Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych Antonio Guterres wezwał w poniedziałek do osiągnięcia porozumienia w sprawie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku podczas kryzysowych rozmów żeglugowych w Londynie w tym tygodniu i wezwał do przyspieszenia wysiłków na rzecz dekarbonizacji.
Kraje członkowskie agencji żeglugowej ONZ, zrzeszone Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), spotykają się w tym tygodniu w Londynie. Przyjmą one zaktualizowaną strategię emisji gazów cieplarnianych, której szczegóły są obecnie omawiane. Żegluga, która transportuje około 90% światowego handlu i odpowiada za prawie 3% światowej emisji dwutlenku węgla, stoi w obliczu wezwań ekologów i inwestorów do podjęcia bardziej konkretnych działań, w tym opłaty za emisję dwutlenku węgla. Ponadto istnieją również propozycje dotyczące opłaty za globalne emisje dwutlenku węgla w żegludze.
- Nalegam, abyście opuścili Londyn po uzgodnieniu strategii dotyczącej gazów cieplarnianych, która zobowiązuje sektor do zerowej emisji netto najpóźniej do 2050 roku. Obejmuje to ambitne cele naukowe, począwszy od 2030 roku, zarówno w zakresie bezwzględnej redukcji emisji, jak i wykorzystania czystych paliw - powiedział Guterres.
Chiny, zgodnie z notą dyplomatyczną wydaną przez Pekin, odrzucają jednak te cele. Władze Państwa Środka stwierdziły, że "kraje rozwinięte naciskają na IMO, aby ta osiągnęła nierealistyczne wizje i poziomy ambicji, w szczególności wymagając od międzynarodowego przemysłu żeglugowego osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia najpóźniej do 2050 roku. Sprzeciwiają się też wykorzystywaniu "przychodów do celów ogólnej adaptacji zmian klimatycznych poza sektorem żeglugi". Poproszony o potwierdzenie noty, o której po raz pierwszy poinformował Financial Times, rzecznik chińskiego ministerstwa spraw zagranicznych Wang Wenbin powiedział dziennikarzom w Pekinie w poniedziałek, że Chiny uważają, że IMO powinna "wziąć pod uwagę różne warunki krajowe" i "uwzględnić uzasadnione obawy krajów rozwijających się".
IMO do tej pory zobowiązała się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych ze statków o połowę do lat 50-tych XXI wieku, w porównaniu z poziomem z 2008 roku. Zobowiązanie to jest opóźnione w stosunku do planów UE i USA dotyczących osiągnięcia zerowej emisji do tego czasu.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych