• <

Solarny żaglowiec Captain Arctic z panią kapitan Sophie Galvagnon wyruszy na podbój Arktyki

Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Solarny żaglowiec Captain Arctic z panią kapitan Sophie Galvagnon wyruszy na podbój Arktyki
Captain Arctic, fot. Selar

Pelorus Yachting ujawnił szczegóły dotyczące 70-metrowego jachtu ekspedycyjnego znanego jako Captain Arctic, który jest obecnie budowany w Chantier Naval de l’Ocean Indien w Port Louis na Mauritiusie. Został ogłoszony „pierwszym prawdziwie zrównoważonym statkiem ekspedycyjnym" i będzie pływał w Norwegii, na Svalbard i do Grenlandii od 2026 r.

Ekskluzywne rejsy ekspedycyjne cieszą się coraz większym zainteresowaniem turystów morskich. Coraz więcej operatorów oferuje unikalne rejsy na wody podbiegunowe. Pasażerowie na tego typu statkach mogą z bliska zetknąć się zjawiskami natury i warunkami panującymi za kołami podbiegunowymi. Wiele statków oferuje również podziwianie fauny i morskiej flory. W czasie niektórych rejsów można zejść na ląd albo lodowiec. Stocznia CRIST też ma swój udział w budowie statków na wody polarne.

W Gdyni zbudowano częściowo wyposażony kadłub National Geographic Endurance (w 2019 r.) oraz National Geographic Resolution (w 2020 r.). Obie jednostki zostały wyposażone przez norweską stocznię Ulstein Verft AS. Te wycieczkowce (125 m długości i ponad 20 m szerokości) to pierwsze na świecie statki tego typu z kadłubem X-Bow w części dziobowej. Kadłub tego typu na statku pasażerskim zmniejszy uderzenia fal o kadłub i zwiększy komfort podróżowania oraz ograniczy hałas i wibracje. Pisaliśmy o tym tutaj.

Captain Arctic jest jeszcze bardziej innowacyjny niż jednostki zaprojektowane w Norwegii. Statek będzie napędzany pięcioma sztywnymi żaglami z opatentowaną technologią solarną. Z układu bateryjnego zasilane mają być wszystkie urządzenia pokładowe. Silnik główny (pomocniczy) będzie wykorzystywany do manewrów i w czasie bezwietrznej lub sztormowej pogody. Silnik będzie miał możliwość wykorzystania do zasilania oleju roślinnego. Biuro projektowe zapowiada, że jacht będzie „emitować 90% CO2 mniej w porównaniu z każdym statkiem w regionie”.

Kapitan Sophie rusza na podbój Arktyki


Kapitanem jachtu będzie Sophie Galvagnon, która pracuje w branży od ponad 17 lat jako kapitan i pilot lodowy. Zakwaterowanie zaplanowano dla 30 gości w 16 kabinach, z których jedna jest dostępna dla wózków inwalidzkich. Na statku będą również kajuty dla pięcioosobowego zespołu przewodników, którzy będą organizować wyprawy lądowe i wodne dla gości. Ciepłe, utrzymane w stylu połowy XX wieku wnętrza jachtu są dziełem paryskiej projektantki Joséphine Fossey.

Operator zapowiada, że wyprawy obejmują rejsy we fiordach we wschodniej Grenlandii, obserwację zorzy polarnej w północnej Norwegii. Atrakcją ma być obserwacja „wschodu” (braku zachodu) słońca o północy na Svalbardzie – naturalnego zjawiska, podczas którego słońce pozostaje nad horyzontem przez całą dobę. Żaglowiec solarny zaprojektowany został w Dubaju przez inżynierów Goltens. Podkreśla się, że  „Captain Arctic został specjalnie zaprojektowany, aby zdefiniować na nowo zrównoważone podróże morskie w rejonach polarnych”.

– Nie rejs, tylko wyprawa. Nie spodziewaj się ustalonego planu podróży – obiecują organizatorzy rejsów arktycznych. Nawigować po arktycznych wodach będzie 24-osobowa załoga.

W położeniu stępki wzięli udział dyrektor generalny Sophie Galvagnon i dyrektor techniczny francuskiego właściciela statku, firmy Selar, Pierrick Delaunay. Wykonawcą statku jest Chantier Naval de l'Ocean Indien (CNOI). W uroczystości uczestniczył dyrektor zarządzający stoczni Frank Pirio, zastępca dyrektora generalnego Nicolas Perrier i kierownik projektu Jean Charles Davy.

W uroczystości brali udział również przedstawiciele Bureau Veritas Marine & Offshore (BV), pod którego nadzorem budowany jest statek.  BV współpracuje od początku powstawania idei z armatorem Selar, projektantem Cormoran/Ship-ST i stocznią CNOI.

