• <

Tak mają wyglądać wycieczkowce przyszłości? Meyer Werft prezentuje swoją koncepcję

rk

07.04.2025 16:28 Źródło: Meyer Werft
Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Tak mają wyglądać wycieczkowce przyszłości? Meyer Werft prezentuje swoją koncepcję
Fot. Meyer Werft

Zmieniające się trendy, dążenie do dekarbonizacji żeglugi, a także zmiany demograficzne powodują, że firmy zajmujące się ofertami na rejsy pasażerskie muszą dostosowywać się do sytuacji. Może to wymusić w kolejnych dekadach nowe podejście do projektowania statków. Aby przetrwać na tym trudnym rynku, Meyer Werft chce wyjść przed szereg, by uniknąć kryzysu.

Podczas odbywających się targów Seatrade Cruise Global w Miami niemiecka stocznia z siedzibą w Papenburgu zaprezentowała swoje propozycje projektów przyszłościowych wycieczkowców. Celem Meyer Werft jest uzyskanie „wiodącej pozycji technologicznej”. Odbywa się to wciąż w trudnym dla zakładu okresie, niedługo po tym, jak celem jego ratowania władze landu zdecydowały się wesprzeć go finansowo, aby utrzymać ciągłość zatrudnienia.

Czytaj więcej: Stocznia Meyer Werft ocalona? „Przyszłość jest zabezpieczona”

Jeden z projektów ma brać pod uwagę daleko idące w przyszłość rozwiązania, biorą pod uwagę nie tylko już trwające trendy ekologiczne, np. w ograniczaniu emisji CO2 podczas rejsu, ale sytuację demograficzną społeczeństwa. Starzenie się populacji staje się dużo większym wyzwaniem niż jeszcze nie tak dawno wieszczona groźba przeludnienia. Stąd, obok tworzenia ofert z myślą o rodzinach z dziećmi, Meyer Werft chce rozwijać koncepcje także dla rosnącej grupy docelowej 60+, a nawet 80+. Stąd powstał projekt wycieczkowca Serenity, prezentowany także podczas targów w USA.

Zgodnie z przewidywaniami demografów, biorąc pod uwagę obecnie istniejące trendy i różne scenariusze, do 2100 roku populacja osób w wieku 80 lat ma znacznie wzrosnąć i stać się widoczną częścią społeczeństwa. Wynikać to ma również ze zwiększającej się średniej długości życia, jak i działań na rzecz dbania o zdrowie osób starszych, w tym rozwijając sektor usług zdrowotnych i promując aktywny i zdrowy tryb życia. 

– Na tej podstawie określiliśmy nową grupę docelową, którą nazwaliśmy 80+, i przyjrzeliśmy się potrzebom i wymaganiom takiej grupy docelowej. Mówiąc prościej, obecnie istnieją statki dla osób młodych, w średnim wieku i starszych, a w przyszłości pojawi się potrzeba podziału na starszą grupę docelową. Należy jednak zauważyć, że nie mówimy tu o domu opieki. Serenity oferowałoby usługi dla osób mieszkających w niezależnych domach opieki z pewnymi dodatkowymi cechami domów opieki. Dobrymi przykładami są dodatkowe wymagania dotyczące tras spacerowych na pokładzie, np. szerokości korytarzy i interakcji społecznych, a także ogólnego przepływu pasażerów i orientacji na pokładzie – wskazał Tim Krug z Meyer Werft Concept Development Group.

Już teraz stocznia ma angażować się w rozwijanie projektów statków biorących pod uwagę potrzeby, jak i ofertę dla osób starszych. Przykładem ma być statek wycieczkowy Asuka III, mający 230 metrów długości i 29,8 metra szerokości. Na pokładzie znajdują się apartamenty dla 744 pasażerów. Pojemność jednostki wynosi 52 200 GT. Jednostka powstaje dla japońskiego armatora, a biorąc pod uwagę problem starzenia się społeczeństwa tego kraju, jest to niejako pole do wdrażania nowych rozwiązań, biorąc pod uwagę wyzwania teraźniejszości, jak i przyszłości. Stąd też na jednostce zawarto liczne innowacje w zakresie ochrony środowiska, w tym wpływające na wydajność żeglugi, zmniejszenia zużycia energii, czy też zasilania LNG, w myśl tworzenia niskoemisyjnego transportu pasażerskiego. 

Planowane przekazanie wycieczkowca ma nastąpić jeszcze wiosną tego roku. Będzie to największy tego rodzaju statek pływający pod japońską banderą.

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.