• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

W niemieckim Porcie Duisburg zainaugurowano intermodalny korytarz wodorowy

rk

23.11.2023 09:50 Źródło: Port Duisburg
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski W niemieckim Porcie Duisburg zainaugurowano intermodalny korytarz wodorowy

Partnerzy portalu

Fot. Port Duisburg

Wydarzenie było połączone z wizytą króla Holandii Wilhelma-Aleksandra, który odbywa podróż po Nadrenii Północnej-Westfalii i zapoznaje się z działalnością firmy i instytucji w kraju, zaangażowanych w wodorowe projekty. Organizowany drogą morską transport ekologicznego surowca dla przemysłu chemicznego we współpracy m.in. z Portem Rotterdam będzie się odbywać w systemie trójmodalnym, łączącym transport żeglugowy, samochodowy i kolejowy.

Królowi towarzyszył premier premier Nadrenii Północnej-Westfalii Hendrik Wüst, a także Mona Neubaur, minister ds. gospodarki, przemysłu, ochrony klimatu i energii NRW, dr. Philipp Steinberg, szef departamentu polityki gospodarczej w Federalnym Ministerstwie Spraw Gospodarczych i Ochrony Klimatu oraz Hans Vijlbrief, Sekretarz Stanu ds. Przemysłu Surowcowego w holenderskim Ministerstwie Spraw Gospodarczych i Ochrony Klimatu. Na statku Rheinkai Nord delegacja była świadkiem przybycia zaplanowanym korytarzem wodorowym z Rotterdamu pierwszego zbiornikowca przewożącego niskoemisyjny amoniak. Dostawa ta ma stanowić część unikalnego w skali światowej projektu pilotażowego, mającego na celu produkcję metakrylanu metylu MMA), wykorzystywanego do produkcji plexi, czyli tworzywa stosowanego do produkcji zadaszeń i świetlików, a dzięki wysokiej przepuszczalności światła oraz trwałości wykorzystuje się ją także w produkcji okien i szyb do samolotów, statków, pojazdów osobowych, a także reflektorów czy owiewek.

– Tutaj, w Duisburgu, możemy zobaczyć, jak dostawcy, użytkownicy i podmioty polityczne łączą siły, aby opracować konkretne rozwiązania w zakresie zrównoważonych sposobów produkcji i wykorzystania wodoru. Tylko w ten sposób możemy skutecznie przyczynić się do aktywizacji rynku i przyspieszenia transformacji energetycznej. Rozwijając odporne łańcuchy transportowe między zachodnimi portami, a tym samym konkretne rozwiązania dotyczące zrównoważonego sposobu produkcji i wykorzystania wodoru, wraz z Portem Rotterdam skutecznie przyczyniamy się do aktywizacji rynku i przyspieszenia transformacji energetycznej . Dzisiejsza prezentacja podkreśla znaczenie partnerstw i udowadnia, że ​​łańcuchy transportowe już dzisiaj działają. Teraz chodzi o zwiększenie mocy produkcyjnych i budowę niezbędnej infrastruktury– wyjaśnił dyrektor generalny Duisburger Hafen AG (duisport) Markus Bangen.

Oprócz portu delegacja zatrzymała się w Marl Chemical Park i instytucie badawczym Centrum Technologii Ogniw Paliwowych (ZBT) w Duisburgu. W planach było jeszcze w obecności uczestników spotkania podpisania listu intencyjnego przez Porty Duisburg, Bilbao i Amsterdam, podczas wydarzenia H2 Connecting Event. Jego celem jest zbadanie rozwoju wewnątrzeuropejskiego korytarza na rzecz wodoru odnawialnego. Ponadto reprezentanci Portów Duisburg i Amsterdam podpisali także umowę o wspólnym badaniu (Joint Study Agreement, JSA), którego celem jest stworzenie odpowiedniego łańcucha dostaw, w którego ramach należy ocenić takie czynniki, jak wymagania techniczne i finansowe, sposoby transportu i infrastrukturę.

Organiczny amoniak firmy OCI Global, posiadający certyfikat ISCC, został dostarczony do Duisburga niejako w związku z wizytą króla Holandii. Surowiec ten jest produkowany w ramach recyklingu biometanu pochodzącego ze składowisk śmieci, osadów ściekowych i oczyszczalni ścieków. Oznacza to, że można zrezygnować ze skroplonego gazu ziemnego (LNG) pozyskiwanego z paliw kopalnych, wykorzystywanego dotąd w konwencjonalnej produkcji amoniaku. Rezultatem ma być redukcja emisji gazów cieplarnianych o ponad 70% w porównaniu z tradycyjną produkcją amoniaku, zapewniając skuteczniejszą dekarbonizację i prawdziwie "zielony" surowiec.

Podpisanie dokumentu jak i całe przedsięwzięcie w Duisburgu jest wynikiem porozumienia osiągniętego pomiędzy Bilbao a Amsterdamem na początku tego roku. W związku z tym ma zostać utworzony korytarz żeglugowy, który umożliwi eksport wodoru odnawialnego i pochodnych wodoru produkowanych w Kraju Basków do portu w Amsterdamie. Przy udziale Portu Duisburg plany korytarzy są obecnie rozszerzane, tak aby baskijski wodór mógł być dostarczany również bezpośrednio do dużych odbiorców przemysłowych w regionie Renu i Zagłębia Ruhry. Zdaniem podmiotów zaangażowanych w przedsięwzięcie amoniak będzie w przyszłości wykorzystywany przede wszystkim jako źródło energii oraz sposób na magazynowanie i transport wodoru, dzięki swojej energooszczędności. Może on być wykorzystywany do transportu większych ilości energii na duże odległości, wykorzystując mniejszą przestrzeń. Porty w Duisburgu i Rotterdamie dążą przy tym do odegrania wiodącej roli w rozwoju europejskich łańcuchów transportu wodoru, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie przemysłu na wodór i jego pochodne, a także pośredniczyć między polityką, przemysłem i przyszłymi graczami na rynku wodoru.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.