• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Sekretarz Generalny ONZ wzywa do zawarcia umowy o zerowej emisji dla żeglugi do 2050 roku

rk

04.07.2023 14:27 Źródło: ONZ
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Sekretarz Generalny ONZ wzywa do zawarcia umowy o zerowej emisji dla żeglugi do 2050 roku

Partnerzy portalu

IMO ONZ

Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych Antonio Guterres wezwał w poniedziałek do osiągnięcia porozumienia w sprawie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku podczas kryzysowych rozmów żeglugowych w Londynie w tym tygodniu i wezwał do przyspieszenia wysiłków na rzecz dekarbonizacji.

Kraje członkowskie agencji żeglugowej ONZ, zrzeszone Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), spotykają się w tym tygodniu w Londynie. Przyjmą one zaktualizowaną strategię emisji gazów cieplarnianych, której szczegóły są obecnie omawiane. Żegluga, która transportuje około 90% światowego handlu i odpowiada za prawie 3% światowej emisji dwutlenku węgla, stoi w obliczu wezwań ekologów i inwestorów do podjęcia bardziej konkretnych działań, w tym opłaty za emisję dwutlenku węgla. Ponadto istnieją również propozycje dotyczące opłaty za globalne emisje dwutlenku węgla w żegludze.

- Nalegam, abyście opuścili Londyn po uzgodnieniu strategii dotyczącej gazów cieplarnianych, która zobowiązuje sektor do zerowej emisji netto najpóźniej do 2050 roku. Obejmuje to ambitne cele naukowe, począwszy od 2030 roku, zarówno w zakresie bezwzględnej redukcji emisji, jak i wykorzystania czystych paliw  - powiedział Guterres.

Chiny, zgodnie z notą dyplomatyczną wydaną przez Pekin, odrzucają jednak te cele. Władze Państwa Środka stwierdziły, że "kraje rozwinięte naciskają na IMO, aby ta osiągnęła nierealistyczne wizje i poziomy ambicji, w szczególności wymagając od międzynarodowego przemysłu żeglugowego osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia najpóźniej do 2050 roku. Sprzeciwiają się też wykorzystywaniu "przychodów do celów ogólnej adaptacji zmian klimatycznych poza sektorem żeglugi". Poproszony o potwierdzenie noty, o której po raz pierwszy poinformował Financial Times, rzecznik chińskiego ministerstwa spraw zagranicznych Wang Wenbin powiedział dziennikarzom w Pekinie w poniedziałek, że Chiny uważają, że IMO powinna "wziąć pod uwagę różne warunki krajowe" i "uwzględnić uzasadnione obawy krajów rozwijających się".

IMO do tej pory zobowiązała się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych ze statków o połowę do lat 50-tych XXI wieku, w porównaniu z poziomem z 2008 roku. Zobowiązanie to jest opóźnione w stosunku do planów UE i USA dotyczących osiągnięcia zerowej emisji do tego czasu.

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.