Zarząd Kanału Panamskiego zamówił dziesięć hybrydowych holowników ciągnikowych od europejskiego stoczniowca Astilleros Armón, z opcjami na kolejne 10 podobnych jednostek. Norweska firma Corvus Energy dostarczy systemy akumulatorów dla statków hybrydowo-elektrycznych. Zawarty kontrakt dotyczy holowników o długości 30 metrów i uciągu 70 ton. Został podpisany w październiku 2023 roku i wyceniony na 150 mln dolarów.
Holowniki zostaną wyposażone w hybrydowo-elektryczne układy napędowe w celu zmniejszenia emisji podczas holowania statków przez Kanał Panamski i podczas dokowania w panamskich portach. Corvus Energy dostarczy systemy magazynowania energii, 450 kWh Corvus Orca ESS, dla każdego statku.
- Corvus Energy cieszy się, że został wybrany do dostarczenia systemów akumulatorowych dla tego przełomowego projektu dla Zarządu Kanału Panamskiego i Astilleros Armón. Kanał Panamski jest znaną na całym świecie drogą wodną o dużym natężeniu ruchu, a udowodniono, że systemy akumulatorowe w holownikach hybrydowo-elektrycznych znacznie zmniejszają emisje ze statków. Nowa flota stanowi ważny krok we wspieraniu strategii zrównoważonego rozwoju władz Kanału Panamskiego i ambicji osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku - powiedział Fredrik Witte, dyrektor generalny Corvus Energy.
Na całym świecie holowniki były jednymi z pierwszych statków morskich, które przyjęły technologię akumulatorową ze względu na ich operacje w pobliżu brzegu i możliwość regularnego ładowania. Kolejne jednostki tego rodzaju z napędem hybrydowym weszły do eksploatacji już w 2011 roku, a w pełni elektryczne i bezemisyjne już w 2019 roku.
Aktualnie w Ameryce Północnej na rynek oraz do pracy są dostarczane pierwsze w pełni elektryczne holowniki. W zachodniej Kanadzie zarówno HaiSea Marine, jak i SAAM Towage niedawno uruchomiły swoje floty złożone z takich jednostek, wyposażonych w system Corvus Energy, podobnie jak 50% holowników hybrydowo-elektrycznych i w pełni elektrycznych na całym świecie. W USA natomiast pierwszy w pełni elektryczny holownik, Crowley eWolf, wkrótce rozpocznie działalność w porcie San Diego. Kilka innych amerykańskich portów ubiega się o fundusze federalne w ramach „Green Ports Program”, aby zainwestować w tego rodzaju nisko- i zeroemisyjne jednostki, jak i też lądową infrastrukturę ich ładowania.
Jako ze sektor morski w coraz większym stopniu realizuje inicjatywy na rzecz redukcji emisji dwutlenku węgla, przewiduje się, że liczba holowników hybrydowo-elektrycznych i w pełni elektrycznych na całym świecie będzie zdaniem Corvus Energy rosła wykładniczo. Stąd zapotrzebowanie na akumulatory i systemy ładowania elektrycznego będzie rosło, stając się istotną inwestycją dla armatorów oraz portów morskich.
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Kanał Dębicki i inne projekty inwestycyjne zapewnią Portowi Szczecin nowe możliwości działania
Kongres Polskie Porty 2030. Terminalom nie brakuje wyzwań
Nie powstanie trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta. Ministerstwo ma inną koncepcję
Aktywna Plaża z Portem Gdynia, czyli święto siatkówki plażowej za nami
190 tys. zł na zakup drona podwodnego dla Portu Gdańsk