Maersk poinformował 5 sierpnia, że jego flota wzbogaca się o kolejny, duży statek kontenerowy, posiadający dwupaliwowy napęd. Beijing Maersk jest też kolejnym, który posiada napęd dwupaliwowy. Jego oddanie do użytku wpisuje się w politykę firmy związaną z odnową floty w myśl ograniczania emisji CO2, przy jednoczesnym zwiększaniu efektywności i szybkości rejsów.
Ceremonia chrztu statku była okazją do przypomnienia, że firma wdraża swoją kolejną serię jednostek posiadających możliwość podróży na metanolu. Miesiąc wcześniej jej wcielanie w skład floty rozpoczęto od Berlin Maersk (IMO: 9984560). Tak jak poprzednik, Beijing Maersk (IMO: 9984572) ma 350 metrów długości i 56 metrów szerokości. Może przewozić do 17,480 TEU. Cała seria powstaje w południowokoreańskiej stoczni w Ulsan, Hyundai Heavy Indfustries (HHI).
Introducing Beijing Mærsk - the latest addition to our fleet! Our new dual-fuel vessel has BIG specs 📏:
— Maersk (@Maersk) August 5, 2025
Length: 350 meters. Breadth : 56.0 meters
Lightweight: 49,800 tonnes. Container capacity: 17,480 TEU to carry our customer goods #alltheway Safe travels #maersk crew 💙⚓. pic.twitter.com/tsSYvbMiz4
Maersk był pierwszym przewoźnikiem, który wdrożył do regularnej żeglugi statek kontenerowy napędzany metanolem. Był nim w 2023 roku Laura Maersk, który prowadzi obecnie żeglugę m.in. do nadbałtyckich portów. Potem jednak przyszła pora na dużo większe statki, biorąc pod uwagę, że pierwszy był niejako „prototypem”.
Czytaj więcej: Pierwszy na świecie kontenerowiec na metanolw GCT
Na początku tego roku firma podała, że portfel zamówień obejmuje nawet 60 statków dwupaliwowych, zarówno własnych, jak i czarterowanych, o łącznej pojemności 800 000 TEU. Około 300 000 TEU będzie własnością firmy, podczas gdy pozostałe 500 000 TEU jest planowane w ramach umów czarteru na czas.
Tylko w 2024 roku firma zamówiła dwa statki o pojemności 9 000 TEU w Yangzijiang Shipbuilding w Chinach, 12 statków o pojemności 15 000 TEU (6 w Hanwha Ocean w Korei Południowej i 6 w New Times Shipbuilding w Chinach), a także sześć statków o pojemności 17 000 TEU w stoczni Yangzijiang Shipbuilding w Chinach. Te akurat zostaną wyposażone w dwupaliwowe układy napędowe pozwalające na użycie jako paliwa LNG, co pozwoli ograniczyć emisję CO2. Kontenerowce te mają zostać dostarczone w latach 2028-2030.
Seria rozpoczęta od Berlin Maersk ma liczyć 12 statków. Tyle
samo liczyła poprzednia, rozpoczęta w 2024 roku przez Ane Maersk. Była ona
nieco mniejsza, jako że kontenerowce wchodzące w jej skład mają 54 metry
długości i mogą przewozić do 16 592 TEU. Stąd można przypuszczać, że wraz z
rozwojem dostępu do metanolu oraz postępu technologicznego kolejne statki, których
kadłuby będą malowane barwą maersk blue, potencjalnie będą coraz większe.
Nie tylko duński przewoźnik inwestuje w statki napędzane metanolem. Dotyczy to również innych firm z branży, w tym czołowych graczy jak francuski CMA CGM, niemiecki Hapag-Lloyd, czy chiński COSCO Shipping Lines. Zgodnie z raportem DNV podsumowującym 2024 rok w branży morskiej, zamówiono łącznie 166 statków z napędem na metanol. Ponad połowa, bo aż 85 z nich, to kontenerowce.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Rusza tramwaj wodny po Zatoce Gdańskiej. Ile zapłacimy za bilet?
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu