• <
PGZ_baner_2025

US Coast Guard rezygnuje z dużego patrolowca, choć jego budowa już trwa

09.06.2025 16:37 Źródło: Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego USA
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo US Coast Guard rezygnuje z dużego patrolowca, choć jego budowa już trwa
Patrolowiec typu Legend, USCGC Stratton (WMSL-752), fot. US Coast Guard

Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego USA poinformował, że 5 czerwca podjął decyzję o anulowaniu zamówienia kolejnego patrolowca typu Legend, należącego do serii największych jednostek w składzie Straży Wybrzeża USA. Odbywa się to w sytuacji, gdy zamówiona w 2018 roku jednostka znajduje się… w trakcie budowy, trwającej od 2021 roku.

Decyzja resortu, którą miało poprzeć dowództwo US Coast Guard, ma wynikać ze zmiany koncepcji rozwoju i modernizacji tej drugiej, morskiej formacji w składzie sił zbrojnych USA. Przede wszystkim, jak podkreśla Departament, władze chcą zaoszczędzić dzięki temu ponad 250 mln dolarów. Dotąd wydano 135 mln dolarów na budowę planowanego USCGC Friedman (WMSL-760) i zdążono zbudować sekcje kadłubowe, a także zamontować część urządzeń, w tym systemów i elementów napędu.

Najprawdopodobniej jednostka, której budowa została przerwana, stanie się rezerwuarem części zamiennych dla pozostałych dziesięciu, które do służby wcielono w latach 2008-2024. Powstawały w stoczni Huntington Ingalls Industries w Pascaguli w stanie Missisipi. Gdyby nie zmiana decyzji, USCGC Friedman prawdopodobnie jeszcze w tym roku zostałby zwodowany, w kolejnym wszedłby do służby. Władze miały opcję na domówienie jeszcze kolejnej jednostki, niemniej teraz wydaje się to wątpliwe.

Patrolowce typu Legend należą do największych jednostek w składzie US Coast Guard. W nomenklaturze są określane jako "United States Coast Guard Cutter", dosłownie w przełożeniu na język polski oznacza to "Kuter Straży Wybrzeża USA". To rodzi pewien problem nazewnictwa, gdyż w Polsce kutrami wojskowymi określa się nieduże jednostki, mające zwykle od kilkunastu do najwyżej kilkudziesięciu metrów długości, tymczasem te typu Legend mają blisko 127 metrów długości, 16 metrów długości i 6,9 metra w zanurzeniu. Wyporność maksymalna sięga 4600 ton. Moc zapewniają trzy generatory diesla Caterpillar 3512B, natomiast w skład napędu wchodzą dwa silniki wysokoprężne MTU 20V 1163 o mocy 7400 kW każdy oraz turbina gazowa GE LM2500 22 MW. Kuter osiąga prędkość do 28 węzłów, a jego załoga liczy 113 osób, z możliwością zwiększenia do 148 w zależności od celów misji. Zasięg działania wynosi 12 000 mil morskich, a autonomiczność sięga do 90 dni.

To wszystko sprawia, że rozmiarowo im bliżej do fregat, niemniej różnią się przeznaczeniem i wyposażeniem. Jednocześnie, dzięki swoim rozmiarom, są zdolne do prowadzenia działań oceanicznych, nawet tysiące mil morskich od wybrzeży USA, biorąc udział w misjach i ćwiczeniach na innych akwenach, angażując się m.in. w ochronę wód państw zaprzyjaźnionych, m.in. Tajwanu, Filipin, Japonii czy Australii.

Najnowszy patrolowiec typu Legend, USCGC Calhoun (WMSL-759), fot. US Coast Guard


W wyposażeniu znajdują się radar wykrywania celów powietrznych EADS 3D TRS-16 AN/SPS-75 Air Search Radar, system kontroli ognia SPQ-9B, radar wyszukiwania celów nawodnych AN/SPS-79, system identyfikacji swój-wróg AN/UPX-29A, system nawigacji powietrznej AN/URN-25, system namierzania Mk 46 Mod 1 lub Mk 20 Mod 0 Electro-Optical Sighting System, radary nasłuchowe w paśmie X i S od Furuno, system prowadzenia walki morskiej (CMS), system walki elektronicznej AN/SLQ-32B(V)2 i łącze teleinformatyczne Link-11 i Link-16

W skład uzbrojenia wchodzą armata morska Bofors 57 mm, system obrony bezpośredniej Block 1B Baseline 2 Phalanx 20 mm, cztery karabiny maszynowe Browning M2 kalibru 12,7 mm i dwa karabiny maszynowe M240B 7,62 mm. Choć jednostka nie posiada broni zasięgowej, jej kadłub zaprojektowano tak, że w razie konieczności jest możliwe zainstalowanie dodatkowego uzbrojenia oraz czujników. Posiada lądowisko i hangar dla śmigłowca MH-65C Dolphin MCH i dwóch latających pojazdów bezzałogowych. Do tego dochodzą dwie wyrzutnie wabików Nulka lub Mark 36 SRBOC.

Pierwotne zamówienie jeszcze z 2001 roku dotyczyło ośmiu patrolowców, a pierwszy z nich, USCGC Bertholf (WMSL-750), został zbudowany w latach 2005-2008. Trzy dalsze domówiono w 2018 roku, przy czym jeszcze w 2023 roku władze były zdecydowane zwiększyć zamówienie do łącznie dwunastu. Na ten moment jeszcze nie wiadomo, jakie będą dalsze plany związane z zamówieniami dla straży wybrzeża, przy czym decyzja o anulowaniu zamówienia to także przedmiot kontrowersji, biorąc pod uwagę, że zdaniem wielu specjalistów jest ona niedofinansowana, a wiele jednostek nawodnych jest już przestarzałych i wyeksploatowanych. W dodatku, z racji na problem z pozyskiwaniem nowych chętnych do służby, niektóre zdecydowano się wycofać z racji na niemożność skompletowania załóg i koszty eksploatacji. Temat podniesiono przy okazji pozbawieniu funkcji dowódcy formacji pod koniec stycznia tego roku, co złośliwie określa się „czystkami”, z racji na objęcie władzy przez administrację prezydenta Donalda Trumpa po wygranych wyborach, na początku 2021 roku.

Aktualnie budżet straży wybrzeża wynosi ok. 13,8 mld dolarów, a zdaniem niektórych komentujących powinien wzrosnąć do nawet 20 mld, co pozwoliłoby na poprawę warunków służby, w tym wymianę wielu starszych, kilkudziesięcioletnich jednostek nawodnych na nowe. Na ten moment władze nie ogłosiły zwiększenia finansowania, bardziej celując w optymalizację wydatków, co będzie się wiązało najpewniej z poszukiwaniem okazji do kolejnych cięć, z obietnicą przenoszenia pozyskanych funduszy na inne sfery funkcjonowania formacji. W planach jest pozyskanie nowych jednostek typu Heritage, zamówionych jeszcze w 2016 roku. Aktualnie trwa budowa czterech z jedenastu, budowanych przez stocznie Eastern Shipbuilding w Panama City (Floryda) oraz Austal USA w Mobile (Alabama). Pierwsza z nich, USCGC Argus (WMSM-915), jest w budowie od 2020 roku, a wodowanie miało miejsce w 2023 roku. Do służby wejdzie w 2025 lub 2026 roku. Patrolowce tej serii mają 110 metrów długości, 16 metrów szerokości i pełną wyporność do 3800 ton, co czyni je nieco mniejszymi od serii typu Legend.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.