• <
nauta_2024

Alfa Laval z pierwszym kontraktem na dostawę systemu zasilania amoniakiem

14.05.2025 11:02 Źródło: Alfa Laval
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Alfa Laval z pierwszym kontraktem na dostawę systemu zasilania amoniakiem
Fot. Alfa Laval

Alfa Laval podpisała pierwszy kontrakt na dostawę systemu zasilania amoniakiem FCM Ammonia, umacniając swoją pozycję lidera w opracowywaniu rozwiązań służących dekarbonizacji przemysłu morskiego. System FCM Ammonia zostanie zainstalowany na siedmiu tankowcach LPG/amoniaku dla Tianjin Southwest Maritime.

Jako lider w dziedzinie wykorzystania amoniaku, firma Alfa Laval osiągnęła znaczący kamień milowy, Dzięki podpisaniu kontraktu na dostawę systemu zasilania amoniakiem firma miała osiągnąć, jak podkreśla "kolejny kamień  milowy" w dekarbonizacji żeglugi morskiej. Jednocześnie podkreślaja swoją gotowość technologiczną do wykorzystania amoniaku jako paliwa. System FCM Ammonia zostanie zainstalowany w stoczni CSSC Huangpu Wenchong w Chinach dla armatora Tianjin Southwest Maritime (TSM). Instalacja rozpocznie się od trzech statków o pojemności 25 000 m3, a następnie czterech statków o pojemności 41 000 m3.

— Dzięki badaniom, rozwojowi produktów i strategicznym partnerstwom tworzymy rozwiązania niezbędne do bezpiecznego i wydajnego przejścia na niskoemisyjne paliwa alternatywne. Nasze bogate doświadczenie w zakresie paliw takich jak metanol i LPG dało nam przewagę w dziedzinie amoniaku, a ten pierwszy kontrakt potwierdza nasze zaangażowanie w dekarbonizację żeglugi dzięki niezawodnym i innowacyjnym rozwiązaniom — zaznaczył Peter Sahlen, dyrektor ds. separacji morskiej, systemów zasilania paliwem i wymiany ciepła w Alfa Laval

Transport morski napędzany amoniakiem staje się rzeczywistością


Kontrakt dotyczący FCM Ammonia jest wynikiem szeroko zakrojonych testów i prac rozwojowych przeprowadzonych w ścisłej współpracy ze szwajcarską firmą WinGD, projektantem silników. W grudniu 2024 r. w centrum badawczo-rozwojowym WinGD Engine & Research Innovation Center (ERIC) w Winterthur w Szwajcarii rozpoczęto kompleksowe testy całego systemu zasilania paliwem, układu zaworów paliwowych i systemu oczyszczania spalin. Testy te, wykorzystujące stanowiska badawcze dostarczone przez Alfa Laval Monza, pozwolą najpierw zweryfikować kluczowe komponenty systemu oczyszczania spalin, zwanego również systemem ograniczania emisji amoniaku, a następnie zapewnić prawidłowe działanie układu sterowania i wydajność przy różnych obciążeniach silnika.

— Współpraca z zaufanymi partnerami, takimi jak Alfa Laval, odegrała kluczową rolę w wprowadzeniu na rynek tych nowych technologii czystego paliwa, dzięki czemu transport morski napędzany amoniakiem stał się rzeczywistością. Partnerstwo to, wraz z naszymi wspólnymi wysiłkami w zakresie badań i rozwoju, podkreśla nasze wspólne zaangażowanie w przejście na czystą energię, aby zapewnić zrównoważoną przyszłość transportu morskiego – przekazał Sebastian Hensel, wiceprezes ds. badań i rozwoju w WinGD.

Projekt badawczo-rozwojowy realizowany wspólnie z WinGD w celu przetestowania FCM Ammonia stworzył solidne podstawy do jego komercyjnego wdrożenia. Potwierdza to również uzyskanie przez K Shipbuilding w grudniu 2024 roku wstępnej zgody (AIP) od ABS na projekt tankowca MR1 z napędem dwupaliwowym na amoniak. W ramach projektu, będącego wynikiem współpracy południowokoreańskiej stoczni K Shipbuilding (KSB), firmy Alfa Laval, WinGD oraz towarzystwa klasyfikacyjnego American Bureau of Shipping (ABS), firma Alfa Laval przyczyniła się do zaprojektowania całego układu paliwowego, w tym układu zasilania amoniakiem, zestawu zaworów paliwowych i układu oczyszczania spalin, a także dodała do zakresu projektu system kotłów dwupaliwowych Aalborg na amoniak. To pierwsze zastosowanie połączonego systemu oczyszczania odgazowania, obejmującego zarówno absorber wody, jak i spalanie.

Sukces rygorystycznych testów budzi zaufanie w całej branży, a uznanie towarzystw klasyfikacyjnych potwierdza, że amoniak może być bezpiecznym i opłacalnym paliwem okrętowym, jeśli jest stosowany w połączeniu z fachową współpracą i solidną konstrukcją systemu. Dostawa pierwszej jednostki FCM Ammonia dla TSM jest planowana na koniec 2025 roku. Umowa z TSM, obecnym klientem FCM LPG, systemu zasilania paliwem LPG firmy Alfa Laval, dodatkowo podkreśla kluczową rolę Alfa Laval w dostarczaniu kompleksowych rozwiązań paliwowych spełniających zmieniające się potrzeby przemysłu morskiego.

Zielona flota rośnie


Jak wynikało z analizy rynku stoczniowego, przeprowadzonej przez DNV, w 2024 roku nawet 69% wszystkich zamówień na kontenerowce dotyczyło statków zasilanych paliwami alternatywnymi, co wynika zarówno z chęci przedsiębiorstw do wejścia w rynek żeglugi przyjaznej środowisku, jak i spełnienie oczekiwań konsumentów wymagających od firm na bardziej zrównoważone praktyki. W ciągu całego roku zamówiono łącznie 515 takich statków, co ma stanowić wzrost o 38% w porównaniu z 2023 rokiem. Preferowanym paliwem w tym segmencie był LNG, stanowiący 67% zamówień na statki nisko- i zeroemisyjne. Wzrost zamówień miał być ponad dwukrotny, 264 w 2024 roku w porównaniu z 130 w 2023 roku.

Amoniak był trzecim, po wspomnianym LNG, a także metanolu, najpopularniejszym "zielonym paliwem" wybieranym przez zamawiających przyjazne środowisku statki. W 2024 roku światowy portfel zamówień wynosił 27, co stanowi kilkukrotny wzrost w porównaniu z zaledwie ośmioma jednostkami w 2023 roku. Większość dotyczy gazowców (10) i masowców (5). Choć amoniak jako paliwo alternatywne dopiero jest wprowadzane na rynek, wzrost zainteresowania świadczy o tym, że w 2025 roku, może nastąpić znaczny wzrost w tym segmencie. Wciąż pozostaje na wczesnym etapie, stanowi to kolejny dowód na dalsze popularyzowanie amoniaku na rynku paliw alternatywnych i tym samym sięganie po takie rozwiązanie.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.