• <

Viking Libra – pierwszy na świecie statek wycieczkowy napędzany wodorem

Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Viking Libra – pierwszy na świecie statek wycieczkowy napędzany wodorem
Fot. Viking

Szwajcarski operator wycieczkowców Viking i stocznia Fincantieri podzieliły się wczoraj szczegółami dotyczącymi jednostki Viking Libra, pierwszego na świecie statku wycieczkowego napędzanego wodorem, który może działać z zerową emisją. Viking Libra, który jest już w budowie w stoczni Fincantieri w Ankonie, ma zostać dostarczony pod koniec 2026 r. Kolejny statek oceaniczny firmy, Viking Astrea, który jest również w budowie i ma zostać dostarczony w 2027 r., również będzie napędzany wodorem.

Sklasyfikowany jako mały statek, podobnie jak wszystkie statki oceaniczne Viking, Viking Libra będzie miał tonaż brutto około 54 300 ton, z 499 kabinami, które mogą pomieścić 998 gości. Statek będzie miał układ napędowy oparty częściowo na skroplonym wodorze i ogniwach paliwowych. Ten hybrydowy układ napędowy umożliwi mu nawigację i działanie przy zerowej emisji, co pozwoli mu dotrzeć nawet do najbardziej wrażliwych ekologicznie obszarów. Dzięki Isotta Fraschini Motori (IFM), filii Fincantieri specjalizującej się w zaawansowanej technologii ogniw paliwowych, najnowocześniejszy układ napędowy statku będzie w stanie wytworzyć do sześciu megawatów mocy.

 Od samego początku projektowaliśmy nasze statki rzeczne i oceaniczne z rozmysłem, aby zmniejszyć ich zużycie paliwa, i jesteśmy bardzo dumni, że Viking Libra i Viking Astrea będą jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska. Viking podjął zasadniczą decyzję o zainwestowaniu w wodór, który oferuje prawdziwie zeroemisyjne rozwiązanie. Nie możemy się doczekać, aby powitać w naszej flocie pierwszy na świecie statek wycieczkowy napędzany wodorem w 2026 roku  powiedział Torstein Hagen, prezes i dyrektor generalny Viking.

 Dzięki Viking Libra nie tylko dostarczamy pierwszy na świecie statek wycieczkowy zasilany wodorem magazynowanym na pokładzie, ale także wzmacniamy nasze zaangażowanie w kształtowanie przyszłości zrównoważonego transportu morskiego  powiedział Pierroberto Folgiero, CEO i dyrektor zarządzający Fincantieri.  Co więcej, jesteśmy podekscytowani decyzją Vikinga o rozszerzeniu swojej floty o zamówienie dwóch dodatkowych statków, co potwierdza siłę naszego partnerstwa i zaufanie pokładane w naszej wiedzy specjalistycznej. To nowe zamówienie jest dowodem naszej wspólnej wizji bardziej zrównoważonego przemysłu rejsowego, ponieważ wspólnie nadal wyznaczamy nowe standardy innowacji i odpowiedzialnego budownictwa okrętowego  dodał.

Viking i Fincantieri ogłosiły również, że podpisano umowy na dwa dodatkowe statki oceaniczne, których dostawa nastąpi w 2031 r., oraz opcję na dwa dodatkowe statki oceaniczne, których dostawa nastąpi w 2033 r. Na podstawie złożonego zamówienia firma Viking spodziewa się odebrać 26 dodatkowych statków rzecznych do 2028 r. i 11 dodatkowych statków oceanicznych do 2031 r. Dzięki tym zamówieniom Viking będzie miał 110 statków rzecznych w 2028 r. i 23 statki oceaniczne i ekspedycyjne w 2031 r.

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.