Pochodzący z Japonii armator Nissen Kaiun ogłosił 16 września, że został udziałowcem w holenderskiej firmie Econowind, która zajmuje się rozwojem technologii w postaci ożaglowania, pozwalającego wykorzystać wiatr celem zwiększenia efektywności rejsów statków i oszczędności tak energii, jak i paliwa.
Inwestycja w holenderski podmiot ma być podyktowana chęcią japońskiego podmiotu do wejścia w biznes nowych technologii morskich, z myślą o osiągnięciu zerowej emisji netto CO2, biorąc pod uwagę popularność idei dekarbonizacji żeglugi. Choć w Japonii także są rozwijane tego rodzaju technologie ożaglowania, Nissen Kaiun podkreśla, że wybrała Econowind ze względu na ofertę i proponowane rozwiązania.
– Uznaliśmy, że Econowind posiada dojrzałe rozwiązanie w zakresie napędów okrętowych wspomaganych wiatrem na rynku. Jako jeden z liderów rynku, Econowind dostarcza sprawdzoną technologię. Zwiększenie zrównoważoności żeglugi jest dla Nissen Kaiun najwyższym priorytetem. Obecnie rozważamy instalację większej wersji ich innowacyjnych VentoFoil na naszych statkach. Są one doskonale dostosowane do warunków morskich, a jednocześnie łatwe w obsłudze dla załogi. Ta technologia pozwala nam podjąć kroki w celu zmniejszenia zużycia paliwa i emisji – powiedział rzecznik Nissen Kaiun.
– Partnerstwo z Nissen Kaiun wesprze rozbudowę naszej linii produktów VentoFoil, w tym większych jednostek do żeglugi dalekomorskiej, a także może otworzyć drzwi do przyszłej produkcji w Azji. Nissen Kaiun to idealny partner z rozległą siecią w Japonii i na szerszych rynkach azjatyckich. Dzięki temu udziałowcowi możemy rozszerzyć naszą działalność i przyspieszyć rozwój większych jednostek na rynki żeglugi dalekomorskiej – przekazał Daan Koornneef, dyrektor generalny Econowind.
Holenderska firma opracowała technologię ożaglowania VentoFoil. To system, na które składa się urządzenie wspomagające wiatr w kształcie skrzydła. Jak dotąd blisko 130 sztuk tego sprzętu trafiło na pokłady różnych jednostek nawodnych na całym świecie. Klientami są operatorzy żeglugi bliskiego i dalekiego zasięgu ze wszystkich segmentów rynku. Econowind podkreśla, że VentoFoil występuje w wersjach o długości żagli mających 10, 16, 24 i 30 metrów, z myślą o zaspokojeniu różnych potrzeb, biorąc pod uwagę rozmiary statków i planowane wykorzystanie. Econowind oferuje zarówno systemy montowane na stałe, jak i wymienne, możliwe do zdejmowania oraz przenoszenia między statkami i innymi jednostkami, co ma czynić je bardziej praktycznym rozwiązaniem dla armatorów, którzy chcą zwiększyć wydajność i zmniejszyć emisję CO2, przy jednoczesnym zachowaniu elastyczności operacyjnej.
Porozumienie Nissen Kaiun i Econowind zostało zawarte w momencie, gdy armatorzy na całym świecie szukają natychmiastowych kroków w celu ograniczenia emisji, zanim zaostrzą się cele regulacyjne. Napęd zyskuje na popularności jako rozwiązanie neutralne pod względem zużycia paliwa, które można połączyć z dowolnym typem silnika lub strategią paliwową. Kolejne firmy sięgają po rozwiązanie w postaci nowoczesnych systemów ożaglowania, pozwalających czerpać energię z wiatru i tym samym ograniczać zużycie paliwa. Niektórzy komentatorzy sugerują wręcz „renesans wiatru”. Taka inwestycja jest niejako napędzana przez presje związaną z dekarbonizacją żeglugi, a przepisy dotyczące ochrony środowiska i statków oceanicznych stają się coraz bardziej rygorystyczne.
Wraz z wprowadzeniem podatku od emisji CO2 w 2024 roku armatorzy chcą przyspieszyć zrównoważony rozwój, natomiast Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) dąży także do redukcji emisji CO2 w żegludze o 40%. Stąd zrównoważony rozwój jest jednym z priorytetów w branży, a firmy żeglugowe kombinują z technologiami pozwalającymi tu na ograniczenie zużycia paliwa. Dzięki VentoFoil zużycie ma być nawet o 30% mniejsze w trakcie każdego rejsu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów