W środę niektórzy z największych światowych koncernów surowcowych i energetycznych podjęli inicjatywę ograniczenia i śledzenia emisji ze statków, które czarterują.
Około 90% światowego handlu jest transportowane drogą morską, a Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) - dąży do zmniejszenia ogólnej emisji gazów cieplarnianych o 50% do 2050 r.
Najnowsze badanie zlecone przez IMO wykazało, że emisje dwutlenku węgla ze statków wzrosły w okresie sześciu lat do 2018 r. i stanowiły 2,89% światowego CO2, co zwiększa presję na branżę, aby obniżyć poziom.
Zgodnie z Sea Cargo Charter 17 firm, w tym Cargill, ADM i Bunge, główne firmy naftowe Royal Dutch Shell i Total oraz grupa górnicza Anglo American corocznie ujawnią publicznie, czy ich ogólna działalność w zakresie czarteru statków jest zgodna z celami IMO 2050.
Peter Lye, szef globalnej żeglugi w Anglo American, powiedział, że zarejestrowani czarterujący będą mogli analizować emisje związane z transportem morskim w metodyczny sposób.
Grahaeme Henderson, globalny szef Shell Shipping & Maritime, dodał: „Taka współpraca w całym sektorze ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia zapotrzebowania klientów na transport niskoemisyjny lub bezemisyjny”.
Inicjatywa jest kontynuacją równoległego projektu, znanego jako Poseidon Principles, rozpoczętego w 2019 roku, w ramach którego 18 największych pożyczkodawców z branży na świecie zgodziło się powiązać finansowanie żeglugi z redukcją emisji CO2.
Inne firmy zaangażowane w najnowszą inicjatywę, zainicjowaną przez non-profit Global Maritime Forum, to COFCO International, Dow, Equinor, Gunvor Group, Klaveness Combination Carriers, Louis Dreyfus Company, Norden, Occidental, Torvald Klaveness, Trafigura i Ørsted.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów