Firma MAN Energy Solutions ogłosiła, że w czerwcu tego roku dostarczy dla pierwszego kontenerowca najmocniejszy na świecie dwusuwowy silnik metanolowy, typu MAN B&W 12G95ME-C10.5-LGIM (Liquid Gas Injection Methanol) o mocy znamionowej 82 440 kW przy 80 obr./min. Jest on obecnie budowany przez chińskiego licencjobiorcę CSSC-MES Diesel (CMD). Dzięki temu „najnowszemu, niezwykłemu kamieniowi milowemu” przedsiębiorstwo chce wpisywać się mocniej w działania na rzecz dekarbonizacji.
Zaplanowano silniki dla 12 kontenerowców o pojemności 24 000 TEU, które w skład swojej floty włączą chińscy przewoźnicy. Siedem statków powstaje w Nantong COSCO KHI Ship Engineering Co., Ltd. (NACKS) dla Orient Overseas Container (OOCL). Kolejne pięć jest budowanych w Dalian COSCO KHI Ship Engineering (DACKS) dla COSCO Shipping Lines. Każdy silnik będzie również wyposażony w opatentowany przez MAN Energy Solutions system emisji spalin EGRTC (Exhaust Gas Recirculation Turbocharger Cut-out), największy system recyrkulacji spalin (Exhaust Gas Recirculation, EGR) w dwusuwowym silniku do tej pory.
– W MAN Energy Solutions nasza wizja „Przenoszenia Dużych Rzeczy do Zera” motywuje wszystko, co robimy, rozwijając technologię silników, aby działały na paliwach, które walczą o pozycję na rynku w przyszłości. Ten ostatni, niezwykły kamień milowy – najmocniejszy na świecie silnik metanolowy – jest po prostu najnowszym spełnieniem tego. Wykorzystując potencjał metanolu, przybliżamy przemysł morski do rozwiązań zerowej emisji i w pełni spodziewamy się, że metanol będzie odgrywał ważną rolę jako paliwo przyszłości we wszystkich segmentach. Nasze podziękowania należą się CMD, OOCL i COSCO Shipping, cenionym partnerom, z którymi nadal dzielimy się tak wieloma najważniejszymi wydarzeniami – powiedział Bjarne Foldager, dyrektor Działu Silników Dwusuwowych w MAN Energy Solutions
– W miarę jak zmierzamy w kierunku przyszłości opartej na wielu paliwach, zainteresowanie metanolem stale rośnie. Do tej pory, pomiędzy nowymi silnikami i modernizacjami, pozyskaliśmy ponad 230 referencji ME-LGIM, które zgromadziły ponad 600 000 godzin pracy na samym metanolu. Technologia ME-LGIM, która jest na rynku od 10 lat, reprezentuje dojrzałą, sprawdzoną technologię i odzwierciedla zdolność MAN Energy Solutions do opracowywania atrakcyjnych technologii umożliwiających przejście żeglugi na paliwo węglowe. Ponadto, podczas gdy metanol produkowany ze źródeł odnawialnych jest atrakcyjną opcją paliwa morskiego ze względu na niską intensywność emisji dwutlenku węgla, silnik wykorzystujący zielony metanol może nawet zapewnić napęd neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, co zwiększa korzyści, jakie oferuje ME-LGIM – zaznaczył Christian Ludwig, dyrektor ds. Sprzedaży i Promocji Silników Dwusuwowych w MAN Energy Solutions.
MAN Energy Solutions opracował silnik dwupaliwowy ME-LGIM do
pracy na metanolu, jak również na paliwie konwencjonalnym. Napęd ten jest
oparty na sprawdzonej w firmie serii ME, z około 8500 silnikami w eksploatacji,
i działa zgodnie z zasadą Diesel. Podczas pracy na zielonym metanolu oferuje
neutralny pod względem emisji CO2 napęd dla dużych statków handlowych,
wpływając tym samym na dekarbonizację transportu drogą morską.
Metanol jest drugim po LNG najczęściej wybieranym surowcem jako „zielone paliwo”, pozwalające na uczynienie żeglugi transportowej bardziej przyjazną środowisku. Coraz więcej statków różnych typów i klas wykorzystuje silniki napędzane metanolem, a specjaliści z branży stoczniowej i technologicznej dążą do tego, by rozwiązanie to stało się coraz tańsze i tym samym bardziej opłacalne, z myślą o oszczędności paliwa i wydajności rejsów. W ubiegłym roku zamówiono 166 statków napędzanych metanolem, w tym 85 kontenerowców.
Aby sprostać potrzebom rynku, wynikającymi m.in. z rosnącej świadomości przewoźników oraz klientów, powstają kolejne ośrodki służące do produkcji metanolu i e-metanolu. Dzięki temu przewoźnicy, w tym czołowe firmy z branży żeglugowej, jak CMA CGM, COSCO Shipping Lines, Hapag-Llloyd, Maersk i Ocean Network Express, mają zapewnić im źródło paliwa. To wiąże się też z współpracą z portami w związku z wdrażaniem bunkrowania statków metanolem. W 2023 roku w rejs wyruszył pierwszy kontenerowiec napędzany metanolem, Laura Maersk, a rok później pierwszy samochodowiec, Höegh Aurora.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii