12 kwietnia 2025 r. w porcie Rotterdam firmy Trammo, OCI i James Fisher Fendercare przeprowadziły udany test bunkrowania amoniaku między dwoma statkami w terminalu Maasvlakte 2 APM. To kluczowy krok w przygotowaniu portu do bezpiecznego używania amoniaku – bezemisyjnego paliwa, które nie emituje CO2 podczas spalania. Pierwsze statki napędzane amoniakiem pojawią się w 2026 lub 2027 r.
Pilotaż obejmował transfer 800 m³ ciekłego amoniaku w temperaturze -33°C w ciągu 2,5 godziny. Przeprowadzone testy potwierdziły bezpieczeństwo procedur portu, nie wykryto emisji amoniaku do atmosfery. W projekcie, wspieranym przez Port of Rotterdam Authority, uczestniczyły OCI (operator terminalu), Trammo (dostawca tankowców), James Fisher Fendercare (dostawca sprzętu) oraz Victrol (firma z branży bunkrowania). Był to pierwszy w Europie test bunkrowania amoniaku. Wcześniej takie operacje przeprowadzono w Singapurze oraz Japonii.
Rotterdam, drugi co do wielkości port bunkrowy świata, chce umożliwić bunkrowanie paliw niskoemisyjnych, takich jak amoniak. W czasie testów wykorzystano szary amoniak, ale w przyszłości będzie to czysty (niskoemisyjny) amoniak ma wspierać dekarbonizację żeglugi. Wnioski i opis testu zostaną przekazane UE i innym portom.
Test bunkrowania jest częścią programu MAGPIE, który promuje zieloną energię i innowacje w portach. Europejski program MAGPIE łączy różne porty, instytuty badawcze, uniwersytety i firmy, aby wspólnie pracować nad innowacjami i zrównoważonym rozwojem. To konsorcjum chce opracować system dostaw i wykorzystania zielonej energii w portach oraz wykorzystać innowacje w celu zwiększenia efektywności logistyki. Program obejmuje kilka projektów pilotażowych, z których jednym jest pilotaż bunkra amoniaku.
Konsorcjum, wspierane przez unijny program Horyzont 2020, współpracuje z Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, w celu stworzenia bezpiecznych procedur dla rozwoju żeglugi.
DNV oblicza, że obecnie zamówiono 33 statki, które mają zostać dostarczone w ciągu najbliższych czterech lat i będą mogły pływać, wykorzystując amoniak jako paliwo. DNV (wcześniej DNV GL) to międzynarodowa organizacja klasyfikacyjna działająca w gospodarce morskiej, specjalizująca się w certyfikacji, inspekcji i zarządzaniu ryzykiem statków oraz infrastruktury morskiej.
Nowe umowy na jednostki bądź ich czarter pojawiają się zresztą regularnie. CMB.TECH i Fortescue ogłosiły 14 kwietnia, umowę, na mocy której australijska firma górnicza będzie korzystać z jednego z pierwszych belgijskich masowców Newcastlemax zasilanych amoniakiem, którego dostawa ma nastąpić w 2026 roku.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Energetyka w punkcie zwrotnym - za nami 42. EuroPOWER & OZE POWER
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?