Najnowszy statek flagowy MSC Cruises, przyszły MSC World America jest w trakcie intensywnych prób morskich poprzedzających jego przekazanie zamawiającemu. Na ten moment pomyślnie ukończył testy systemów głębokowodnych na Oceanie Atlantyckim.
Nowy statek wycieczkowy będzie 23. we flocie MSC Cruises, a jak podkreśla firma, także reprezentując ewolucję klasy World. Wiązało się to z przeprojektowaniem jednostki względem swoich poprzedników, a także wdrożeniem koncepcji dostosowanych specjalnie do rynku USA. W zamierzeniu ma to „łączyć europejski styl z amerykańskim komfortem”. Próby morskie miały też na celu sprawdzić wydajność silników statku, zwrotność, zużycie paliwa, systemy bezpieczeństwa, prędkość i procedurę zatrzymywania.
Głównym wykonawcą budowy tego jak i pozostałych wycieczkowców jest francuska stocznia Chantiers de l’Atlantique mieszcząca się w Saint Nazaire. Na ten moment zbudowała 18 statków wycieczkowych dla MSC. Ich niektóre elementy, w tym MSC World America, powstawały u podwykonawców. Jednym z nich była gdyńska stocznia CRIST S.A. We wrześniu 2023 roku do Francji został odholowany potężny megablok o roboczej nazwie X-34, będący elementem kadłuba wspomnianego statku pasażerskiego. Jego długość wynosiła ponad 133 metry, przy masie blisko 8 000 ton.
Czytaj więcej: Stocznię CRIST S.A. opuścił kolejny megablok statku budowanego dla francuskiego zamawiającego
Mający 22 pokłady statek posiada tonaż brutto wynoszący 216 638 GT. Ma 333,3 metry długości i 47 metrów szerokości. Może pomieścić 6 762 pasażerów i 2 138 członków załogi. Posiada 2 614 kabin i oferuje ponad 38 400 m2 przestrzeni publicznej. W związku z polityką dekarbonizacją żeglugi, MSC Cruises bierze przykład z innych firm branży i wprowadza na jednostkach klasy World napęd LNG, zapewniający zmniejszenie emisji CO2, a także zaawansowane systemy oczyszczania ścieków zaprojektowane zgodnie z IMO i energooszczędne wyposażenie pokładowe które zapewni optymalizację wykorzystania silnika i zapotrzebowania na energię elektryczną. Będzie również pierwszym we flocie MSC Cruises z siedmioma dzielnicami na pokładzie, łączącymi w sobie szereg dostosowanych doświadczeń. Łącząc w sobie bary, restauracje, obiekty rozrywkowe i rekreacyjne, każda dzielnica ma zaspokoić potrzeby różnych typów podróżnych, choćby rodzin z dziećmi, par, singli czy zorganizowanych grup. Na pokładzie znajdzie się 18 barów i salonów oraz 19 lokali gastronomicznych, w tym cztery główne restauracje, dwa bufety, dwa lokale w MSC Yacht Club wyłącznie dla gości, a także sześć oddzielnych restauracji specjalistycznych. Do tego dochodzi rozbudowana sfera usługowa w postaci sklepów, parków rozrywki, basenów, jaccuzi itp.

Po zakończeniu prób morskich przyszły MSC World America zostanie poddany ostatecznym pracom wykończeniowym w stoczni Chantiers de l'Atlantique w Saint Nazaire we Francji, zanim zostanie oficjalnie dostarczony do zamawiającego, co ma nastąpić 27 marca br. Na 9 kwietnia jest zaplanowana uroczystość chrztu wycieczkowcowi i tym samym oficjalnemu wprowadzeniu do floty. Wydarzenie to odbędzie się w MSC Cruise Terminal w porcie w Miami na Florydzie, największym terminalu wycieczkowym na świecie.
Inauguracyjny sezon wycieczkowy statku rozpocznie się 12 kwietnia. Dziewiczy rejs statku będzie uroczystą podróżą na prywatną wyspę Ocean Cay MSC Marine Reserve na Bahamach przed rozpoczęciem regularnego rejsu po Morzu Karaibskim. Będzie pływał na przemian 7-dniowymi trasami po wschodnich i zachodnich Karaibach z przystankami w Puerto Plata na Dominikanie, San Juan w Puerto Rico, Costa Maya i Cozumel w Meksyku, Isla de Roatan w Hondurasie i Ocean Cay na Bahamach.
Kolejne wycieczkowce z tej serii mają powstać w Chantiers de l’Atlantique i zostać przekazane w latach 2025-27. Każdy z nich będzie miał nawet 300 metrów długości i 215 800 ton wyporności. Na 22 pokładach znajdzie się miejsce dla 6 700 pasażerów i 2 100 członków załogi. W ramach atrakcji znajdzie się na nich 13 restauracji, 20 barów i salonów, do sześciu basenów i zjeżdżalnia na świeżym powietrzu. Projekt i udogodnienia są dostosowywane do rynku amerykańskiego, stąd szczególną uwagę zwrócono na stworzenie strefy rekreacyjnej dla rodzin podróżujących z dziećmi, w tym także dedykowanych im restauracji i centrów rozrywkowych. W związku z polityką dekarbonizacją żeglugi, MSC bierze przykład z innych firm branży i wprowadza na jednostkach klasy World napęd LNG, zapewniający zmniejszenie emisji CO2, a także zaawansowane systemy oczyszczania ścieków zaprojektowane zgodnie z IMO i energooszczędne wyposażenie pokładowe które zapewni optymalizację wykorzystania silnika i zapotrzebowania na energię elektryczną. Klasa World swoimi rozmiarami ustępuje tylko budowanym dla Royal Carribean klasom Icon (do 250 800 ton brutto) i Oasis (do 235 600 ton brutto).
Całe zamówienie dla MSC Cruises ma zostać zrealizowane do 2027 roku. Portfel zamówień Chantiers de l’Atlantique obejmuje także luksusowe statki wycieczkowe dla innych odbiorców. Oprócz tego na jej powstają także duże okręty dla Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale) oraz platformy wydobywcze na morzu. Pozwala to zabezpieczyć tamtejsze miejsca pracy w branży stoczniowej, zapewniając zatrudnienie dla tysięcy osób w regionie Saint-Nazaire.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii