Zarząd Kanału Panamskiego zamówił dziesięć hybrydowych holowników ciągnikowych od europejskiego stoczniowca Astilleros Armón, z opcjami na kolejne 10 podobnych jednostek. Norweska firma Corvus Energy dostarczy systemy akumulatorów dla statków hybrydowo-elektrycznych. Zawarty kontrakt dotyczy holowników o długości 30 metrów i uciągu 70 ton. Został podpisany w październiku 2023 roku i wyceniony na 150 mln dolarów.
Holowniki zostaną wyposażone w hybrydowo-elektryczne układy napędowe w celu zmniejszenia emisji podczas holowania statków przez Kanał Panamski i podczas dokowania w panamskich portach. Corvus Energy dostarczy systemy magazynowania energii, 450 kWh Corvus Orca ESS, dla każdego statku.
- Corvus Energy cieszy się, że został wybrany do dostarczenia systemów akumulatorowych dla tego przełomowego projektu dla Zarządu Kanału Panamskiego i Astilleros Armón. Kanał Panamski jest znaną na całym świecie drogą wodną o dużym natężeniu ruchu, a udowodniono, że systemy akumulatorowe w holownikach hybrydowo-elektrycznych znacznie zmniejszają emisje ze statków. Nowa flota stanowi ważny krok we wspieraniu strategii zrównoważonego rozwoju władz Kanału Panamskiego i ambicji osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku - powiedział Fredrik Witte, dyrektor generalny Corvus Energy.
Na całym świecie holowniki były jednymi z pierwszych statków morskich, które przyjęły technologię akumulatorową ze względu na ich operacje w pobliżu brzegu i możliwość regularnego ładowania. Kolejne jednostki tego rodzaju z napędem hybrydowym weszły do eksploatacji już w 2011 roku, a w pełni elektryczne i bezemisyjne już w 2019 roku.
Aktualnie w Ameryce Północnej na rynek oraz do pracy są dostarczane pierwsze w pełni elektryczne holowniki. W zachodniej Kanadzie zarówno HaiSea Marine, jak i SAAM Towage niedawno uruchomiły swoje floty złożone z takich jednostek, wyposażonych w system Corvus Energy, podobnie jak 50% holowników hybrydowo-elektrycznych i w pełni elektrycznych na całym świecie. W USA natomiast pierwszy w pełni elektryczny holownik, Crowley eWolf, wkrótce rozpocznie działalność w porcie San Diego. Kilka innych amerykańskich portów ubiega się o fundusze federalne w ramach „Green Ports Program”, aby zainwestować w tego rodzaju nisko- i zeroemisyjne jednostki, jak i też lądową infrastrukturę ich ładowania.
Jako ze sektor morski w coraz większym stopniu realizuje inicjatywy na rzecz redukcji emisji dwutlenku węgla, przewiduje się, że liczba holowników hybrydowo-elektrycznych i w pełni elektrycznych na całym świecie będzie zdaniem Corvus Energy rosła wykładniczo. Stąd zapotrzebowanie na akumulatory i systemy ładowania elektrycznego będzie rosło, stając się istotną inwestycją dla armatorów oraz portów morskich.
Port w Pucku będzie miał nowy falochron i nabrzeże. Jest przetarg
Należący do MSC port afrykański zyskuje przez chaos na Morzu Czerwonym
Transport morski zagadnieniem podczas 4. edycji kongresu InterModal in Poland
Rozwój polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 coraz bliżej. List intencyjny podpisany
"DGP": Za dwa lata statki będą mogły zawijać do Elbląga
Rosatom zawiązuje partnerstwo z chińską firmą w zakresie transportu na Morzu Arktycznym