• <
nauta_2024

ORP Mamry wraca do służby. PGZ Stocznia Wojenna ponownie kończy modyfikacje przed terminem

21.03.2025 20:10 Źródło: PGZ Stocznia Wojenna
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki ORP Mamry wraca do służby. PGZ Stocznia Wojenna ponownie kończy modyfikacje przed terminem
Fot. PGZ Stocznia Wojenna

PGZ Stocznia Wojenna, wraz z partnerami konsorcjum, przekazała 21 marca do Marynarki Wojennej RP trałowiec ORP Mamry. Miało to miejsce 10 dni przed planowanym terminem. Okręt jest trzecim, którego serwis ukończyło konsorcjum złożone z Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz dwóch spółek stoczniowych: Stoczni Remontowej Nauta S.A. i PGZ Stoczni Wojennej Sp. z o.o.

Konsorcjum spółek PGZ potwierdziło gotowość do kontynuacji prac związanych z wymianą poradzieckich jednostek napędowych na okrętach Marynarki Wojennej RP, wykorzystując zdobyte doświadczenie, utworzone łańcuchy dostaw oraz zbudowane relacje z podwykonawcami. Umowa na realizację napraw trzech trałowców bazowych, ORP Necko i ORP Nakło (oba proj. 207P) oraz ORP Mamry (proj. 207M) została podpisana przez Komendę Portu Wojennego Świnoujście w czerwcu 2022 roku. Wszystkie jednostki zostały dostarczone Marynarce Wojennej RP przed przewidzianym w umowie terminem. Jak podkreśla stocznia, modernizacja istotnie zwiększa efektywność jednostki, poprawia warunki pracy załogi oraz obniża koszty eksploatacji. Jeszcze w lutym okręt przechodził po przeprowadzonych modyfikacjach próby morskie.

– Terminowe, a nawet przyspieszone przekazanie kolejnej zmodernizowanej jednostki potwierdza rosnące kompetencje i efektywność naszej Stoczni. Realizacja tego typu projektów ma kluczowe znaczenie dla utrzymania zdolności operacyjnych Marynarki Wojennej RP w okresie przejściowym, zanim do służby wejdą nowe jednostki budowane w ramach programów Miecznik i Ratownik – podkreśla Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stoczni Wojennej.

Zakres prac obejmował przede wszystkim naprawy główne i dokowe. ze szczególnym uwzględnieniem remotoryzacji, czyli kompletnej wymiany wyposażenia siłowni głównej i pomocniczej. Zamontowano nowoczesne silniki MTU, nowe przekładnie ZF Friedrischafen oraz sprzęgła kompozytowe Geislinger. Wymieniono również agregaty prądotwórcze na urządzenia firmy Poweras. Modernizacja objęła także wymianę przestarzałych systemów nawigacyjnych i łączności oraz przeprowadzenie konserwacji kadłuba i nadbudówki okrętu. Zdaniem prezesa stoczni realizacja tego projektu to dobry prognostyk na przyszłość i potwierdzenie zdolności stoczni w zakresie prowadzenia szybkich i skutecznych prac na rzecz bezpieczeństwa państwa.

ORP Mamry (643) to trałowiec proj. 207M, należący do podserii czterech jednostek stanowiących zmodernizowaną wersję okrętów 207 P (typu Gardno). Zbudowano je w ówczesnej Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni w latach 1991-1994. Zastosowano na nich nowszej generacji wyposażenie hydrolokacyjne, trałowe i artyleryjskie. Są one znane z wykorzystywania nowatorskich (na swoje czasy) technologii służących minimalizacji pola magnetycznego, co jest kluczowe w operacjach przeciwminowych. Cechą charakterystyczną jest kadłub wykonany nie z metalu, ale tworzywa, co ma zapewnić dużo niższą sygnaturę, a z racji na trwałość znacznie dłuższą zdolność do pływania. ORP Mamry wchodzi w skład 13. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i stacjonuje w Porcie Wojennym Gdynia.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna


Długość okrętu tej serii wynosi 38,5 metra, szerokość 7,2 metra, zanurzenie 1,7 metra, natomiast wyporność 216 ton. Osiąga prędkość do 14 węzłów, a zasięg działania to 1500 mil morskich. Załoga liczy 30 osób. Uzbrojenie tworzą morski zestaw rakietowo-artyleryjski ZU-23-2-MR, trały kontaktowe i niekontaktowe, a także tory minowe do zabierania wariantowego uzbrojenia min morskich lub zrzutni grawitacyjnych bomb głębinowych.

Trałowce bazowe proj. 207 należą do największej serii okrętów zbudowanej w historii polskiej Marynarki Wojennej, liczącej 17 jednostek. Wyróżniają się ograniczonym polu magnetycznym, przeznaczone do wykrywania i neutralizacji zagrożenia minowego na polskich obszarach morskich i szlakach żeglugowych. Stanowią one istotny element systemu obrony przeciwminowej, zapewniając bezpieczeństwo tras komunikacyjnych i ochronę infrastruktury podmorskiej. 

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.