Captain Arctic jest pierwszym tego typu statkiem w eksploracji polarnej, zbudowanym z myślą o minimalizacji emisji substancji szkodliwych, a także zakłóceń środowiska, w tym środowiska wodnego. Mierzący 230 stóp statek posiada pięć sztywnych żagli zaprojektowanych przez Cormoran/Ship-ST, zintegrowanych z 20 tys. stóp kwadratowych paneli słonecznych. Taka konstrukcja umożliwia ciche, bezemisyjne rejsy, redukując emisję CO₂ o 90% w porównaniu ze statkami konwencjonalnymi – podkreślają certyfikatorzy Bureau Veritas.

System sztywnych żagli i paneli


System sztywnych żagli statku został poddany kompleksowej ocenie przez Bureau Veritas. Dokonano weryfikacji zgodności układu żagli i systemów ich obsługi z zasadami bezpieczeństwa i wydajności BV, w tym BV NR206 dla Wind Propulsion System. Sztywny żagiel i skrzydła słoneczne uzyskały w 2023 r. zatwierdzenie wstępne (AiP) od Bureau Veritas. Sophie Galvagnon, współzałożycielka i dyrektor generalna Selar, powiedziała:

– Przemysł morski odpowiada za 3% globalnej emisji CO2, istnieje pilna potrzeba radykalnych zmian, szczególnie na rozwijających się rynkach, takich jak rejsy ekspedycyjne. W Selar chcemy inspirować i pokazywać, że zrównoważona eksploracja jest możliwa, a nawet ekscytująca.


Fot. Selar


W stoczni Goltens Dubai powstanie kadłub jednostki.

– Jesteśmy podekscytowani i zadowoleni, że możemy współpracować z Goltens w tej transformacyjnej podróży. Ten statek to nie tylko inwestycja w zrównoważoną turystykę, ale także zobowiązanie do zachowania naturalnych cudów naszej planety — powiedziała Galvagnon w czasie ceremonii położenia stępki.

Dyrektor generalny Goltens, Sandeep Seth, skomentował wydarzenie w ten sposób:

– Ceremonia była świadectwem ducha innowacji i współpracy, który napędza Goltens. Selar i CNOI powierzyli nam zbudowanie statku, który nie tylko spełnia, ale przekracza oczekiwania nowoczesnego przemysłu morskiego. Projekt odzwierciedla nasze wspólne zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju, innowacji i bardziej zielonej przyszłości mórz.

Goltens jest grupą przemysłową z siedzibą w Dubaju. W swoim portfolio ma nie tylko budowę statków i silników okrętowych ale również produkcję dla rynku offshore oil & gas i przemysłu elektrowni wodnych i jądrowych oraz całego spektrum innych aktywności przemysłowych. W tak zdywersyfikowanej produkcji obok licznego grona inżynierów zatrudnionych jest ponad 1000 pracowników. Firma działa w 14 krajach na całym świecie.

Dyrektor generalny Goltens podkreślił, że Captain Arctic jest pierwszym tego typu luksusowym statkiem wycieczkowym.

– Statek rezonuje i jest zgodny z naszą wizją i zobowiązaniem do zrównoważonej przyszłości i dostarczania ekologicznych rozwiązań w branży morskiej i innych branżach. Budowa tego kadłuba jest również pierwszym tego typu przedsięwzięciem dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich i jest zgodna z wizją rządu dotyczącą zrównoważonej przyszłości.

Unikalna konstrukcja nie tylko minimalizuje ślad węglowy statku, ale także pokazuje zbiorowe zaangażowanie Selar, CNOI i Goltens w przesuwanie granic zrównoważonej technologii morskiej. Celem tego statku jest ustanowienie nowego standardu dla odpowiedzialnych ekologicznie rejsów, szczególnie w zagrożonym  systemie arktycznym.

Wśród atrakcji rekreacyjnych znajdą się siłownia, sauna, basen polarny, bar w stylu lat 20. XX wieku, biblioteka i wydzielone pomieszczenie ciche, w którym można „podziwiać widoki” w spokojnej kontemplacji. Na pokładzie znajdzie się również laboratorium naukowe, którego celem będzie rozwijanie odkryć i ochrona środowiska w regionach polarnych.

Zespół operujący statkiem Captain Arctic obiecuje, że w czasie rejsu pod żaglami „większość zabawy tkwi w nieoczekiwanym. Ta szczególna więź między pasażerami a załogą sprawia, że ​​każda wyprawa jest wyjątkowa. Widzisz niedźwiedzia polarnego? Wyruszamy, żeby go sprawdzić. Ciekawi cię niezbadana wyspa? Wypływamy na ląd i ją eksplorujemy. Więc spakuj swoje poczucie przygody — przewidywalność nie jest w programie”. Solarny żaglowiec Captain Arctic z panią kapitan Sophie Galvagnon wypłynie na podbój Arktyki w 2026 r. Już dziś na rejsy można zapisywać się na stronie: https://selar.cc


taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.