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów