Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka spotkał się 8 marca 2024 roku w Warszawie z przedstawicielami Banku Światowego. Głównym celem spotkania była kontynuacja rozmów na temat współpracy w zakresie finansowania tzw. nowego projektu w gospodarce wodnej.
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podziękował za ponad 25 lat współpracy z Bankiem Światowym w dziedzinie gospodarki wodnej. Rozpoczęła się ona od Projektu Likwidacji Skutków Powodzi, który stanowił pomoc w odbudowie podstawowej infrastruktury technicznej i społecznej na terenach dotkniętych powodzią w 1997 r. Drugim zadaniem wykonanym we współpracy z Bankiem Światowym był Projekt Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry, w ramach którego wybudowano zbiornik Racibórz i zmodernizowano Wrocławski Węzeł Wodny.
— Szczególne podziękowania kieruję za wsparcie w projektach zarządzania przeciwpowodziowego w dorzeczu Odry i Górnej Wisły. Dzięki tej pomocy możemy lepiej przygotować Polskę na skutki zmian klimatu, w tym na gwałtowne powodzie — powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Spotkanie było również okazją do oceny potencjalnych możliwości pozyskania z Banku Światowego dodatkowych środków wsparcia dla przedsiębiorców z sektora transportu drogowego, którzy utracili rynki wschodnie, oraz dla przewoźników zainteresowanych dofinansowaniem zakupu pojazdów nisko- i zeroemisyjnych.
Koszt nowego projektu w gospodarce wodnej jest szacowany na 1,5 mld euro. Ma na celu rozbudowę, modernizację oraz budowę nowej infrastruktury hydrotechnicznej, aby zapewnić ochronę przed powodzią. Nowy projekt w gospodarce wodnej ma polegać na:
— ograniczeniu ryzyka powodziowego oraz usprawnieniu zarządzania przeciwpowodziowego w dorzeczu górnej i środkowej Wisły, a także ochronie przeciwpowodziowej ważnych ośrodków miejskich i przemysłowych;
— zmniejszeniu ryzyka suszy w obszarach oraz sektorach szczególnie na to wrażliwych, w tym rolnictwie, zaopatrzeniu w wodę przemysłową, pitną oraz dla środowiska;
— wzmocnieniu zdolności instytucjonalnych w łagodzeniu skutków powodzi i susz, a także w ulepszeniu monitorowania jakości wody w rzekach, co przyczyni się do lepszej ochrony różnorodności biologicznej i środowiska.
Podczas spotkania przedstawiciele Banku Światowego potwierdzili swoje zainteresowanie i możliwość współfinansowania nowego projektu w gospodarce wodnej w wysokości około 500 mln euro.
📣Wiceminister infrastruktury @A_Marchewka spotkał się z przedstawicielami Banku Światowego.
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) March 8, 2024
👥Rozmowa dot. współpracy w zakresie finansowania tzw. nowego projektu w gospodarce wodnej💧, który:
🎯ma na celu rozbudowę, modernizację oraz budowę nowej infrastruktury… pic.twitter.com/OdOw6mq3KM
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych