Flota jednego z gigantów żeglugi powiększyła się o kolejny nabytek. Kontenerowiec Bangkok Maersk rozpoczyna swoją działalność w charakterystycznym odcieniu błękitu. Należy też do drugiej serii statków posiadających dwupaliwowy napęd, umożliwiający pływanie na metanolu, wpisując się w hasło „All the Way to Zero” i dekarbonizację żeglugi.
Uroczystość przekazania gotowego statku kontenerowego była połączona z chrztem. Matką chrzestną została Daniella Butler, Crewing Newbuilding Manager w Maersk. Nowa jednostka jest trzecią z nowej serii, dołączając do już działających Berlin Maersk (IMO: 9984560) i Beijing Maersk (IMO: 9984572). Tak jak one, pływa pod duńską banderą.
Do końca tego roku przewoźnik otrzyma sześć statków z tej serii. Bangkok Maersk (IMO: 9984584) ma 350 metrów długości i 56 metrów szerokości. Może przewozić do 17,480 TEU. Tak jak pozostałe z tej serii, wyróżnia go dwupaliwowy napęd, umożliwiający pływanie na metanolu. To wraz z instalacją technologii umożliwiających zwiększyć oszczędność paliwa i energii, wpisuje się w plan zmniejszenia emisji CO2 podczas każdego rejsu. Podobnie jak wspomniane wcześniej kontenerowce, pływa w ramach sieci łączącej porty azjatyckie i europejskie w ramach sieci Wschód-Zachód.
Kolejny, metanolowy kontenerowiec wpisuje się w politykę Maersk względem innowacji w żegludze i jej dekarbonizacji. Wdrożył już całą serię tego rodzaju jednostek, a na początku tego roku przewoźnik podał, że portfel zamówień obejmuje nawet 60 statków dwupaliwowych, zarówno własnych, jak i czarterowanych, o łącznej pojemności 800 000 TEU. Około 300 000 TEU będzie własnością firmy, podczas gdy pozostałe 500 000 TEU jest planowane w ramach umów czarteru na czas. Tylko w 2024 roku zostały zamówione odpowiednio dwa statki o pojemności 9 000 TEU w Yangzijiang Shipbuilding w Chinach i 12 statków o pojemności 15 000 TEU (6 w Hanwha Ocean w Korei Południowej i 6 w New Times Shipbuilding w Chinach i sześć statków o pojemności 17 000 TEU w stoczni Yangzijiang Shipbuilding w Chinach. Te akurat zostaną wyposażone w dwupaliwowe układy napędowe pozwalające na użycie jako paliwa LNG, co pozwoli ograniczyć emisję CO2. Kontenerowce te mają zostać dostarczone w latach 2028-2030.
Duński gigant jest zdania, że metanol stanowi obiecujące paliwo żeglugowe, zarówno dzięki rozwojowi metod jego produkcji jak i kolejnym zamówieniom na statki nim napędzanych. Zgodnie z raportem DNV podsumowującym 2024 rok w branży morskiej, zamówiono łącznie 166 statków nim napędzanych, w tym 85 kontenerowców. Maersk inwestuje też w bunkrowanie metanolem w partnerskich portach oraz zakłady dostarczające ten surowiec.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Do sił morskich USA przekazano kolejny okręt podwodny typu Virginia. USS Massachusetts coraz bliżej służby
Kłopoty amerykańskiej stoczni przy budowie patrolowców dla straży wybrzeża. Przedsięwzięcie przejmie Austal?
Kolejny jeziorowiec PŻM przechodzi próby morskie
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie