Nowe silniki elektryczne od Wärtsilä zostaną zamontowane na trzech promach. Statki te mają stać się pierwszymi, w pełni elektrycznymi jednostkami, które powstaną w amerykańskiej stoczni i będą pływać w USA, w rejonie Zatoki San Francisco.
Zamówienie w Wärtsilä, zarezerwowane jeszcze w I kwartale 2025 roku, zostało złożone przez stocznię All American Marine (AAM), który buduje promy dla San Francisco Bay Ferry, największego publicznego operatora promowego w Kalifornii. Dotyczy ono elektrycznego systemu napędowego, którego wybór miał wynikać z doświadczenia firmy w opracowywaniu i dostarczaniu zintegrowanych rozwiązań dla szybkich statków o zerowej emisji. Jak podkreśla Wärtsilä dostarczyła więcej tego rodzaju wyposażenia do przemysłu morskiego niż jakikolwiek inny dostawca napędu elektrycznego na świecie.
– Te 150-osobowe promy stanowią przełomowy krok naprzód w zrównoważonym i innowacyjnym transporcie morskim. Pokazują one niezachwiane zaangażowanie AAM w innowacje, dostarczając najnowocześniejsze, bezemisyjne rozwiązania. Patrząc w przyszłość tego projektu, polegamy na zaawansowanych technologiach i rozległej wiedzy fachowej Wärtsilä, aby nadal napędzać sukces tego pionierskiego projektu – stwierdził Ron Wille, prezes All American Marine.
– Przyznanie tego kontraktu stanowi wyraźne potwierdzenie naszych silnych osiągnięć w zakresie integracji systemów i napędu bezemisyjnego oraz wspiera nasze globalne wysiłki na rzecz dekarbonizacji przemysłu morskiego. Gratulujemy SF Bay Ferry i AAM wizji w realizacji tego ekscytującego projektu – zaznaczył Jan Othman, wiceprezes ds. usług projektowych w Wärtsilä Marine.
Zakres dostaw Wärtsilä obejmuje pełny system napędu elektrycznego. Obejmuje on system zarządzania energią i mocą (EPMS), zintegrowany system automatyki (IAS), baterie, piastę DC, transformatory, silniki elektryczne i zasilanie z brzegu. Firma będzie również współpracować z zespołem projektu REEF, aby sfinalizować koncepcje statku i systemu ładowania. Dostawy sprzętu mają rozpocząć się w 2026 roku.
Projekt koncepcyjny statków został wykonany przez Aurora Marine Design. Następnie zajęła się nim firma Teknicraft, która wykonała ostateczny, szczegółowy projekt, na podstawie którego powstaną w stoczni gotowe promy, zgodnie ze standardami amerykańskiego prawa odnośnie zaangażowania krajowego przemysłu morskiego. Statki będą miały 30.4 metra długości, 7,9 metra szerokości i zanurzenie 1,7 metra. Będą pełniły funkcje niejako „wodnych autobusów”, mogących pomieścić do 150 pasażerów.
Wspomniane promy będą pierwszymi dostarczonymi w ramach programu Rapid Electric Emission Free (REEF) firmy San Francisco Bay Ferry, mającego na celu przejście jej floty w całości na napędy zeroemisyjne. Będą one też działać na nowych trasach, które połączą dwie najszybciej rozwijające się dzielnice San Francisco, Treasure Island i Mission Bay, z węzłem promowym Downtown S.F. firmy SF Bay Ferry. Pierwszy z trzech statków ma rozpocząć działalność jeszcze na początku 2027 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów