NCL Vestland, który 1 kwietnia oficjalnie wszedł do eksploatacji, jest pierwszym norweskim statkiem na biometanol. Statek będzie kursował między Skandynawią, Niderlandami i Niemcami.
NCL Vestland to 149-metrowy kontenerowiec o pojemności 1300 TEU. Jednostka została oficjalnie ochrzczona i wprowadzona do eksploatacji 1 kwietnia. Statek – podobnie jak siostrzany kontenerowiec NCL Nordland, który dołączy już wkrótce – jest pierwszą norweską jednostką zasilaną biometanolem. Powstał w ramach partnerstwa North Sea Container Line i MPC Container Ships.
Obie biometanolowe jednostki zostały zamówione w 2023 roku w chińskiej stoczni Taizhou Sanfu Ship Engineering. Koszt ich budowy został częściowo pokryty ze środków państwowych Norwegii w ramach projektu rozwoju ekologicznej żeglugi. Jednostki zostały wyposażone w dwupaliwowe silniki, mogące wykorzystywać konwencjonalne paliwo żeglugowe oraz ekologiczny metanol. Na początku jednak NCL chce wykorzystywać biometanol zaledwie w 5%, a następnie stopniowo zwiększać udział tego paliwa. Ekologiczny metanol dzięki stosownej umowie ma zapewnić Equinor, a bunkrowanie będzie odbywać się w Norwegii.
Co ciekawe, jednostki zostały wyposażone w dźwigi pokładowe, co daje liniom większą elastyczność w wyborze portów przeładunku.
NCL Vestland i NCL Nordland mają zastąpić we flocie trzy mniejsze feedery. NCL podaje, że w rezultacie zamiany nowe statki zapewnią 63-procentową redukcję zużycia energii na TEU na milę morską.
Dla nowego kontenerowca zaplanowano trasę Stokmarknes – Rotterdam – Bremerhaven z przystankami w Salten, Mo i Rana, Orkanger, Averøy, Ålesund, Svelgen, Bergen, Haugesund i Tananger. Oba statki będą pływać w ramach 15-letniej umowy czarteru dla NCL. Przewoźnik ma podpisane umowy na transport towarów z Norwegii, m.in. z firmą Elkem, produkującą materiały na bazie krzemu.
NCL, poza dwoma kontenerowcami na biometanol, chce też we współpracy z producentem chemii Yara International i przy wsparciu rządowego funduszu inwestycyjnego zbudować pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany amoniakiem.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów