Znajdujący się w Kraju Basków w Hiszpanii port sfinansuje projekt inżynieryjny elektrowni fotowoltaicznych które zostaną włączone do tamtejszego systemu OPS. Kwota w wysokości 11,48 mln euro także z myślą o kompleksowej obsłudze i konserwacji instalacji po zakończeniu prac. Jest to część większego przedsięwzięcia pod nazwą BilbOPS, którego celem jest umożliwienie podłączenia się różnych statków do lądowego źródła zasilania w dedykowanych im terminalach, wpływając tym samym na ograniczenie zużycia paliwa i tym samym emisji CO2 podczas postojów.
Umowa została zawarta w ramach joint venture, w którego skład wchodzą cztery różne firmy: Viuda de Sainz, S.L., Radimer Servicios Energéticos, S.L., Achiles Ingeniería Fotovoltaica, S.L. i Solar 360 de Repsol y Movistar, S.L. Termin realizacji wynosi osiemnaście miesięcy. Kontrakt obejmuje instalację czterech elektrowni fotowoltaicznych na terenie portu. Mają się one znajdować, jak podaje zarząd portu, w doku Zierbena o maksymalnej mocy 809,6 kWp, na falochronie Santurtzi o maksymalnej mocy 494,36 kWp, w strefie przed wejściem na pokład terminalu promowego przy doku A-6 w Santurtzi o maksymalnej mocy 2424,4 kWp oraz na parkingu przy terminalu wycieczkowym Olatua w Getxo o maksymalnej mocy 527,12 kWp. Ponadto umowa obejmuje również świadczenie kompleksowych usług eksploatacyjnych i konserwacyjnych przez okres dwóch lat, po zakończeniu początkowych prac budowlanych.
Plan zakłada, że instalacja paneli fotowoltaicznych na terenie infrastruktury portowej umożliwi podłączenie się wszystkich statków przybywających do Bilbao do lądowego źródła zasilania. Pozwoli im to na ograniczenie zużycia paliwa i energii w związku z pracą systemów i maszynerii podczas postoju. Zysk ma działać po obu stronach, jako że zapewni to oszczędność armatorom i przewoźnikom, a sam port zyska na pozycji jako wiarygodny partner oraz miejsce sprzyjające ograniczaniu emisji dwutlenku węgla, wpisując się w politykę zmniejszania niekorzystnego wpływu branży morskiej na środowisko. Lądowe źródła zasilania znajdą się w terminalach ro-ro, ro-pax, kontenerowych i wycieczkowych. Projekt przewiduje również szereg działań mających na celu produkcję energii odnawialnej która będzie zasilać wspomniany system OPS.
Projekt BilbOPS to część kompleksowej inicjatywy w Hiszpanii, łączącej dystrybucję energii elektrycznej z produkcją energii odnawialnej. Obejmuje ona utworzenie 11 punktów przyłączeniowych o mocy wyjściowej 30 MW. Pierwszy etap zostanie ukończony na początku 2026 roku, a inwestycja ma kosztować 4,7 mln euro, a dotacja w wysokości 3,9 mln euro zostanie pozyskana z unijnego Funduszu Odbudowy i Odporności.
Drugi etap, który rozpoczął się w 2025 roku i ma zakończyć się w 2027 roku, dysponuje budżetem w wysokości 50,1 miliona euro i jest finansowany ze środków instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) oraz środków własnych Zarządu Portu Bilbao. Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) zaciągnął również pożyczkę w wysokości 80 milionów euro, z której część zostanie przeznaczona na sfinansowanie tego projektu.
Jeśli przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w wymaganym i zaplanowanym terminie, od 2027 roku energia elektryczna dostarczana do statków na nabrzeżu będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych, dostarczanych przez spółkę dystrybucyjną zakontraktowaną przez port lub z własnego systemu produkcji energii elektrycznej, jaka ma być użytkowana przez obiekty portowe na poczet własnej działalności.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął