We włoskiej stoczni Marghera odbyło się 13 marca przekazanie statku wycieczkowego o nazwie Norwegian Aqua, zbudowanego przez Fincantieri dla Norwegian Cruise Line (NCL). To pierwsza jednostka zbudowana w ramach rozszerzonej klasy Prima Plus. Następnego dnia odbyła się ceremonia wodowania kolejnego statku dla tego zamawiającego.
W ceremonii wzięli udział członkowie kierownictwa Fincantieri, prezes Biagio Mazzotta i dyrektor zarządzający Pierroberto Folgiero oraz Luigi Matarazzo, dyrektor generalny Fincantieri Merchant Ships Division. Ze strony armatora byli obecni Harry Sommer, prezes i dyrektor generalny Norwegian Cruise Line Holdings oraz David J. Herrera, brand president w Norwegian Cruise Line. Firma podkreśla że przez ostatnie miesiące prac w wykończenie statku było zaangażowanych blisko 4000 osób, tak z stoczni jak i firm partnerskich działających jako podwykonawcy oraz w ramach łańcucha dostaw.
Art, Design, and Innovation unite to define the spirit of Norwegian Aqua.
— Fincantieri (@Fincantieri) March 21, 2025
The technologies and open spaces on this new unit offer an unmatched experience that combines entertainment with unique comfort, thanks to attractions like the Aqua Slidecoaster - the world’s first-ever… pic.twitter.com/7t3ntsDuDJ
Statek Norwegian Aqua ma 321,8 metra długości, 44 metrów szerokości i
pojemność 156 300 ton brutto. Jest więc o 10% większy od dwóch
pierwszych statków klasy Prima, Norwegian Prima i Norwegian Viva. Osiąga
prędkość do 25 węzłów. Na 20 pokładach znajduje się 1760 kabin (w tym
70% z balkonami), przeznaczonych dla 4224 pasażerów. Załoga liczy 1388
osób. W skład oferty rekreacyjnej wchodzą restauracje, bary, kasyna,
sklepy, salony spa, sauny, baseny i wiele innych. Brane są tu pod uwagę
oferty skierowane do rodzin z dziećmi jak i samych dorosłych. Wśród
atrakcji znajdują się Aqua Slidecoaster, pierwsza na świecie hybryda
kolejki górskiej i zjeżdżalni wodnej, Glow Court, czyli zaawansowany
technologicznie cyfrowy kompleks sportowy z interaktywną podłogą LED; a
także Aqua Game Zone, wieloaspektowa przestrzeń rozrywkowa wypełniona
grami w VR. Co więcej, Norwegian Aqua posiada rozległą, 360-stopniową
promenadę na świeżym powietrzu, nazwaną Ocean Boulevard.
Oprócz dostawy Norwegian Aqua stocznia Fincantieri w Margherze przeprowadziła dzień późnie, 14 marcaj wodowanie kolejnego statku dla Norwegian Cruise Line, bliźniaczego Norwegian Luna. Jego dostawa jest zaplanowana na wiosnę 2026 roku. Dwie uroczystości niemal w tym samym czasie mają podkreślać współpracę między oboma podmiotami.
Co istotne, Fincantieri ma także zbudować dla tego zamawiającego kolejne, jeszcze większe wycieczkowce, o wyporności 226 000 ton. Będą to największe statki jak dotąd zbudowane dla norweskiego przewoźnika przez włoską stocznię, która w swoim portfolio ma wiele, ogromnych wycieczkowców dla czołowych firm oferujących rejsy pasażerskie. List intencyjny w tej sprawie ogłoszono w kwietniu ub. r., natomiast umowa została podpisana na początku lutego tego roku.
Planowane statki zostaną zbudowane w stoczni Fincantieri Monfalcone, a pierwsza jednostka zostanie dostarczona w 2030 r., a kolejne w 2032, 2034 i 2036 roku. Dzięki ponad 5100 kabinom będą mogły pomieścić ponad 8300 osób, pasażerów oraz członków załogi. Fincantieri podkreśla, że wycieczkowce zostały zaprojektowane zgodnie z najwyższymi standardami komfortu i wykorzystaniem najnowszych technologii, także z myślą o oszczędności energii i ograniczaniu emisji CO2.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów