Globalne Centrum Dekarbonizacji Gospodarki Morskiej (Global Centre for Maritime Decarbonisation, GCMD) i Hanwha Ocean ogłosiły 21 października br. pięcioletnie partnerstwo strategiczne w celu przyspieszenia dekarbonizacji morskiej w obszarach alternatywnych paliw o niskiej i zerowej emisji CO2. Celem jest także rozwój technologii w zakresie efektywności energetycznej.
Partnerstwo to ma oznaczać istotne dla GCMD rozwijanie działalności w Korei Południowej, gdzie działają obecnie jedne z trzech największych stoczni na świecie, rozwijające również nowoczesne technologie w zakresie automatyzacji prac oraz dekarbonizacji poprzez konstruowanie napędów statków wykorzystujących zielone paliwa. Podmiot podkresla, że jest to dla niego „znaczący krok naprzód w dostosowaniu liderów branży do osiągnięcia wspólnych celów dekarbonizacji, przyspieszając rozwój i przyjęcie rozwiązań nisko- i zeroemisyjnych w sektorze morskim”.
– Wraz z dołączeniem Hanwha Ocean do nas jako partnera strategicznego, jestem podekscytowany naszymi wspólnymi wysiłkami na rzecz dekarbonizacji. Hanwha Ocean i GCMD zajmują się różnymi częściami łańcucha wartości, czy to umożliwiając wykorzystanie amoniaku jako paliwa żeglugowego, czy też dalej wypełniając luki w łańcuchu wartości wychwytywania dwutlenku węgla na pokładzie. Z niecierpliwością czekamy na wspólne uczenie się z nimi, wykorzystując ich doświadczenie w naszych pilotażach do operacjonalizacji rozwiązań i opierając się na ich wiodącej pozycji na rynku, aby przyspieszyć wysiłki żeglugi w tej dziedzinie – powiedział Lynn Loo, dyrektor generalny GCMD.
– Hanwha aktywnie uczestniczy w każdej fali ekologicznych innowacji, opracowując zaawansowane technologie w celu zapewnienia neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla rozwiązań morskich. Nadszedł czas na działanie i jesteśmy w pełni zaangażowani w napędzanie znaczących zmian. Wyruszenie w tę podróż z GCMD ekscytuje nas, ponieważ wspólnie pracujemy nad realizacją bezemisyjnej przyszłości dla żeglugi. Dzięki tej współpracy nie tylko przyczynimy się do zrównoważonego rozwoju środowiska, ale także stworzymy wartość ekonomiczną dla przemysłu morskiego, torując drogę dla przyszłościowych rozwiązań – zaznaczył Young Chang (James) Shon, zaznaczył dyrektor ds. technologii w Hanwha Ocean.
Południowkoreańska stocznia z siedzibą w Geoje również podkreśla swoje zaangażowanie w zakresie budowania łańcucha dostaw z zakresie rozwijania technologii wykorzystania „zielonej energii”. Wykorzystuje tu również działalność i zdolności przerobowe innych podmiotów działających w ramach Hanwha Group, jak Hanwha Aerospace i Hanwha Power Systems, działających w zakresie takich rozwiązań jak wodór, energia wiatrowa, LNG i amoniak. Wdrażanie ich w branży morskiej jest związane także z oczekiwaniami zamawiających podmiotów dążących do ograniczania emisji w ramach swojej działalności, a także ich oczekiwania względem opracowywania i otrzymywania rozwiązań dekarbonizacyjnych. W ubiegłym roku Koreański Rejestr i Rejestr Wysp Marshalla przyznały Hanwha Ocean zasadnicze zatwierdzenie dla ich pokładowej technologii wychwytywania i składowania dwutlenku węgla, która ma zostać wdrożona na przyszłych gazowcach LNG.
Przykładem zaangażowania Hanwha Ocean ma być wdrażanie na statkach napędów amoniakowych. W międzyczasie GCMD pomyślnie zakończyło parę transferów technologii związanych z tym paliwem, choćby operacji bunkrowania między na kotwicowisku w regionie Pilbara. Osiągnięcie to ma zapewnić drogę do oceny wykonalności bunkrowania amoniakiem w wielu portach, gdy statki napędzane tym surowcem staną się powszechnie dostępne. Podobne rozwiązania są obecnie wdrażane międzynarodowo w przypadku statków napędzanych LNG oraz metanolem.
GCMD, we współpracy z konsorcjum liderów branży morskiej, opublikowało niedawno raport oceniający techniczną, operacyjną i ekonomiczną wykonalność instalacji technologii wychwytywania i składowania dwutlenku węgla na pokładzie statku (Onboard Carbon Capture and Storage, OCCS) w celu zmniejszenia emisji. Badanie wykazało, że technologia OCCS może zmniejszyć emisję CO2 nawet o 20% przy zużyciu paliwa na poziomie 10%. W międzyczasie jednym z wyzwań ma być przygotowanie portów pod kątem dostępności infrastruktury i procedur rozładunku CO2, zanim rozwiązania w zakresie OCCS mogłyby zostać szeroko przyjęte w branży morskiej.
Umowa ma podkreślać działania GCMD i Hanwha Ocean na rzecz wspierania branży żeglugowej w osiąganiu celów Międzynarodowej Organizacji Morskiej w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Zdaniem GCMD to nowe partnerstwo połączy i wykorzysta wysiłki w celu obniżenia barier przyjęcia rozwiązań dekarbonizacyjnych poprzez wdrażanie i testy ekologicznych technologii żeglugowych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej