Zmieniające się trendy, dążenie do dekarbonizacji żeglugi, a także zmiany demograficzne powodują, że firmy zajmujące się ofertami na rejsy pasażerskie muszą dostosowywać się do sytuacji. Może to wymusić w kolejnych dekadach nowe podejście do projektowania statków. Aby przetrwać na tym trudnym rynku, Meyer Werft chce wyjść przed szereg, by uniknąć kryzysu.
Podczas odbywających się targów Seatrade Cruise Global w Miami niemiecka stocznia z siedzibą w Papenburgu zaprezentowała swoje propozycje projektów przyszłościowych wycieczkowców. Celem Meyer Werft jest uzyskanie „wiodącej pozycji technologicznej”. Odbywa się to wciąż w trudnym dla zakładu okresie, niedługo po tym, jak celem jego ratowania władze landu zdecydowały się wesprzeć go finansowo, aby utrzymać ciągłość zatrudnienia.
Czytaj więcej: Stocznia Meyer Werft ocalona? „Przyszłość jest zabezpieczona”
Jeden z projektów ma brać pod uwagę daleko idące w przyszłość rozwiązania, biorą pod uwagę nie tylko już trwające trendy ekologiczne, np. w ograniczaniu emisji CO2 podczas rejsu, ale sytuację demograficzną społeczeństwa. Starzenie się populacji staje się dużo większym wyzwaniem niż jeszcze nie tak dawno wieszczona groźba przeludnienia. Stąd, obok tworzenia ofert z myślą o rodzinach z dziećmi, Meyer Werft chce rozwijać koncepcje także dla rosnącej grupy docelowej 60+, a nawet 80+. Stąd powstał projekt wycieczkowca Serenity, prezentowany także podczas targów w USA.
Zgodnie z przewidywaniami demografów, biorąc pod uwagę obecnie istniejące trendy i różne scenariusze, do 2100 roku populacja osób w wieku 80 lat ma znacznie wzrosnąć i stać się widoczną częścią społeczeństwa. Wynikać to ma również ze zwiększającej się średniej długości życia, jak i działań na rzecz dbania o zdrowie osób starszych, w tym rozwijając sektor usług zdrowotnych i promując aktywny i zdrowy tryb życia.
– Na tej podstawie określiliśmy nową grupę docelową, którą nazwaliśmy 80+, i przyjrzeliśmy się potrzebom i wymaganiom takiej grupy docelowej. Mówiąc prościej, obecnie istnieją statki dla osób młodych, w średnim wieku i starszych, a w przyszłości pojawi się potrzeba podziału na starszą grupę docelową. Należy jednak zauważyć, że nie mówimy tu o domu opieki. Serenity oferowałoby usługi dla osób mieszkających w niezależnych domach opieki z pewnymi dodatkowymi cechami domów opieki. Dobrymi przykładami są dodatkowe wymagania dotyczące tras spacerowych na pokładzie, np. szerokości korytarzy i interakcji społecznych, a także ogólnego przepływu pasażerów i orientacji na pokładzie – wskazał Tim Krug z Meyer Werft Concept Development Group.
Już teraz stocznia ma angażować się w rozwijanie projektów statków biorących pod uwagę potrzeby, jak i ofertę dla osób starszych. Przykładem ma być statek wycieczkowy Asuka III, mający 230 metrów długości i 29,8 metra szerokości. Na pokładzie znajdują się apartamenty dla 744 pasażerów. Pojemność jednostki wynosi 52 200 GT. Jednostka powstaje dla japońskiego armatora, a biorąc pod uwagę problem starzenia się społeczeństwa tego kraju, jest to niejako pole do wdrażania nowych rozwiązań, biorąc pod uwagę wyzwania teraźniejszości, jak i przyszłości. Stąd też na jednostce zawarto liczne innowacje w zakresie ochrony środowiska, w tym wpływające na wydajność żeglugi, zmniejszenia zużycia energii, czy też zasilania LNG, w myśl tworzenia niskoemisyjnego transportu pasażerskiego.
Planowane przekazanie wycieczkowca ma nastąpić jeszcze wiosną tego roku. Będzie to największy tego rodzaju statek pływający pod japońską banderą.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?