Należący do HD Hyundai Shipbuilding zakład stoczniowy w Ulsan rozpoczął statku przeznaczonego do przewozu skroplonego dwutlenku węgla (LCO2). Ma to być pierwsze przedsięwzięcie tego rodzaju w koreańskim przemyśle stoczniowym.
Budowa gazowca rozpoczęła się 9 października br. Jest on pierwszą jednostką z serii czterech budowanych dla greckiego zamawiającego. Mierzący 159,9 metra długości, 27,4 metra szerokości i 17,8 metra wysokości statek będzie wyposażony w technologię odporną na lód (Ice Class 1C), aby bezpiecznie poruszać się po zimnych, oblodzonych morzach. Jego pojemność wyniesie 22 000 m3. Zostanie także wyposażony w trzy zbiorniki do przechowywania dwutlenku węgla typu „Bi-lobe”, które mogą stabilnie utrzymywać niską temperaturę i wysokie ciśnienie wynoszące minus 55 stopni Celsjusza i pięciokrotność ciśnienia atmosferycznego, umożliwiając przewożenie różnych skroplonych ładunków gazowych, takich jak skroplony gaz ropopochodny (LPG) i amoniak (NH3). Zbiorniki przeznaczone do transportu skroplonego dwutlenku węgla wymagają technologii stabilnego przechowywania ładunku poprzez utrzymywanie stałego ciśnienia w zbiorniku. Jak wskazuje firma, gdy ciśnienie w ładowni spada, CO2 zamienia się w tzw. „suchy lód”, co może powodować problemy z rurociągami.
Statek jest pierwszym z czterech zamówionych przez grecką Grupę Kapitałową od lipca ubiegłego roku do stycznia tego roku i jest największym do tej pory zamówionym zbiornikowcem CO2 na świecie. Aby zapobiec takim problemom, HD Hyundai Mipo ma rozwijać swoją technologię kontroli ciśnienia skroplonego dwutlenku węgla poprzez „Carbon Neutral R&D Demonstration Facility for Ships”, który został ukończony w kwietniu wraz z innymi podmiotami koncernu, HD Korea Shipbuilding & Marine Engineering i HD Hyundai Heavy Industries.
W ramach realizacji przedsięwzięcia stocznia ma wprowadzić technologie przyjazne środowisku, choćby umożliwiające zasilanie z lądu o mocy 2500 kW (AMP) i urządzenia redukujące tlenki azotu (SCR) w celu zminimalizowania zanieczyszczenia powietrza. W planach jest także przygotowanie jednostki do zasilania ekologicznym, niskoemisyjnym amoniakiem w ramach przyszłych modyfikacji.
Firma zapowiada, że planuje mocniej skupiać się na rozwoju swoich technologii morskich i rozbudowywać zakłady produkcyjne w ramach przygotowań do coraz bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących dekarbonizacji branży morskiej i stoczniowej. Koreańczycy stawiają sobie też cel stania się wiodącą firmą w dziedzinie mobilności morskiej, zyskując konkurencyjność na rynku statków opisywanych jako należące do „nowej generacji”.
Statek, którego budowa rozpoczęła się 9 października, ma zostać dostarczony do listopada przyszłego roku. Całe zamówienie ma zostać zrealizowane do II poł. 2026 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española