Belgijska firma CMB.TECH ogłosiła podpisanie umowy z Mitsui O.S.K. Lines oraz MOL Chemical Tankers na budowę dziewięciu statków napędzanych amoniakiem. Jednostki te będą jednymi z pierwszych na świecie masowców typu Newcastlemax oraz zbiornikowców chemicznych napędzanych tym paliwem. Oczekuje się, że dostawy tych statków nastąpią w latach 2026–2029.
Ta przełomowa umowa pomiędzy MOL/MOLCT a CMB.TECH obejmuje dziewięć statków zasilanych amoniakiem. Trzy masowce Newcastlemax o nośności 210 000 DWT, które są obecnie w budowie w stoczni Qingdao Beihai, będą współwłasnością CMB.TECH i MOL oraz zostaną wyczarterowane MOL na okres 12 lat każdy. Sześć zbiornikowców chemicznych – dwa przystosowane do napędu amoniakiem i cztery „ammonia-ready” – zostało zamówionych przez CMB.TECH w stoczni China Merchants Jinling Shipyard (Yangzhou) i będą czarterowane przez MOLCT na odpowiednio 10 i 7 lat.
Dostawy statków Newcastlemax planowane są na lata 2026–2027, natomiast zbiornikowce chemiczne mają zostać dostarczone w latach 2028–2029.
– Jesteśmy dumni i zaszczyceni, że możemy podpisać tę przełomową umowę z MOL i MOLCT, jednymi z najbardziej renomowanych armatorów na świecie. MOL i CMB.TECH mają wspólną wizję dekarbonizacji przemysłu morskiego, a ta współpraca dotycząca dziewięciu statków to kluczowy krok w kierunku osiągnięcia celu branży żeglugowej, jakim jest zerowa emisja netto do 2050 roku. Dzięki tej umowie CMB.TECH zwiększa swoje portfel zamówień o 921 milionów USD (do 2,94 miliarda USD), co wyraźnie pokazuje, że nasza strategia odmładzania floty, dekarbonizacji i dywersyfikacji przynosi wymierne rezultaty – powiedział Alexander Saverys, CEO CMB.TECH.
CMB.TECH to zdywersyfikowana grupa działająca w branży morskiej, będąca liderem w dziedzinie dekarbonizacji. Dysponuje flotą ponad 160 statków pełnomorskich do transportu ładunków masowych, kontenerowców, chemikaliowców, morskich farm wiatrowych i tankowców do przewozu ropy, opracowujemy rozwiązania niskoemisyjne we wszystkich naszych działach. Skupia się na zastosowaniach morskich i przemysłowych na dużą skalę zasilanych wodorem lub amoniakiem, prezentowanych przez nasze różne marki.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española