Navantia i Royal Caribbean podpisały strategiczną umowę ramową, której celem jest umocnienie wieloletniego partnerstwa między obiema firmami. W ten sposób chcą też sobie przygotować grunt pod przyszłe projekty modernizacyjne i rewitalizacyjne, dotyczące eksploatacji dużych statków wycieczkowych przez drugi z tych podmiotów, giganta żeglugi pasażerskiej.
Ceremonia podpisania umowy odbyła się w siedzibie Royal Caribbean w Miami, z udziałem kadry kierowniczej obu firm. Wśród nich byli obecni Marcos Díaz, dyrektor generalny ds. remontów statków Navantia i Anders Aasen, starszy wiceprezes ds. globalnej technologii morskiej Royal Caribbean.
– Jesteśmy absolutnie zachwyceni odnowieniem naszej umowy ramowej z Royal Caribbean i z niecierpliwością czekamy na wzmocnienie i tak już doskonałych relacji między naszymi firmami poprzez bezpieczne i udane dokowanie ich floty. Doceniamy zaufanie, jakim obdarzył nas w ciągu ostatnich 14 lat tak kluczowy lider branży statków wycieczkowych – powiedział Marcos Diaz.

Dzięki tej umowie Navantia ma podkreślić swoją pozycję w segmencie żeglugi pasażerskiej, wykonując zlecenia związane z serwisem i modernizowaniem statków wycieczkowych. Ma to dotyczyć tak mniejszych jednostek w skali tej branży, jak i największych. Do Royal Caribbean, giganta w tym segmencie turystyki oraz branży morskiej, należy flota największych na świecie wycieczkowców, takich jak Icon of the Seas, zbudowany w fińskiej stoczni Meyer Turku i mający wyporność 250 800 ton i długość 364,80 metrów. Statek ten rozpoczął regularną żeglugę po Karaibach na początku 2024 roku.
Czytaj więcej: Największy wycieczkowiec na świecie przybył do Miami. Wkrótce rozpocznie komercyjne rejsy
Obecnie swój proces rewitalizacji, mający na celu odnowienie i zdolność do prowadzenia dalszej działalności zgodnie z przeznaczeniem, przechodzi w Kadyksie statek Allure of the Seas, należący do Royal Caribbean. Zbudowany w 2010 roku w Meyer Turku ma 362 metrów długości, 64,9 metra szerokości w najszerszym miejscu (średnio 47 metrów) i 72 metry wysokości (łącznie 18 pokładów). Wyporność sięga 100 000 ton, a na pokładzie może się znajdować do 6 780 pasażerów, wraz z 2 200 osób załogi. Jak informuje Navantia, statek ten odwiedził już jej stocznię w 2015 i 2020 roku, co ma stanowić dowód na ciągłość relacji z gigantem w branży turystyki morskiej.
Współpraca Navantia i Royal Caribbean sięga 2012 roku. Wtedy to hiszpańska stocznia zawarła umowę na modernizację i serwis dwóch statków Royal Caribbean, co zostało zrealizowane w zakładzie stoczniowym w Kadyksie. Od tego czasu hiszpański podmiot miał zrealizować zlecenia w ramach których odnowiono, zmodernizowano i zrewitalizowano 45 statków wycieczkowych tej firmy.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española