Z wybrzeża w angielskim Scarborough wysłano bezzałogowe pojazdy nawodne (USV) celem przeprowadzenia bezpiecznego badania dna morskiego w związku z zaplanowaniem trasy położenia podwodnego kabla w ramach przedsięwzięcia Eastern Green Link 5 (EGL5), nowego łącza przesyłu energii elektrycznej, które pomoże w dostarczaniu i rozwoju niskoemisyjnej energetyki w Wielkiej Brytanii.
Cztery USV, mierzące 4,5 metra długości, wysłano w kwietniu i przez dwa miesiące, wzdłuż proponowanej trasy EGL5 od wybrzeża Lincolnshire do granicy ze Szkocją, zbierają dane dotyczące dna morskiego. Nadzorowane z lądu zostały zaprojektowane z myślą o bezpieczeństwie i minimalnych zakłóceniach. Ze względu na niewielkie rozmiary i sposób pracy zostawiają ślad węglowy 1000 razy mniejszy niż w przypadku konwencjonalnych statków, jednocześnie minimalizuje interakcje z innymi użytkownikami morskimi, w tym i zagrożeniami.
– Badanie dostarczy niezbędnych danych o dnie morskim, jego podłożu, potencjalnych cechach archeologicznych oraz faunie i florze morskiej, które pomogą w bezpiecznej i wydajnej instalacji trasy kabla EGL5, wspierając szczegółową inżynierię, oceny środowiskowe i planowanie trasy. Wodowanie tych bezzałogowych statków badawczych ze Scarborough odzwierciedla nasze zaangażowanie w innowacyjność i dbałość o środowisko. Jako odpowiedzialny deweloper współpracujemy z dostawcami, którzy oferują niskoemisyjne, niskoemisyjne rozwiązania badawcze, aby zminimalizować zakłócenia w środowisku. Każdy aspekt tej operacji jest realizowany zgodnie ze ścisłymi procedurami bezpieczeństwa, z ciągłym zdalnym monitorowaniem w celu ochrony środowiska morskiego – powiedział Phil Payne, kierownik ds. badań morskich w National Grid.
– XOCEAN z przyjemnością wspiera National Grid i SSEN Transmission na tym kluczowym etapie projektu trasy kablowej EGL5. Wykorzystując naszą flotę USV do zbierania danych geofizycznych o wysokiej rozdzielczości, możemy przyspieszyć harmonogramy projektu dzięki wydajnemu pozyskiwaniu danych wysokiej jakości. Nasze w pełni zdalne operacje oferują dynamiczne, neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla i bezpieczne rozwiązanie do badania dna morskiego – przekazała Charlotte Beechey, dyrektor ds. rozwoju biznesu w XOCEAN.
Eastern Green Link 5 to wspólne przedsięwzięcie SSEN Transmission i
National Grid Electricity Transmission, znajdujące się obecnie na
wczesnym etapie planowania i konsultacji. Projekt ma na celu zapewnić
przesył czystej energii między Szkocją a Anglią. Dane pozyskiwane przez
bezzałogowce na angielskich wodach są zbierane z podobnymi,
uzyskiwanymi przez przez SSEN Transmission w trakcie podobnych badań
przy szkockim wybrzeżu.
Obsługiwane zdalnie pojazdy bezzałogowe zostały wyposażone w najnowocześniejsze czujniki geofizyczne, takie jak echosondy wielowiązkowe, mapują dno morskie w celu wsparcia planowania i rozwoju EGL5, podmorskiego kabla wysokiego napięcia prądu stałego (high-voltage direct current, HVDC) zaprojektowanego w celu przesyłania czystej energii między Szkocją a Anglią. Obok ograniczenia emisji w ramach wykonywanych prac jest też zachowywane bezpieczeństwo, biorąc pod uwagę możliwe niebezpieczne obiekty znajdujące się pod wodą (w tym amunicja i niewybuchy z czasów I i II wojny światowej), a także zmniejsza się wpływ na ruch morski i środowisko.
W ramach wczesnego rozwoju Eastern Green Link 5, National Grid prowadzi konsultacje publiczne w Lincolnshire, Norfolk i Cambridgeshire do 23 czerwca 2025 roku w celu uzyskania lokalnych opinii na temat proponowanej trasy i miejsc lądowania dla nowego kabla podmorskiego i podziemnego. Połączenie, zaprojektowane do biegu między Szkocją a Anglią, stanowi istotną część The Great Grid Upgrade, a National Grid inwestuje w modernizację i wzmocnienie brytyjskiej sieci przesyłowej. Celem jest przyspieszenie przejścia na bardziej przystępną cenowo, bezpieczną i niezależną infrastrukturę energetyczną.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej