Krajowe Plany w zakresie Energii i Klimatu (KPEiK) pokazały, że 11 z 18 krajów węglowych UE nie ma zgodnego z Porozumieniem Paryskim planu wycofania węgla do 2030 r. Taki stwierdza nowy raport pt.: Just Transition or Just Talk - 2020, opublikowany przez Ember and Climate Action Network (CAN) Europe.
Kto nie chce odejść od paliw kopalnych?
Siedem z 18 analizowanych krajów nie planuje wycofania węgla do 2030 roku: Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Niemcy, Polska, Rumunia i Słowenia. Całkowita zainstalowana moc w energetyce węglowej we wszystkich 7 krajach spadnie o zaledwie 42% w ciągu następnej dekady. Oczekuje się, że 52 GW węgla będzie eksploatowane po 2030 r., z czego prawie całość (~ 90%) znajdzie się w Czechach, Niemczech i Polsce.
Cztery kraje planują wycofać węgiel do 2030 r., ale przy znacznym wzroście wydobycia i wykorzystania gazu ziemnego: Grecja, Węgry, Irlandia i Włochy.
Siedem krajów jest na dobrej drodze do wycofania węgla do 2030 r. bez znaczącego wzrostu ilości wykorzystywanego gazu ziemnego: Dania, Finlandia, Francja, Holandia, Portugalia, Słowacja i Hiszpania.
Czy Sprawiedliwa Transformacja promuje maruderów?
W
ramach Europejskiego Zielonego Ładu Komisja Europejska zaproponowała
Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST) o wartości do 40
miliardów euro (2) w celu wsparcia regionów UE najbardziej dotkniętych
przejściem na gospodarkę niskoemisyjną. Z nowego raportu wynika, że
bez reformy Fundusz Sprawiedliwej Transformacji może wynagrodzić
maruderów klimatycznych kosztem krajów, które mają ambitne i zgodne z
Porozumieniem Paryskim plany dotyczące regionów górniczych.
Zgodnie
z istniejącą metodologią alokacji funduszy w FST blisko dwie trzecie
funduszu trafi do siedmiu krajów, które nie planują wycofywania węgla do
2030 roku. W dłuższej perspektywie dwa z tych krajów (Bułgaria i
Polska) planują również znaczące rozszerzenie wykorzystania gazu
ziemnego. Ponad 10% funduszu trafi do czterech krajów, które planują
wycofanie węgla do 2030 r., ale przy znacznym wzroście wykorzystania
gazu ziemnego.
Co z tym zrobią politycy?
Raport
pojawia się na kilka dni przed głosowaniem na posiedzeniu plenarnym
Parlamentu Europejskiego w sprawie rozporządzenia w sprawie Funduszu na
rzecz Sprawiedliwej Transformacji. Zarówno na posiedzeniu plenarnym, jak
i podczas rozmów trójstronnych, które mają się rozpocząć po ich
zakończeniu, ewentualne włączenie zwolnień dla inwestycji w gaz ziemny w
zakres Funduszu oraz dystrybucja Funduszu to dwie główne kwestie w
porządku obrad.
Bez wyznaczenia przez rządy krajowe jasnego
harmonogramu wyjścia z wykorzystania paliw kopalnych nie jest jasne, w
jaki sposób Fundusz Sprawiedliwej Transformacji będzie skutecznie
wspierać regiony i społeczności węglowe poprzez transformację
energetyczną. Aby wypełnić zobowiązania UE wynikające z porozumienia
paryskiego i ograniczyć globalny wzrost temperatury do 1,5 ° C,
wszystkie kraje UE muszą do 2030 r. wycofać węgiel i przejść
bezpośrednio na czystą energię elektryczną bez zwiększania wykorzystania
innych paliw kopalnych, takich jak gaz ziemny.
Charles
Moore, europejski lider programu Ember, stwierdził: „Większość krajów
węglowych w UE nie jest gotowa na sprawiedliwą transformację. Nie
planują rezygnacji z węgla do 2030 r. lub planują zamianę węgla na gaz
ziemny - kolejna ślepa uliczka jeśli UE ma wypełnić zobowiązania
wynikające z Porozumienia Paryskiego. Nadszedł czas, aby wesprzeć
regiony węglowe w krajach, które rzeczywiście przechodzą szybką
transformację energetyczną. Jednak Fundusz Sprawiedliwej Transformacji
wydaje się wynagradzać bierność, a nie rzeczywiste ambicje klimatyczne”.
Elif
Gündüzyeli, starszy koordynator ds. polityki węglowej w CAN Europe,
stwierdził: „Jako jeden z pierwszych aktów prawnych Europejskiego
Zielonego Ładu, Fundusz Sprawiedliwej Transformacji musi sprostać swojej
nazwie, wspierając rzeczywistą transformację, a nie dyskusje. Jeśli UE
chce pokazać zobowiązanie do przestrzegania porozumienia paryskiego,
żadna elektrownia węglowa nie powinna działać po 2030 r. Transformacja
oznacza przejście na czystą, odnawialną energię, a nie na gaz ziemny.
Regiony węglowe potrzebują przyszłościowych inwestycji w nową
gospodarkę, a nie dalszego umacniania się w zależności od paliw
kopalnych”.
W Raporcie wzywa się Parlament Europejski, Radę i
Komisję do dopilnowania, aby wsparcie z Funduszu Sprawiedliwej
Transformacji było uzależnione od ambitnych zobowiązań dotyczących
wycofania węgla - najpóźniej do 2030 r . oraz że wszystkie formy paliw
kopalnych – a w szczególności - gaz ziemny - są całkowicie wyłączone z
zakresu Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji.
Raport
zawiera analizę krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu (KPEiK)
18 państw członkowskich UE, które nadal wykorzystują węgiel do produkcji
energii elektrycznej. Ocenia się, czy plany dotyczące węgla są zgodne
ze zobowiązaniami klimatycznymi UE i czy w związku z tym Fundusz
Sprawiedliwej Transformacji zostałby wykorzystany do wspierania
rzeczywistej transformacji w tych krajach węglowych UE. Niniejszy raport
jest drugą częścią serii i jest następstwem oceny projektu krajowych
planów w dziedzinie energii i klimatu przeprowadzonej przez CAN Europe i
Ember w 2019 r .: Just Transition or Just Talk?(3).
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii