Alfa Laval podpisała pierwszy kontrakt na dostawę systemu zasilania amoniakiem FCM Ammonia, umacniając swoją pozycję lidera w opracowywaniu rozwiązań służących dekarbonizacji przemysłu morskiego. System FCM Ammonia zostanie zainstalowany na siedmiu tankowcach LPG/amoniaku dla Tianjin Southwest Maritime.
Jako lider w dziedzinie wykorzystania amoniaku, firma Alfa Laval osiągnęła znaczący kamień milowy, Dzięki podpisaniu kontraktu na dostawę systemu zasilania amoniakiem firma miała osiągnąć, jak podkreśla "kolejny kamień milowy" w dekarbonizacji żeglugi morskiej. Jednocześnie podkreślaja swoją gotowość technologiczną do wykorzystania amoniaku jako paliwa. System FCM Ammonia zostanie zainstalowany w stoczni CSSC Huangpu Wenchong w Chinach dla armatora Tianjin Southwest Maritime (TSM). Instalacja rozpocznie się od trzech statków o pojemności 25 000 m3, a następnie czterech statków o pojemności 41 000 m3.
— Dzięki badaniom, rozwojowi produktów i strategicznym partnerstwom tworzymy rozwiązania niezbędne do bezpiecznego i wydajnego przejścia na niskoemisyjne paliwa alternatywne. Nasze bogate doświadczenie w zakresie paliw takich jak metanol i LPG dało nam przewagę w dziedzinie amoniaku, a ten pierwszy kontrakt potwierdza nasze zaangażowanie w dekarbonizację żeglugi dzięki niezawodnym i innowacyjnym rozwiązaniom — zaznaczył Peter Sahlen, dyrektor ds. separacji morskiej, systemów zasilania paliwem i wymiany ciepła w Alfa Laval
Kontrakt dotyczący FCM Ammonia jest wynikiem szeroko zakrojonych testów i prac rozwojowych przeprowadzonych w ścisłej współpracy ze szwajcarską firmą WinGD, projektantem silników. W grudniu 2024 r. w centrum badawczo-rozwojowym WinGD Engine & Research Innovation Center (ERIC) w Winterthur w Szwajcarii rozpoczęto kompleksowe testy całego systemu zasilania paliwem, układu zaworów paliwowych i systemu oczyszczania spalin. Testy te, wykorzystujące stanowiska badawcze dostarczone przez Alfa Laval Monza, pozwolą najpierw zweryfikować kluczowe komponenty systemu oczyszczania spalin, zwanego również systemem ograniczania emisji amoniaku, a następnie zapewnić prawidłowe działanie układu sterowania i wydajność przy różnych obciążeniach silnika.
— Współpraca z zaufanymi partnerami, takimi jak Alfa Laval, odegrała kluczową rolę w wprowadzeniu na rynek tych nowych technologii czystego paliwa, dzięki czemu transport morski napędzany amoniakiem stał się rzeczywistością. Partnerstwo to, wraz z naszymi wspólnymi wysiłkami w zakresie badań i rozwoju, podkreśla nasze wspólne zaangażowanie w przejście na czystą energię, aby zapewnić zrównoważoną przyszłość transportu morskiego – przekazał Sebastian Hensel, wiceprezes ds. badań i rozwoju w WinGD.
Projekt badawczo-rozwojowy realizowany wspólnie z WinGD w celu przetestowania FCM Ammonia stworzył solidne podstawy do jego komercyjnego wdrożenia. Potwierdza to również uzyskanie przez K Shipbuilding w grudniu 2024 roku wstępnej zgody (AIP) od ABS na projekt tankowca MR1 z napędem dwupaliwowym na amoniak. W ramach projektu, będącego wynikiem współpracy południowokoreańskiej stoczni K Shipbuilding (KSB), firmy Alfa Laval, WinGD oraz towarzystwa klasyfikacyjnego American Bureau of Shipping (ABS), firma Alfa Laval przyczyniła się do zaprojektowania całego układu paliwowego, w tym układu zasilania amoniakiem, zestawu zaworów paliwowych i układu oczyszczania spalin, a także dodała do zakresu projektu system kotłów dwupaliwowych Aalborg na amoniak. To pierwsze zastosowanie połączonego systemu oczyszczania odgazowania, obejmującego zarówno absorber wody, jak i spalanie.
Sukces rygorystycznych testów budzi zaufanie w całej branży, a uznanie towarzystw klasyfikacyjnych potwierdza, że amoniak może być bezpiecznym i opłacalnym paliwem okrętowym, jeśli jest stosowany w połączeniu z fachową współpracą i solidną konstrukcją systemu. Dostawa pierwszej jednostki FCM Ammonia dla TSM jest planowana na koniec 2025 roku. Umowa z TSM, obecnym klientem FCM LPG, systemu zasilania paliwem LPG firmy Alfa Laval, dodatkowo podkreśla kluczową rolę Alfa Laval w dostarczaniu kompleksowych rozwiązań paliwowych spełniających zmieniające się potrzeby przemysłu morskiego.
Jak wynikało z analizy rynku stoczniowego, przeprowadzonej przez DNV, w 2024 roku nawet 69% wszystkich zamówień na kontenerowce dotyczyło statków zasilanych paliwami alternatywnymi, co wynika zarówno z chęci przedsiębiorstw do wejścia w rynek żeglugi przyjaznej środowisku, jak i spełnienie oczekiwań konsumentów wymagających od firm na bardziej zrównoważone praktyki. W ciągu całego roku zamówiono łącznie 515 takich statków, co ma stanowić wzrost o 38% w porównaniu z 2023 rokiem. Preferowanym paliwem w tym segmencie był LNG, stanowiący 67% zamówień na statki nisko- i zeroemisyjne. Wzrost zamówień miał być ponad dwukrotny, 264 w 2024 roku w porównaniu z 130 w 2023 roku.
Amoniak był trzecim, po wspomnianym LNG, a także metanolu, najpopularniejszym "zielonym paliwem" wybieranym przez zamawiających przyjazne środowisku statki. W 2024 roku światowy portfel zamówień wynosił 27, co stanowi kilkukrotny wzrost w porównaniu z zaledwie ośmioma jednostkami w 2023 roku. Większość dotyczy gazowców (10) i masowców (5). Choć amoniak jako paliwo alternatywne dopiero jest wprowadzane na rynek, wzrost zainteresowania świadczy o tym, że w 2025 roku, może nastąpić znaczny wzrost w tym segmencie. Wciąż pozostaje na wczesnym etapie, stanowi to kolejny dowód na dalsze popularyzowanie amoniaku na rynku paliw alternatywnych i tym samym sięganie po takie rozwiązanie.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO