PGZ Stocznia Wojenna, wraz z partnerami konsorcjum, przekazała 21 marca do Marynarki Wojennej RP trałowiec ORP Mamry. Miało to miejsce 10 dni przed planowanym terminem. Okręt jest trzecim, którego serwis ukończyło konsorcjum złożone z Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz dwóch spółek stoczniowych: Stoczni Remontowej Nauta S.A. i PGZ Stoczni Wojennej Sp. z o.o.
Konsorcjum spółek PGZ potwierdziło gotowość do kontynuacji prac związanych z wymianą poradzieckich jednostek napędowych na okrętach Marynarki Wojennej RP, wykorzystując zdobyte doświadczenie, utworzone łańcuchy dostaw oraz zbudowane relacje z podwykonawcami. Umowa na realizację napraw trzech trałowców bazowych, ORP Necko i ORP Nakło (oba proj. 207P) oraz ORP Mamry (proj. 207M) została podpisana przez Komendę Portu Wojennego Świnoujście w czerwcu 2022 roku. Wszystkie jednostki zostały dostarczone Marynarce Wojennej RP przed przewidzianym w umowie terminem. Jak podkreśla stocznia, modernizacja istotnie zwiększa efektywność jednostki, poprawia warunki pracy załogi oraz obniża koszty eksploatacji. Jeszcze w lutym okręt przechodził po przeprowadzonych modyfikacjach próby morskie.
– Terminowe, a nawet przyspieszone przekazanie kolejnej zmodernizowanej jednostki potwierdza rosnące kompetencje i efektywność naszej Stoczni. Realizacja tego typu projektów ma kluczowe znaczenie dla utrzymania zdolności operacyjnych Marynarki Wojennej RP w okresie przejściowym, zanim do służby wejdą nowe jednostki budowane w ramach programów Miecznik i Ratownik – podkreśla Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stoczni Wojennej.
📢#ORP #Mamry powraca do służby – modernizacja zakończona przed terminem.📅🛳⚓️
— Polska Grupa Zbrojeniowa🇵🇱 (@PGZ_pl) March 21, 2025
➡️PGZ Stocznia Wojenna, wraz z partnerami konsorcjum, w dniu 21 marca przekazała Marynarka Wojenna RP trałowiec #ORP #Mamry - 10 dni przed planowanym terminem.
🌐Więcej na: https://t.co/vEmORFxn1n pic.twitter.com/ufApzR8Xsu
Zakres prac obejmował przede wszystkim naprawy główne i dokowe. ze szczególnym uwzględnieniem remotoryzacji, czyli kompletnej wymiany wyposażenia siłowni głównej i pomocniczej. Zamontowano nowoczesne silniki MTU, nowe przekładnie ZF Friedrischafen oraz sprzęgła kompozytowe Geislinger. Wymieniono również agregaty prądotwórcze na urządzenia firmy Poweras. Modernizacja objęła także wymianę przestarzałych systemów nawigacyjnych i łączności oraz przeprowadzenie konserwacji kadłuba i nadbudówki okrętu. Zdaniem prezesa stoczni realizacja tego projektu to dobry prognostyk na przyszłość i potwierdzenie zdolności stoczni w zakresie prowadzenia szybkich i skutecznych prac na rzecz bezpieczeństwa państwa.
ORP Mamry (643) to trałowiec proj. 207M, należący do podserii czterech jednostek stanowiących zmodernizowaną wersję okrętów 207 P (typu Gardno). Zbudowano je w ówczesnej Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni w latach 1991-1994. Zastosowano na nich nowszej generacji wyposażenie hydrolokacyjne, trałowe i artyleryjskie. Są one znane z wykorzystywania nowatorskich (na swoje czasy) technologii służących minimalizacji pola magnetycznego, co jest kluczowe w operacjach przeciwminowych. Cechą charakterystyczną jest kadłub wykonany nie z metalu, ale tworzywa, co ma zapewnić dużo niższą sygnaturę, a z racji na trwałość znacznie dłuższą zdolność do pływania. ORP Mamry wchodzi w skład 13. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i stacjonuje w Porcie Wojennym Gdynia.
Długość okrętu tej serii wynosi 38,5 metra, szerokość 7,2 metra, zanurzenie 1,7 metra, natomiast wyporność 216 ton. Osiąga prędkość do 14 węzłów, a zasięg działania to 1500 mil morskich. Załoga liczy 30 osób. Uzbrojenie tworzą morski zestaw rakietowo-artyleryjski ZU-23-2-MR, trały kontaktowe i niekontaktowe, a także tory minowe do zabierania wariantowego uzbrojenia min morskich lub zrzutni grawitacyjnych bomb głębinowych.
Trałowce bazowe proj. 207 należą do największej serii okrętów zbudowanej w historii polskiej Marynarki Wojennej, liczącej 17 jednostek. Wyróżniają się ograniczonym polu magnetycznym, przeznaczone do wykrywania i neutralizacji zagrożenia minowego na polskich obszarach morskich i szlakach żeglugowych. Stanowią one istotny element systemu obrony przeciwminowej, zapewniając bezpieczeństwo tras komunikacyjnych i ochronę infrastruktury podmorskiej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów