W amsterdamskim porcie otwarto, 3 czerwca, punkt zasilania statków z lądu, co pozwoli im na znaczną oszczędność energii i paliwa. Wycieczkowce mogą korzystać z tego rozwiązania w terminalu pasażerskim (Passenger Terminal Amsterdam, PTA). Co istotne, od 2027 roku korzystanie z zasilania w ten sposób stanie się obowiązkowe, trzy lata przed wdrożeniem ogólnoeuropejskich przepisów.
Dzięki tej instalacji statki mogą wyłączać swoje generatory pokładowe podczas cumowania, co znacznie zmniejsza emisję i hałas. Wykorzystując je nie muszą już uruchamiać silników pokładowych, aby generować energię elektryczną podczas cumowania. Celem jest znaczne zmniejszenie emisji na nabrzeżu. Zdaniem władz amsterdamskiego portu zapewni to znaczne ograniczenie emisji szkodliwych substancji, biorąc pod uwagę, że średnio co roku ma miejsce 100 zawinięć wycieczkowców do Amsterdamu. Ponadto do zasilania zostanie wykorzystana zielona energia elektryczna, częściowo pochodząca z farmy wiatrowej Ruigoord, znajdująca się w amsterdamskim porcie.
– Bardzo się cieszę, że PTA i Port Amsterdam podjęły tak zdecydowane działania, aby zainstalować tutaj zasilanie lądowe. To pokazuje, co można osiągnąć, gdy dzieli się ambicje i łączy siły. Ta instalacja jest namacalnym dowodem na to, że zrównoważony rozwój nie dotyczy jutra, bo dotyczy dnia dzisiejszego – podkreśliła Hester van Buren, członkini zarządu Portu Amsterdam.
– Ta instalacja zasilania lądowego to ważny krok w kierunku bardziej przyjaznego do życia miasta, zrównoważonego portu i bardziej ekologicznego rejsu. Centralne położenie terminalu wymaga cichych i czystych rozwiązań i właśnie to oferujemy teraz – przekazała Dorine Bosman, dyrektor ds. inwestycji w Porcie Amsterdam.
– Uruchomienie zasilania z lądu stanowi ważny krok w kierunku cichszego, czystszego i bardziej zrównoważonego portu. Przynosi to korzyści mieszkańcom, turystom i klimatowi oraz dowodzi, że nasz terminal wycieczkowy ma innowacyjną siłę, aby kształtować przyszłość odpowiedzialnej turystyki – wskazał Dick de Graaff, dyrektor Portu Wycieczkowców w Amsterdamie.
Statki wycieczkowe wyposażone w zasilanie lądowe będą miały
priorytet w Amsterdamie. Od 2027 roku korzystanie z zasilania lądowego przez tego
rodzaju jednostki stanie się obowiązkowe. Dzięki uruchomieniu tej instalacji
zasilania lądowego Port Amsterdam w zamierzeniu przyczyni się do realizacji
ambicji miasta, aby stać się neutralnym klimatycznie do 2050 roku.
Budowa instalacji rozpoczęła się w maju 2023 roku i została ukończona na początku bieżącego. Duńska firma Powercon dostarczyła system, a podwykonawcą była firma BAM Infra Nederland. Operator sieci Liander zainstalował łącznie 4,4 kilometra kabla pod rzeką IJ, łącząc podstację w Amsterdam-Noord z terminalem pasażerskim w Veemkade. Dodatkowe osiem kilometrów kabla położono pod nabrzeżem i pokładami pomostów. Oprócz tego na nabrzeżu terminalu zbudowano Smart Energy Hub, w którym znajdują się systemy operatora sieci, transformatory i urządzenia zasilania z lądu. Stamtąd prąd jest następnie rozprowadzany do obiektów zasilania z lądu wzdłuż nabrzeża. Za pomocą systemu zarządzania kablami można przedłużyć do 50 metrów kabla i podłączyć go do statku. Instalacja była możliwa częściowo dzięki dotacjom holenderskiego Ministerstwa Infrastruktury i Gospodarki Wodnej oraz Komisji Europejskiej. Smart Energy Hub
Oprócz obsługi statków wycieczkowych w planach znajduje się również zbadanie innych zastosowań połączenia zasilania z lądu. Obejmują one zachęcanie do dalszej elektryfikacji ruchu pasażerskiego, obejmującego choćby autobusy podjeżdżające do terminala i obsługujące pasażerów statków. W ten sposób przedsięwzięcia te mają wspierać szersze działania na na rzecz zrównoważonego rozwoju w mieście.
Port Amsterdam obejmuje łącznie 620 ha dróg wodnych i 1995 ha powierzchni lądowej, w tym posiadłości portowych, nabrzeża, drogi, tory kolejowe, rowy i terenów zielonych. Pod względem przeładunku towarów jest drugim co do wielkości portem Holandii po Rotterdamie. Obsługuje zarówno transport droga morską, jak śródlądową. W 2023 r. przychody wzrosły do 190,4 mln euro, niemniej przeładunek spadł do 63 mln ton z powodu zmniejszających się przeładunków paliw kopalnych. Jest trzecim co do wielkości portem wycieczkowym w Europie, obsługującym 140 statków wycieczkowych i 1500 statków wycieczkowych rzecznych. Amsterdam odwiedza rocznie prawie 700 000 pasażerów w ramach odbywających się rejsów. Obok wspomnianego terminala PTA istnieje jeszcze drugi w IJmuiden.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął