Holenderska firma Econowind poinformowała o pozyskaniu miliona euro kapitału rozwojowego od Invest International na rozwój napędu wiatrowego. Przedmiotem dofinansowania jest stalowy żagiel VentoFoil XL oraz jego praktyczne testy na morzu. Siła wiatru ma zapewnić zmniejszenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji CO2 nawet o 15%.
Finansowanie to jest zgodne z misją Invest International polegającą na dekarbonizacji sektora morskiego. Jak podaje firma, obecnie ponad 90% światowego handlu opiera się na żegludze, która odpowiada za 2,5% światowej emisji CO2. Rozwój rozwiązań napędzanych wiatrem, takich jak VentoFoil XL, ma stanowić kluczowy krok w kierunku bardziej zrównoważonego przemysłu żeglugowego. W przypadku tej transakcji finansowej Invest International współpracowało z holenderskimi firmami deweloperskimi (ROM), w szczególności z Development Company for Northern Netherlands (NOM) i Horizon Flevoland, które wcześniej zapewniły Econowind dodatkowe 2 mln euro w ramach kapitału własnego.
– Econowind idealnie pasuje do naszego portfolio jako innowacyjny holenderski scale-up napędzający zrównoważony rozwój żeglugi. Dzięki kluczowym partnerom, takim jak Damen Shipyards i klientom wśród dziesięciu największych na świecie firm żeglugowych, Econowind jest dobrze przygotowany do globalnego wdrożenia. Te międzynarodowe możliwości są kluczowym powodem naszej inwestycji. Kapitał na rozwój jest często niedostępny poprzez tradycyjne finansowanie, ale możemy zapewnić niezbędne wsparcie, aby pomóc wprowadzić ten produkt na rynek – wskazał Michiel Slootweg, dyrektor ds. sektora prywatnego w Invest International
– Dzięki tej inwestycji możemy przyspieszyć naszą koncentrację na rynku głębinowym. Po dostarczeniu ponad 100 żagli dla mniejszych statków morskich, nadszedł czas na VentoFoil XL. Technologia ta poprawi wydajność paliwową i zmniejszy emisję CO2 w żegludze dalekomorskiej. Zapotrzebowanie rynku jest wysokie, a potencjał ogromny. Napęd wiatrowy sprawia, że żegluga wraca do swoich korzeni – powiedział Frank Nieuwenhuis, dyrektor generalny i założyciel Econowind.
W ramach testów zostanie przetestowany największy jak dotąd wykonany żagiel VentoFoils, mający od 24 do 30 metrów wysokości. Dotąd od kilku lat Econowind produkuje mniejsze żagle, 10- i 16-metrowe, dla żeglugi przybrzeżnej. Wraz z wprowadzeniem modelu XL, firma zamierza rozszerzyć swoją działalność na rynek żeglugi dalekomorskiej. Chce tym stać się globalnym liderem dziedzinie zrównoważonej technologii morskiej, przy czym trzeba zaznaczyć, że w tej dziedzinie jest już mocna konkurencja w postaci innych, dużych firm z branży technologicznej i żeglugowej.
Oczekuje się, że pierwszy z dwóch prototypów żagla w wersji XL zostanie w pełni opracowany i przetestowany w ciągu najbliższych dwóch lat. Oprócz kapitału na rozwój, Invest International zapewnił również finansowanie eksportu w celu wsparcia rozwoju Econowind w branży dalekomorskiej. Technologia żagli napędzanych wiatrem ma brać pod uwagę, że statki spędzają, spędzają długie okresy na morzu, zużywając znaczne ilości paliwa. Większe żagle zapewnią większą oszczędność paliwa i jeszcze bardziej zmniejszą wpływ na środowisko. Zaprojektowany i wyprodukowany w Zeewolde, VentoFoil XL ma zostać w przyszłości wdrożony na statkach na całym świecie, w zamierzeniu przyczyniając się do bardziej ekologicznego transportu morskiego.
Aby sprostać rosnącemu popytowi, Econowind zwiększy produkcję w swoim zakładzie w holenderskim Zeewolde. W tym celu także rozbudował przestrzeń przeznaczoną do budowy i zoptymalizowane procesy pozwalają na wyższą wydajność i krótszy czas realizacji, zapewniając, że więcej armatorów może skorzystać z technologii VentoFoil.
Na początku lutego br. Econowind przekroczył liczbę 100 sprzedanych jednostek VentoFoil. Rosnąca popularność systemu ma odzwierciedlać dążenie armatorów do zmniejszenia zużycia paliwa, redukcji emisji CO2 i zgodności z zaostrzającymi się globalnymi przepisami. Obecnie działają 32 jednostki VentoFoil, 33 są w produkcji lub gotowe do instalacji, a kolejnych 37 ma zostać dostarczonych w tym roku. Technologia VentoFoil została z powodzeniem wdrożona na masowcach, tankowcach, rorowcach i kontenerowcach.
Technologia żagli wpisuje się w swoisty "renesans wiatru", jako że do XIX wieku był to główny napęd statków, zastąpiony potem przez węgiel i paliwa konwencjonalne. Dopiero dekarbonizacja żeglugi, a wraz z nią poszukiwanie nisko- i zeroemisyjnych źródeł napędu sprawiło, że wiatr wraca do łask za sprawą innowacyjnych rozwiązań napędowych.
VentoFoil nie jest jedynym obecnie wdrażanym rozwiązaniem w zakresie technologii wiatrowych na statkach. Z sukcesami swoje żagle pod nazwą Wind Challenger wprowadza Mitsui O.S.K. Lines (MOL) na swoich statkach, tak starszych jak i budowanych już z myślą o natychmiastowym użyciu. To urządzenie opracowane przez MOL i Oshima Shipbuilding, które przekształca energię wiatru w siłę napędową za pomocą teleskopowych twardych żagli, które są instalowane na statku i pozostają możliwe do rozłożenia w razie potrzeby. Innym przykładem są stalowo-kompozytowe żagle WindWings od Cargill, w które wyposażono masowiec Pyxis Ocean. Co ciekawe, w 2023 roku zawinął on do HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia, dzięki czemu można go było obserwować w Polsce.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął