Duńska firma ogłosiła 28 lutego, że podpisała wiążącą umowę na realizację znaczącego projektu na morskiej farmie wiatrowej w USA.
Będzie to pierwszy raz, gdy nowo wybudowany statek klasy duńskiej firmy, Wind Pace, zostanie wdrożony po jego przewidywanej dostawie. Rozpoczęcie prac zaplanowano na II kwartał 2025 roku, a zamówiona jednostka będzie zaangażowana w ramach tego kontraktu do I kwartału 2026 roku.
Wartość kontraktu dla Cadeler szacuje się na kwotę 67 mln-75 mln euro. Będzie to także drugi morski projekt wiatrowy Cadeler realizowany na wodach amerykańskich. Na ten moment Cadeler nie podaje, w które przedsięwzięcie został zaangażowany, ani kto jest klientem.
Firma prowadzi także przedsięwzięcia na innych akwenach. Przykładowo jeszcze w ub. r. zawarła umowy rezerwacji statków ze spółkami projektowymi rozwijającymi projekty morskich farm wiatrowych MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III, będących własnością Equinora i Polenergii. Na początku lutego tego roku podpisała kontrakt dt. rezerwacji statku z Ocean Winds na instalację generatorów turbin wiatrowych (WTG) na morskiej farmie wiatrowej BC-Wind na polskim Morzu Bałtyckim.
Wind Pace to szósty statek we flocie Cadeler i drugi należący do klasy P (P-Class). Pierwszym jest Wind Peak. Oba powstawały w stoczni COSCO Shipping Heavy Industry w Qidong w Chinach. Zostały zaprojektowane do pracy w najtrudniejszych lokalizacjach na całym świecie i przy użyciu najbardziej zaawansowanego sprzętu w branży. Statki mają oferować zwiększoną przepustowość, obniżając energochłonność instalacji, skracając czas instalacji, a tym samym obniżając całkowity koszt instalacji morskich farm wiatrowych.
Statki tej serii mają pokład o powierzchni 5 600 m2 i będą mogły pomieścić 130 osób. Dzięki powierzchni pokładu wynoszącej 5 600 m2, ładowności ponad 17 600 ton i udźwigowi głównego żurawia wynoszącemu ponad 2 600 ton na 46 metrach, obie jednostki mają zapewnić zwiększenie wydajności pracy przy budowie morskich farm wiatrowych. Co też istotne, mają być w stanie jednorazowo przetransportować i zainstalować siedem kompletnych turbozespołów o mocy 15 MW na ładunek lub pięć zestawów turbin o mocy ponad 20 MW, zmniejszając liczbę podróży potrzebnych do realizacji każdego projektu, przyspieszając w ten sposób instalację i minimalizując ślad węglowy.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej