Deltamarin podpisał umowę z China Merchants Jinling Shipyard na zaprojektowanie i budowę powiększonych statków klasy Shaper dla firmy Wallenius Wilhelmsen. Ma je wyróżniać jak w przypadku poprzednich zamontowanie dwupaliwowych silników zdolnych do pracy na metanolu, co znacznie zmniejszy zużycie paliwa i emisje w porównaniu z obecnie eksploatowanymi statkami.
Kontrakt obejmuje sześć z czternastu obecnie zamówionych w stoczni Jinling, których rozmiar zostanie zwiększony z 9 300 do około 12 100 CEU, co ma je uczynić je największymi PCTC, jakie kiedykolwiek pływały. Ich głównym wyróżnikiem ma być napęd na metanol, co pozwoli na ograniczenie emisji CO2 w trakcie rejsu i uczynienie żeglugi bardziej przyjazną dla środowiska.
Zgodnie z umową Deltamarin zapewni chińskiej stoczni kompleksowe usługi projektowe, obejmujące zarówno projekt podstawowy, jak i szczegółowy, z naciskiem na optymalizację efektywności paliwowej, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju. Pierwsze statki klasy Shaper mają zostać dostarczone w drugiej połowie 2026 roku, a ich powiększone wersje mają zostać dostarczone pod koniec 2027 roku.
Nowy kontrakt rozszerza bieżącą współpracę Deltamarin z Wallenius Wilhelmsen, w zamierzeniu pozwalając na zwiększenie wydajności operacyjnej wspomnianych statków. Jednocześnie pozwoli to zaspokoić zapotrzebowanie klientów na bardziej ekologiczny transport poprzez minimalizację emisji na każdym etapie transportu. Dodatkowo, dzięki zwiększonej wytrzymałości rampy i dużej pojemności ładunkowej, nowe statki są zaprojektowane tak, aby sprostać przyszłym potrzebom globalnej logistyki.
Umowa na statki klasy Shaper została podpisana w grudniu 2023 roku. Nowe jednostki mają reprezentować zaangażowanie Wallenius Wilhelmsen w realizację celów środowiskowych, przyczyniając się do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2027 roku. Stawiając na efektywność energetyczną, statki zostały zaprojektowane tak, aby w momencie dostawy mogły wykorzystywać alternatywne źródła paliwa, takie jak metanol. Są one również gotowe na amoniak i mogą zostać przekształcone, gdy tylko to paliwo stanie się bardziej dostępne.
Z racji na powolny postęp technologiczny, jak i obecnie cenę innowacji w transporcie, przedstawiciele Wallenius Wilhelmsen wskazują na rozłożone tego w czasie, ale też presję ze względu na zmiany klimatyczne. Choć koszt osiągnięcia zerowej emisji netto może być wysoki, to brak działań przy ociepleniu klimatu okazać się ma większym zagrożeniem dla społeczeństwa, jak i gospodarki. Ramy przedstawionych planów mają być zgodne z Zasadami Zielonych Obligacji i Zasadami Obligacji Powiązanych ze Zrównoważonym Rozwojem opublikowanymi przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Rynku Kapitałowego. Wallenius Wilhelmsen zaangażował S&P Global Ratings do wydania niezależnej opinii na temat ram. Obok tego firma inwestuje w statki z nowym napędem, utrzymując dotychczasową flotę składającą się z 125-135 jednostek. Dotyczy to choćby projektu budowy rorowca o pojemności 7 000 CEU, który ma być jeszcze bardziej ambitnym przedsięwzięciem niż statki klasy Shaper. Jako główną formę napędu mają wykorzystywać bowiem siłę wiatru.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów