• <

COSCO Shipping Lines wzbogaca się o kolejny kontenerowiec z napędem na metanol

rk

28.07.2025 15:23 Źródło: COSCO Shipping Lines
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski COSCO Shipping Lines wzbogaca się o kolejny kontenerowiec z napędem na metanol
Fot. COSCO Shipping Lines

Chiński przewoźnik poinformował, że w skład jego floty wszedł drugi, dwupaliwowy kontenerowiec z napędem na metanol. 22 lipca statek COSCO SHIPPING Panama został oficjalnie ochrzczony i rozpoczął regularną żeglugę.

Nowy statek został oficjalnie wcielony w skład floty podczas uroczystości, która odbyła się na nabrzeżu nr 3 COSCO SHIPPING Heavy Industry w Yangzhou. COSCO SHIPPING Panama ma 366 metrów długości i 51 metrów szerokości. Może przewozić maksymalnie 16 136 TEU. Jest drugim tego rodzaju, po COSCO SHIPPING YangPu, który otrzymał ten chiński przewoźnik, dołączając do innych gigantów branży, którzy nabywają tego rodzaju kontenerowce.

Czytaj więcej: Największy zbudowany w Chinach kontenerowiec napędzany metanolem rozpoczyna działalność

Fot. COSCO Shipping Lines


Zdaniem COSCO Shipping Lines ten nabytek wyznacza „nowy standard” dla innowacji i rozwoju branży żeglugowej. Kontenerowiec jest wyposażony w zbiornik magazynowy metanolu o pojemności 11 000 m3, kotły morskie z myślą o napędzie dwupaliwowym oraz agregaty prądotwórcze. Dzięki temu statek ten może swobodnie przełączać tryby paliwa w zależności od potrzeb operacyjnych, jednocześnie zapewniając o ograniczeniu emisji CO2 w trakcie żeglugi.

Budowa statków kontenerowych tej serii ma istotne znaczenie dla chińskiego przewoźnika. Aby sprostać wyzwaniom związanymi z pracami stoczniowymi i zastosowaniem paliwa metanolowego, stocznia COSCO SHIPPING Heavy Industry ustaliła 163 tematy badawcze, a także miało odpowiadać za realizację 200 prac badawczych. Złożyła też wniosek i zaakceptowało 31 patentów na wynalazki dotyczące nowej technologii energetycznej w zakresie wykorzystywania metanolu.

Metanol jako alternatywne paliwo dla statków zyskuje na popularności, będąc drugim wybieranym rozwiązaniem po LNG. Jak wynika z raportu opublikowanego w styczniu przez DNV, w 2024 roku nawet 69% wszystkich zamówień na kontenerowce dotyczyło statków zasilanych paliwami alternatywnymi, co wynika zarówno z chęci przedsiębiorstw do wejścia w rynek żeglugi przyjaznej środowisku, jak i spełnienie oczekiwań konsumentów i klientów wymagających od firm na bardziej zrównoważone praktyki. W tym przypadku w ub. r. zamówiono 166 statków napędzanych metanolowym paliwem, z czego 85 to kontenerowce.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.