Wärtsilä Gas Solutions, część grupy technologicznej Wärtsilä, dostarczy systemy obsługi ładunków dla dwóch statków do przewozu amoniaku (Very Large Ammonia Carriers, VLAC) budowanych w południowokoreańskiej stoczni Hanwha Ocean w Geoje. Dostawa sprzętu jest zaplanowana na IV kwartał tego roku.
Statki o pojemności 88 000 m3 zostały zamówione przez japońskiego armatora. Zamówienie na systemy obsługi ładunków ma umacniać pozycję Wärtsilä jako dostawcy tego rodzaju rozwiązań i wyposażenia dla branży morskiej.
– Umożliwienie operacji żeglugowych bez emisji dwutlenku węgla jest podstawą naszej strategii. Ta umowa jest dodatkowym dowodem na ciągłą udaną realizację strategii, przy jednoczesnym wzmocnieniu naszego silnego partnerstwa z Hanwha – zaznaczył Patrick Ha, kierownik ds. sprzedaży, Wärtsilä Gas Solutions.
– Mamy dobre doświadczenia z systemami obsługi ładunków Wärtsilä. Ich wsparcie i szybka reakcja na nasze potrzeby były zawsze bardzo cenione, a ich systemy są idealnie zaprojektowane dla tych dwóch statków VLAC – przekazał Jeong Sun Lee, lider zespołu ds. projektowania podstawowego w Hanwha Ocean.
Statki VLAC są zbiornikowcami do przewozu gazu, przystosowanymi do transportu ładunków amoniaku. Z racji na to, że ten związek chemiczny ma większy ciężar, zbiorniki ładunkowe i kadłuby statków muszą zostać wzmocnione, należy też brać pod uwagę większe zanurzenie po pełnym załadowaniu.
Amoniak zyskuje na znaczeniu z racji na jego wykorzystanie w przemyśle oraz transporcie, stąd rośnie też zapotrzebowanie na statki przeznaczone do jego przewozu. Służy ono również jako paliwo, a jak wynika z ubiegłorocznego raportu DNV, światowy portfel zamówień na statki z napędem amoniakowym wynosi 27, co i tak stanowi kilkukrotny wzrost w porównaniu z zaledwie ośmioma w 2023 roku. Większość dotyczy gazowców (10) i masowców (5).
Choć amoniak jako paliwo alternatywne dopiero jest wprowadzane na rynek, wzrost zainteresowania świadczy o tym, że w 2025 roku, może nastąpić dalszy, znaczny wzrost w tym segmencie. Choć wciąż pozostaje na wczesnym etapie, stanowi to kolejny dowód na pojawienie się amoniaku na rynku paliw alternatywnych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów