Rozpoczynane jest nowe partnerstwo strategiczne w celu zacieśnienia współpracy między statkami i portami w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. International Association of Ports and Harbors (IAPH), globalny sojusz 170 portów i 140 organizacji związanych z portami w 90 krajach, został partnerem strategicznym GreenVoyage2050, projektu partnerskiego między rządem Norwegii a Międzynarodową Organizacją Morską dla transformacji przemysłu żeglugowego w kierunku niższej emisji dwutlenku węgla.
Projekt GreenVoyage2050 ma na celu wspieranie krajów rozwijających się w realizacji ich zobowiązań w zakresie zmian klimatycznych i efektywności energetycznej, określonych w strategii IMO na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG) ze statków. Partnerstwo będzie realizować współpracę techniczną i działania w zakresie budowania potencjału, by wspierać wdrażanie rezolucji IMO, która zachęca do dobrowolnej współpracy między statkami i portami w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.
Dyrektor zarządzający IAPH Patrick Verhoeven skomentował:
- Cieszymy się, że możemy rozpocząć projekt GreenVoyage2050 jako partner strategiczny. IAPH już aktywnie współpracował z Wydziałem Środowiska Morskiego IMO nad projektem GEF-UNDP-IMO Globalnego partnerstwa morskiego na rzecz efektywności energetycznej (GloMEEP). Cieszymy się, że nasi eksperci z Komitetu Technicznego ds. Klimatu i Energii IAPH dołączą do kolegów w projekcie GreenVoyage2050, aby pomóc krajom członkowskim w inicjatywach redukcji emisji związanych z portami.
IAPH i GreenVoyage2050 wspólnie opracują kilka pakietów warsztatów dotyczących zrównoważonych portów, badając potencjalne środki i sposoby zachęty portów do redukcji emisji gazów cieplarnianych. Warsztaty te zostaną następnie przeprowadzone w wybranych portach z 12 krajów z Azji, Afryki, Morza Czarnego/Morza Kaspijskiego, Karaibów, Ameryki Łacińskiej i Pacyfiku w ramach planu GreenVoyage2050, mającego na celu zwiększenie zdolności zarządzania portami w tych sześciu priorytetowych regionach.
W ramach współpracy opracowane zostaną również specjalne materiały szkoleniowe na temat zasilania na lądzie (OPS), wspierające porty w ocenie rentowności i kluczowych kwestii, które należy przemyśleć przed dokonaniem jakichkolwiek inwestycji.
Partnerstwo ma na celu zademonstrowanie, w jaki sposób wysiłki podejmowane w porcie mogą wesprzeć ogólne zmniejszenie emisji ze statków i pomóc osiągnąć cele IMO w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków.
Współpraca z IAPH opiera się na udanym partnerstwie strategicznym nawiązanym między IAPH a projektem GloMEEP, które zakończyło się w grudniu 2019 r. Opracowano i wdrożono w krajach rozwijających się zestaw narzędzi do emisji z portów, który zawiera wytyczne dla portów, które chcą opracować wykazy emisji dla poszczególnych portów i strategie redukcji emisji.
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"